Indywidualna wystawa Piotra Wołyńskiego "Oddalenie" prezentuje
wybór najnowszych prac zarówno fotograficznych, jak i autorskich form około-fotograficznych, w których współczesne praktyki rejestracji oraz operowania obrazem stają się przedmiotem twórczego doświadczenia. W prezentowanych realizacjach, podejmując różnorodne tematy, artysta bada wpływ fotografowania i filmowania na to, w jaki sposób wytwarzamy i porządkujemy znaczenia oraz na czym, w konsekwencji, koncentrujemy uwagę, niejako scalając się z aparatami bądź kamerami.
|
Zdjęcie z wystawy ''Oddalenie'' Piotra Wołyńskiego |
W latach dziewięćdziesiątych, w jednym ze swoich tekstów, Piotr Wołyński zauważył: "Fotografia swobodnie i wymiennie posługuje się dwoma rodzajami przestrzeni: realną przestrzenią będącą przedmiotem rejestracji oraz przestrzenią obrazu. W kontekście świata nasyconego obrazami, w którym brakuje już miejsca na ich rozdzielenie, stają się one transparentne". Daleko jednak autorowi do posługiwania się, modną w owych latach, metaforą zanikania rzeczywistości. Piotr Wołyński unika powtarzania tej tezy oraz wiążącego się z nią procesu. Przyglądając się twórczości poznańskiego artysty, w której pytanie o status obrazu we współczesnej info-sferze zajmuje niewątpliwie istotne miejsce, można dojść do przekonania, że obrazy dominują w uruchamianiu procesu nie tyle zanikania, co oddalania się rzeczywistości.
Ekspozycja, prezentowana jednocześnie
w dwóch galeriach: Galerii FF i Galerii Imaginarium składa między innymi z:
- cyklu fotografii Dziwadła (2012), traktującego o współczesnej kondycji pomników i przestrzeni je otaczającej.
- cyklu fotomontaży Naśladowanie (2011), w którym autor, posługując się wizerunkami postaci świętej Edyty Stein, podejmuje temat naśladowania jako zjawiska głęboko zrośniętego z naszą fizyczną, biologiczną, psychiczną, a przede wszystkim duchową naturą.
- instalacji Jak podłączysz… (2011), traktującej o czynności fotografowania jako praktyce koncentracji uwagi i porządkowania doznań. Praca powstała na kanwie filmowej i fotograficznej relacji autora z pewnego wydarzenia na Placu św. Piotra w Rzymie.
- instalacji Bez dyskusji (2010), odnoszącej się do specyficznego odczucia, którego autor doznał w kwietniu 2010 roku poruszając się w przestrzeniach publicznych zawłaszczanych dla zamanifestowania bądź upamiętnienia pewnych wartości.
- interaktywnej instalacji W cztery oczy (2009) oraz towarzyszącym jej fotografiom, powstałych przy wydatnym współudziale widzów.
Piotr Wołyński. Od końca lat 70. zajmuje się fotografią kreacyjną. Oprócz działalności artystycznej pisze teksty o sztuce, był kuratorem wielu wystaw. Od 1985 roku związany z Uniwersytetem Artystycznym (dawniej ASP) w Poznaniu, gdzie prowadzi własną pracownię. Profesor zwyczajny, kierownik Katedry Fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
Wybrane wystawy indywidualne: "Übermacht und Reaktion" Barockfabrik, Aachen, Niemcy (1983); "Fotografie" Galeria FF, Łódź (1992); "Przejrzystość" Galeria FF, Łódź (1994); "Apotropeje" BWA, Wrocław (2003); "Ausgewählte Fotographien" Kunst – Und Kulturzentrum Monschau, Niemcy (2005); "Formy i mimoformy" Muzeum Stanisława Staszica, Piła (2008); "W cztery oczy" Galeria PF, Poznań (2009); "Jak podłączysz…" Galeria Rotunda, Poznań (2011).
Zobacz także:Wystawa portretów Pawła WodnickiegoWystawa Jacka Poremby "Sicily Monochrome" oraz kalendarza Leica Store PL 213Wystawa Rafała Karcza "Portret jako dobro psychoaktywne"Wystawa fotografii awangardy rosyjskiej ''Sztuka i propaganda''U Schulza - fotografia inscenizowanaKrystian Bielatowicz - MilpaNorbert Ptak - INDYJSKIE TRANSFERYPotrzeba wody w Sudanie - fotografia dokumentalnaNastrojowy Poznań - wystawa laureatów konkursuMagiczne zakątki Bolesławca w czerni i bieli - wystawaCierpkie wiśnie - Aleksandra GachPaweł Żak - niedzielny spacer i inne martwe naturyPodwójne ujęcia z nigdy nie kopiowanych negatywówWystawa SZANGHAJ 2012 w Krakowie