Za datę wynalezienia fotografii przyjmuje się
1839 rok, kiedy na łamach biuletynu Francuskiej Akademii Nauk Louis Jacques Mandé Daguerre ogłosił dagerotypię – metodę utrwalania obrazu rzeczywistości na wypolerowanej płycie miedzianej pokrytej jodkiem srebra.
Kilka miesięcy później François Arago zaprezentował wynalazek na spotkaniu
Francuskiej Akademii Nauk i Akademii Sztuk Pięknych w Paryżu, ogłaszając, że Francja bezinteresownie przekazuje go światu. Jednak intelektualne i filozoficzne podstawy „sztuki pisania światłem” można odnaleźć w renesansie, kiedy to zamknięto świat w obrazie za pomocą perspektywy. Wieloletnie wysiłki uczonych, wynalazców, a niejednokrotnie również artystów, powodowane chęcią utrwalenia idealnego obrazu rzeczywistości, dają wgląd w wielotorowe relacje pomiędzy sztuką a techniką.
|
Sztuka i technologia |
Niniejszy wykład poświęcony jest spojrzeniu na
początki fotografii przez pryzmat wcześniejszych dążeń do uzyskania doskonałego wizerunku. Punktem wyjścia będzie pierwsza ilustrowana fotografiami książka, próba prezentacji nowej techniki utrwalania obrazu rzeczywistości, The Pencil of Nature Henry’ego Foxa Talbota, który w 1839 roku również zaprezentował swoją metodę „pisania światłem”, ogłaszając się – niezależnie od Daguerre’a – wynalazcą fotografii.
Data: 23 listopada 2016 (środa), godz. 17.00
Miejsce: Filia nr 2 MBP
Adres: Lublin, ul. Peowiaków 12 (Gmach Centrum Kultury)
Więcej informacji:
www.zacheta.lublin.pl
Zobacz także:Festiwal TERRA, cz. 4Wernisaż ZwierciadełStare Tychy. FotografieMarkowski w Un-PosedListopadowy MyOlympusSuperksiężyc w obiektywieCzwartkowe slajdy w LunieFestiwal TERRA, cz. 3Silesia Art Biennale 2016Więcej miejsca na dyskuFestiwal TERRA, cz. 2