Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Olympus PEN E-P3 - alternatywa dla lustrzanki


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Panoramiczne monitory komputerowe o proporcjach obrazu 16:10 niemal idealnie spełniają zasady Złotej Proporcji?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Olympus PEN E-P3 - alternatywa dla lustrzanki
Autor: Marcin Pawlak



Możliwości konfiguracyjne aparatu (choć typowe dla lustrzanek Olympusa) pozostają bezkonkurencyjne w tej klasie aparatów. Może to być pewnym mankamentem dla osób mniej ukierunkowanych technicznie, gdyż menu ustawień osobistych liczy sobie "zaledwie" 73 pozycje zgrupowane w 10 zakładkach.
 
Możliwości filmowe E-P3 zasługiwałyby na same pochwały, gdyby nie uciążliwe efekty typu "rolling shutter" i "jello" – pozostaje mieć nadzieję, że zaradzą im kolejne wersje firmware’u. Dostęp do pełnego trybu manualnego, jak i priorytetu czasu lub przysłony powoduje, że E-P3 dysponuje możliwościami kształtowania obrazu filmowego unikatowymi w tej klasie cenowej.
 
Pod względem jakości obrazu E-P3 prezentuje się całkiem przyzwoicie, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że zastosowana w nim matryca ma korzenie sięgające modelu E-P1. Do czułości ISO 1600 radzi sobie dobrze, zaś czułości do 6400 ISO można używać w razie konieczności. Oferowaną czułość 12 800 ISO należy jednak traktować jako spełnienie marketingowego obowiązku. Jest? Jest. Pewnym mankamentem jest dość niska rozpiętość tonalna rejestrowanych zdjęć, ale to raczej powszechna przypadłość bezlusterkowców.

Możliwość szybkiego nadania nietypowego charakteru swoim zdjęciom będzie z pewnością ceniona przez tych, którzy jak najszybciej chcą się podzielić swymi zdjęciami w sieciowych fotoserwisach.

Wyższa mogłaby być częstotliwość wykonywania zdjęć w trybie seryjnym, ale powiedzmy sobie szczerze – bezlusterkowce nie są aparatami do uwieczniania wydarzeń sportowych.
 
Pod względem funkcjonalnym nowy E-P3 bez obaw może stawać w szranki z większością lustrzanek (i to nie tylko amatorskich), zaś wobec typowych kompaktów jest bezkonkurencyjny. Z zewnętrznym wizjerem oferuje duży komfort fotografowania, a nader solidna budowa w połączeniu z niewielkimi gabarytami prowokuje, by uczynić z niego nieodłącznego towarzysza wszelkich wędrówek. To powoduje, że mimo pewnych mankamentów ma spore szanse na szybko rosnącym rynku bezlusterkowców.
 
W dalszej części artykułu zamieściliśmy szereg przykładowych zdjęć, z których większość została wykonana z filtrami artystycznymi w różnych wariantach. Dołączone oryginały w formacie RAW pozwalają porównać, jak zdjęcie wyglądałoby w postaci nieprzetworzonej.

Zalety
  • szybki i pewny autofokus
  • jasny i kontrastowy wyświetlacz OLED
  • dobrze zrealizowane sterowanie dotykowe
  • duża konfigurowalność
  • filtry artystyczne z wieloma wariantami, możliwe do zastosowania trybach P/A/S/M
  • płynnie działający autofokus w trybie filmowania
  • elektroniczna poziomnica
  • czytelne menu
  • wbudowana lampa błyskowa z funkcją sterownika
  • poręczne gabaryty
  • świetny wizjer zewnętrzny
  • małe i lekkie akcesoria dające dużo możliwości

  • Wady
  • niska dynamika obrazu
  • brak wbudowanego wizjera
  • znaczne szumy przy wysokich czułościach ISO
  • brak blokady wizjera (dotyczy modelu VF-2)
  • brak płynności obrazu podczas filmowania z zastosowanie filtrów artystycznych
  • zniekształcenia obrazu w trakcie filmowania będące skutkiem zjawisk "rolling shutter" oraz "jello"
  • brak powłoki antyodblaskowej na wyświetlaczu


  • Przykładowe zdjęcia wykonane aparatem Olympus PEN E-P3


    Parametry ekspozycji: f/4,5, 1/100 s, 200 ISO, pomiar matrycowy
    Obiektyw: M.ZUIKO DIGITAL 14-42mm 1:3.5-5.6 II R, ogniskowa 14 mm
    Oryginalny plik: JPEG (ok. 5 MB) lub RAW (ok. 12 MB).
     


    Parametry ekspozycji: f/3,5, 1/60 s, 1000 ISO, pomiar matrycowy
    Obiektyw: M.ZUIKO DIGITAL 14-42mm 1:3.5-5.6 II R, ogniskowa 14 mm
    Oryginalny plik: JPEG (ok. 4 MB).
     


    Parametry ekspozycji: f/3,5, 1/250 s, 200 ISO, pomiar matrycowy
    Obiektyw: M.ZUIKO DIGITAL 14-42mm 1:3.5-5.6 II R, ogniskowa 14 mm
    Oryginalny plik: JPEG (ok. 4 MB).
     


    Parametry ekspozycji: f/5,6, 1/200 s, 200 ISO, pomiar matrycowy
    Obiektyw: M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6, ogniskowa 150 mm
    Oryginalny plik: JPEG (ok. 4 MB) lub RAW (ok. 11 MB).

    Powrót do listy artykułów
    Konkurs  Konkurs
    Nocą wszystko wygląda inaczej

    Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
    Nocą wszystko wygląda inaczej
     
    Ostatnio dodane zdjęcie:
    [30.11.2018]
    Autor:
    Ilona Idzikowska
     
    Dodaj swoje zdjęcie
    Przejdź do galerii
    Poprzednie konkursy
    Nagrody w konkursie

     


    AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
    Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
    Czas generacji: 1.941s.