Zautomatyzowana korekcja wad obiektywu
Nowością w Photoshopie CS5 jest możliwość korygowania wad obiektywów ręcznie lub korzystając w tym celu z biblioteki gotowych profili. Część z nich dostępna jest od razu po zainstalowaniu programu, pozostałe zaś pobrać można z Internetu, co ułatwia odpowiednia opcja połączona z wyszukiwarką. Narzędzie stara się samo zidentyfikować obiektyw na podstawie danych zawartych w EXIF-ie zdjęcia, gdy ich tam nie znajdzie, użytkownik może samodzielnie wskazać model. Jeżeli jednak wolelibyśmy przeprowadzić korekcję całkowicie samodzielnie, możemy przejść do zakładki
Niestandardowe (
Custom), która zawiera suwaki pozwalające korygować zniekształcenia geometryczne, aberrację chromatyczną, winietowanie, perspektywę, skalę itp. Nowe narzędzie można wywołać poleceniem
Filtr > Korekcja obiektywu (
Filter > Lens Correction).
|
Korzystając z biblioteki profili obiektywów możemy samodzielnie określić, jakie wady chcemy usunąć: zniekształcenia geometryczne, aberrację chromatyczną, winietowanie, a może wszystko naraz. |
|
Jeśli zdecydujemy się samodzielnie skorygować wady obiektywu, to wybór opcji, jakie znajdziemy w zakładce Niestandardowe (Custom) okna dialogowego Korekcja obiektywu (Lens Correction) jest naprawdę imponujący. |
Camera Raw – jeszcze więcej możliwości
Z korekty wad obiektywów opartej na gotowych profilach skorzystać można także w module przeznaczonym do wywoływania plików RAW –
Adobe Camera Raw. Pozbawiony on jest jednak opcji wyszukiwania i pobierania charakterystyki różnych modeli obiektywów z Internetu, dlatego odpowiednie profile należy wyszukać wcześniej i zapisać na dysku twardym komputera, korzystając z polecenia
Filtr > Korekcja obiektywu (
Filter > Lens Correction).
Drugą nowością w module Adobe Camera Raw jest opcja pozwalająca dodawać do wywoływanych fotografii efekty ziarna oraz winietowania. W przypadku obu opcji mamy do dyspozycji szereg suwaków pozwalających bardzo precyzyjnie wpływać na postać owych efektów. Dzięki temu, że owe filtry działają na poziomie surowych danych z plików RAW, jakość uzyskanego w ten sposób obrazu jest znacznie wyższa niż w wypadku przeprowadzania podobnych modyfikacji w samym Photoshopie.
|
W Photoshopie CS5 korektę wad optycznych obiektywu można przeprowadzić od razu na etapie wywoływania pliku RAW. |
|
W module Camera Raw pojawiły się opcje pozwalające dodać do obrazu efektowne ziarno lub charakterystyczną winietę. |
Łatwy fotomontaż nawet rozwianych włosów
Modelki z rozwianymi włosami to zmora wszystkich grafików przygotowujących fotomontaże lub chcących selektywnie skorygować tło. Wyszparowanie takiego zdjęcia lub namalowanie odpowiedniej maski potrafi zająć długie godziny. Na szczęście twórcy Photoshopa CS5 opracowali technologię inteligentnego zaznaczania, dzięki której stworzenie selekcji włosów, gałęzi drzew czy innych obiektów złożony z wielu drobnych elementów stało się znacznie prostsze. Teraz wystarczy z grubsza narysować zaznaczenie, a następnie kliknąć opcję
Popraw krawędź (
Refine Edge) na pasku opcji lub wybrać polecenie
Zaznacz > Popraw krawędź (
Select > Refine Edge). Opcje narzędzia pozwalają bardzo precyzyjnie modyfikować pierwotną selekcję i wykorzystują w tym celu algorytmy analizujące kontrast i kolorystykę elementów. Dodatkowo można wygładzić zaznaczenie i wtopić je w tło tak, by fotomontaż był niewidoczny. Bardzo przydatna jest opcja, pozwalająca na bieżąco oglądać zachodzące zmiany na docelowym tle, na jakim ma znaleźć się wycinany obiekt. Czasami bowiem, kolor lub faktura docelowego otoczenia pozwalają zatuszować niedokładności maski, które w przypadku wycinania obiektu mającego znaleźć się na białym tle, zmuszałyby nas do znacznie większej precyzji szparowania obiektu.
|
Rozbudowane opcje narzędzia Popraw krawędź (Refine Edge) pozwalają zautomatyzować wycinanie obiektów z tła, dzięki czemu można zaoszczędzić nawet kilka godzin pracy, które należałoby przeznaczyć na szparowanie obiektów złożonych z ogromnej ilości drobnych elementów. |
Photoshop czy Lightroom?
W Photoshopie nowych narzędzi adresowanych do fotografów przybywa z wersji na wersję, co z pewnością cieszy grafików wykorzystujących w swojej pracy jako materiały źródłowe fotografie. Jednak sporo z tych nowości trafia równocześnie także do kolejnych wersji
Lightrooma, który ma do zaoferowania fotografom nieco więcej niż Photoshop, szczególnie jeśli chodzi o katalogowanie i archiwizację zdjęć. Aplikacja ta kosztuje przy tym znacznie mniej. Jeśli więc nie jesteś profesjonalnym grafikiem, a edycja zdjęć, jakiej dokonujesz, polega przede wszystkim na wywoływaniu zdjęć z plików RAW, sprawdź, czy tego czego potrzebujesz, nie znajdziesz w Ligtroomie.
Zobacz także:WARSZTAT: Gruszki na wierzbie, czyli podstawy fotomontażu w PhotoshopieAdobe Photoshop Elements 8 PL – co nowego?Photoshop – jak to się zaczęło...Photoshop – ukryte elementyWarsztat: Tryptyk z jednego zdjęcia w Photoshop Lightroom 2Recenzja: Adobe Photoshop Elements 7Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. VRecenzja: Adobe Photoshop Elements 6.0 – rozbudowane narzędzie w polskiej wersji językowejWarsztat: Korekta zniekształceń geometrycznych w Photoshopie CS2/CS3Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IVWarsztat: Poprawianie ekspozycji fragmentów zdjęcia w PhotoshopieAdobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IIIAdobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IIPhotoshop CS3 – co nowego dla fotografa?Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IWarsztat: Prosta ramka typu pass-partout w PhotoshopieAdobe Photoshop: kadrowanie fotografiiAdobe Photoshop Elements 5.0 – uporządkuj, popraw i zaprezentuj swoje zdjęcia