Możliwości konfiguracyjne aparatu (choć typowe dla lustrzanek Olympusa) pozostają bezkonkurencyjne w tej klasie aparatów. Może to być pewnym mankamentem dla osób mniej ukierunkowanych technicznie, gdyż menu ustawień osobistych liczy sobie "zaledwie"
73 pozycje zgrupowane w 10 zakładkach.
Możliwości filmowe E-P3 zasługiwałyby na same pochwały, gdyby nie uciążliwe efekty typu "rolling shutter" i "jello" – pozostaje mieć nadzieję, że zaradzą im kolejne wersje firmware’u. Dostęp do pełnego trybu manualnego, jak i priorytetu czasu lub przysłony powoduje, że E-P3 dysponuje możliwościami kształtowania obrazu filmowego unikatowymi w tej klasie cenowej.
Pod względem jakości obrazu E-P3 prezentuje się całkiem przyzwoicie, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że zastosowana w nim matryca ma korzenie sięgające modelu E-P1. Do czułości ISO 1600 radzi sobie dobrze, zaś czułości do 6400 ISO można używać w razie konieczności. Oferowaną czułość 12 800 ISO należy jednak traktować jako spełnienie marketingowego obowiązku. Jest? Jest. Pewnym mankamentem jest dość niska rozpiętość tonalna rejestrowanych zdjęć, ale to raczej powszechna przypadłość bezlusterkowców.
|
Możliwość szybkiego nadania nietypowego charakteru swoim zdjęciom będzie z pewnością ceniona przez tych, którzy jak najszybciej chcą się podzielić swymi zdjęciami w sieciowych fotoserwisach. |
Wyższa mogłaby być częstotliwość wykonywania zdjęć w trybie seryjnym, ale powiedzmy sobie szczerze – bezlusterkowce nie są aparatami do uwieczniania wydarzeń sportowych.
Pod względem funkcjonalnym nowy E-P3 bez obaw może stawać w szranki z większością lustrzanek (i to nie tylko amatorskich), zaś wobec typowych kompaktów jest bezkonkurencyjny. Z zewnętrznym wizjerem oferuje duży komfort fotografowania, a nader solidna budowa w połączeniu z niewielkimi gabarytami prowokuje, by uczynić z niego nieodłącznego towarzysza wszelkich wędrówek. To powoduje, że mimo pewnych mankamentów ma spore szanse na szybko rosnącym rynku bezlusterkowców.
W dalszej części artykułu zamieściliśmy szereg przykładowych zdjęć, z których większość została wykonana z filtrami artystycznymi w różnych wariantach. Dołączone oryginały w formacie RAW pozwalają porównać, jak zdjęcie wyglądałoby w postaci nieprzetworzonej.
Zalety szybki i pewny autofokusjasny i kontrastowy wyświetlacz OLEDdobrze zrealizowane sterowanie dotykoweduża konfigurowalnośćfiltry artystyczne z wieloma wariantami, możliwe do zastosowania trybach P/A/S/Mpłynnie działający autofokus w trybie filmowaniaelektroniczna poziomnicaczytelne menuwbudowana lampa błyskowa z funkcją sterownika poręczne gabarytyświetny wizjer zewnętrznymałe i lekkie akcesoria dające dużo możliwości
Wady niska dynamika obrazubrak wbudowanego wizjeraznaczne szumy przy wysokich czułościach ISObrak blokady wizjera (dotyczy modelu VF-2)brak płynności obrazu podczas filmowania z zastosowanie filtrów artystycznychzniekształcenia obrazu w trakcie filmowania będące skutkiem zjawisk "rolling shutter" oraz "jello"brak powłoki antyodblaskowej na wyświetlaczu
Przykładowe zdjęcia wykonane aparatem Olympus PEN E-P3
Parametry ekspozycji: f/4,5, 1/100 s, 200 ISO, pomiar matrycowy
Obiektyw: M.ZUIKO DIGITAL 14-42mm 1:3.5-5.6 II R, ogniskowa 14 mm
Oryginalny plik: JPEG (ok. 5 MB) lub RAW (ok. 12 MB).
Parametry ekspozycji: f/3,5, 1/60 s, 1000 ISO, pomiar matrycowy
Obiektyw: M.ZUIKO DIGITAL 14-42mm 1:3.5-5.6 II R, ogniskowa 14 mm
Oryginalny plik: JPEG (ok. 4 MB).
Parametry ekspozycji: f/3,5, 1/250 s, 200 ISO, pomiar matrycowy
Obiektyw: M.ZUIKO DIGITAL 14-42mm 1:3.5-5.6 II R, ogniskowa 14 mm
Oryginalny plik: JPEG (ok. 4 MB).
Parametry ekspozycji: f/5,6, 1/200 s, 200 ISO, pomiar matrycowy
Obiektyw: M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6, ogniskowa 150 mm
Oryginalny plik: JPEG (ok. 4 MB) lub RAW (ok. 11 MB).