Fotografia Dominiki Dzierżymirskiej-Podpłomyk jest niezwykłym studium światła, ale również tego, co to światło jest w stanie wydobyć.
|
Fot. Dominika Dzierżymirska-Podpłomyk |
Autorka krąży wokół tematu pejzażu oraz detalu - może to być przedmiot, element architektoniczny, plama światła. Pejzaże na zdjęciach Dzierżymirskiej są starannie wybranym fragmentem rzeczywistości – zarazem swojskim, jak i niezwykłym poprzez swoją nieoczywistą malarskość. Autorka stara się wyzyskać zarówno jego estetyczny potencjał, jak i metaforyczność. Droga, biegnąca diagonalnie do ciemnego boru, lśniące w blasku księżyca szyny za horyzont, zagubione domostwo – istnieją zamknięte w swoim bycie, a jednocześnie odsyłają nas do rzeczywistości uniwersalnej.
Dzierżymirska posiada ogromną umiejętność dostrzegania szczegółów otaczającego świata. Klamerki do bielizny lub drabina porzucona w niszy z oknem stają się bohaterami osobnego zdjęcia. Autorka potrafi przy tym rezygnować z nadmiaru elementów, oczyszcza kadr, nadając zdjęciu rys ascetyzmu. Często jedynym motywem pozostaje plama światła. Detal jest wyraźnie metafizyczny, ale nie jednoznaczny, niekiedy niepokojący.
Nie ma w tej fotografii wizerunku człowieka. Za to fragmenty starego muru, łatane okna czy kopuły cerkwi to widome ślady jego działalności: z jednej strony świadczą o nim, z drugiej – jeszcze podkreślają jego fizyczną nieobecność. Po nas także pozostaną tylko ślady…
|
Fot. Dominika Dzierżymirska-Podpłomyk |
Patrząc na te zdjęcia odnoszę wrażenie pełnej kontroli przy ich powstawaniu. Autorka buduje je jak obraz malarski, który tworzy bez skrępowania, planując kompozycję, rozkładając światła.
Wykazuje przy tym wielką odwagę w budowaniu kadru, w którym motyw umieszczony jest wysoko i asymetrycznie, jak w estetyce japońskiej. Nie traci na tym wyważenie obrazu, ponieważ ów punkt ciężkości jest tak naprawdę lekki – to źródło światła: okno lub lampa. Wprowadza to jednak lekkie zaskoczenie, wytrąca nas ze stereotypów patrzenia.
|
Fot. Dominika Dzierżymirska-Podpłomyk |
Twórczość ta jest bardzo przemyślana, a jej efekty – wysmakowane estetycznie i ikonograficznie. W obliczu współczesnej fotografii, która jest często nazbyt oczywista, zdjęcia Dominiki Dzierżymirskiej-Podpłomyk pozostawiają odbiorcy miejsce na osobistą reakcję, na otwarcie w sobie własnych interpretacji oraz wewnętrzne wybrzmienie obrazu.
Wernisaż wystawy połączony ze spotkaniem z autorką odbędzie się 13 marca o godz. 18:00. Wystawa będzie trwać od 13.03 do 12.04.2014.
O Autorce
Dominika Dzierżymirska-Podpłomyk (ur. 1975 r.) mieszka i pracuje w Krakowie. Z zawodu jest psychologiem, aktywnie fotografuje od kilku lat. Brała udział w twórczych przedsięwzięciach oraz wystawach krakowskich środowisk fotograficznych.
|
Fot. Dominika Dzierżymirska-Podpłomyk |
W roku 2012 prace jej zostały nagrodzone i opublikowane przez amerykański prestiżowy dwumiesięcznik B&W Magazine. Dwukrotne wyróżnienia podczas Międzynarodowych Konfrontacji Fotograficznych Just One Photo (2011 i 2013).
W roku 2013 I Nagroda podczas XIV Biennale Fotograficznego „Z dala od zgiełku… Beskidy w obiektywie” oraz wyróżnienia w Ogólnopolskim Konkursie Fotografii „Pejzaż Polski” i Międzynarodowym Konkursie Fotograficznym „Inspiracje” na Słowacji. Wraz ze Zbigniewem Podsiadło współautorka fotograficznej wystawy „Mistrz i Uczeń” (Kielce 2013).
Zobacz także:"Między niebem a ziemią" - wystawa Macieja i Ewy Berbeków"Niespiesznie" - wystawa zdjęć Anity AndrzejewskiejTomasz Kulbowski – „Przypadki”Wystawa zbiorowa "Foto-obiekt"„Portret ze Świata” - wystawa fotografii Edwarda Grzegorza FunkeKościoły Pokoju na Dolnym Śląsku - wystawa fotograficznaZbigniew Jan Zapała "Jemen" - wystawa z cyklu Natura-SztukaWrocław lat pięćdziesiątych XX wieku na fotografiach Stefana Arczyńskiego''Bliskość. Impresje'': wystawa studentek Łódzkiej Szkoły Filmowej