Podczas wystawy będziemy mogli obejrzeć kilkadziesiąt zdjęć dwóch dolnośląskich Kościołów Pokoju (Jawor, Świdnica), które są m.in. największymi w Europie obiektami wzniesionymi w konstrukcji szkieletowo-ryglowej. Oba obiekty od 2001 roku widnieją na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Wernisaż wystawy uświetni występ chóru wokalnego „Piú Mosso” działającego przy Katedrze Muzykologii Uniwersyetetu Wrocławskiego. Wystawa została zrealizowana przez Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu z okazji obchodów jubileuszu 20-lecia partnerstwa Dolnego Śląska i Dolnej Saksonii. Centrum Kultury "Zamek" jest współorganizatorem wydarzenia, a wstęp na wystawę jest bezpłatny.
|
Kościół Pokoju w Jaworze (Fot. Barbara Górniak) |
Ponadczasowy przekaz
Jako dzieło architektoniczne Kościoły Pokoju pozostają ponadczasowym przekazem, świadczącym o determinacji i sile ducha. Są istotnym dowodem zapoczątkowanych przemian społeczno-religijnych, kiedy trwały pluralizm religijny, promieniujący wówczas z krajów Rzeszy, inicjował powszechność postawy tolerancji w nowożytnej Europie.
Po upływie wieków, konstrukcje kościołów wykazują zadziwiającą trwałość, pomimo zastosowanych do budowy niewyszukanych materiałów. Pozostają obecnie największymi w Europie obiektami, wzniesionymi w konstrukcji szkieletowo-ryglowej.
|
Kościół Pokoju w Świdnicy (Fot. Barbara Górniak) |
W 2001 roku oba kościoły zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Znalazły się tam jako jeden z trzynastu polskich obiektów w światowym wykazie najcenniejszych dzieł zabytkowej architektury. Kościół świdnicki zyskał, ponadto, znaczenie symbolu polsko-niemieckiego pojednania. Tutaj właśnie w 1989 roku premier Tadeusz Mazowiecki i kanclerz Niemiec Helmut Kohl wspólnie modlili się o pokój i pojednanie między naszymi narodami.
Wystawa, którą prezentujemy w jubileuszowym roku partnerstwa regionów – Dolnego Śląska i Dolnej Saksonii, podkreśla wagę ponadczasowego przesłania, emanującego z dzieła. Przetrwało, budząc nieodmienny podziw dla siły ludzkiego ducha i skali determinacji. Do dzisiaj kościoły pełnią pierwotną rolę jako miejsca zgromadzeń, religijnych przeżyć, integracji społeczności wokół chrześcijańskich zasad. Przez ich wnętrza przepływa rzeka Czasu, który zawsze niesie ludzkim społecznościom wyzwanie sprostania coraz to nowym przeciwnościom. Przesłanie zawarte w obydwu pomnikach kultury, trwających do dziś na Dolnym Śląsku, pozwala wierzyć w osiąganie z pozoru niemożliwych celów. Są one dziełami ludzkich rąk i umysłów, które dla Boskiej chwały stworzyły dzieła pełne uniwersalnego piękna. Ukształtowało je pragnienie wolności, które w ludzkiej naturze pozostaje niezmienne i w każdej epoce jednakie. Tak jak bolesne ziarnko piasku potrafi przeobrazić się w ciele perłopława w jaśniejący blaskiem klejnot, tak trudne doświadczenia ludzkiej egzystencji czasem prowadzą do zaistnienia fenomenów, przekraczających granice dotychczasowych doświadczeń.
|
Kościół Pokoju w Świdnicy (Fot. Barbara Górniak) |
|
Kościół Pokoju w Świdnicy (Fot. Barbara Górniak) |
Barbara Górniak i jej fotograficzna notacja
Fotograficzna relacja dolnośląskiej artystki Barbary Górniak ma wymiar niezależnego dzieła, powstałego na skutek obcowania z wybitnym zabytkiem architektury. Nieokiełznana architektoniczna wizja Albrechta von Saebischa zmusza do milczenia wobec siły energii zatrzymanej w tej przestrzeni. O kościołach często mówi się, że są namodlone. Artystce udało się niemal zawrzeć w przedstawionych fotogramach szepty, które niewątpliwie można usłyszeć, pozostając uważnym wobec tutejszego genius loci. Dostrzega w niej fascynujące szczegóły dekoracji – ciągi złoconych opowieści, które na niektórych ze zdjęć składają się w niezwykły chór plastycznych form, ukształtowanych dłońmi siedemnastowiecznych śląskich artystów. Fotogramy stanowią formę swego rodzaju ekfrazy poetyckiej – próbującej jeszcze raz opowiedzieć ten zamknięty szachulcowymi ścianami świat, który przed kilkuset laty wykreowała pełna odwagi i woli ludzka wyobraźnia.
|
Kościół Pokoju w Świdnicy (Fot. Barbara Górniak) |
Zobacz także:Zbigniew Jan Zapała "Jemen" - wystawa z cyklu Natura-SztukaWrocław lat pięćdziesiątych XX wieku na fotografiach Stefana Arczyńskiego''Bliskość. Impresje'': wystawa studentek Łódzkiej Szkoły FilmowejZbigniew Wichłacz – ''Bramy Miasta'' w WarszawieWystawa fotografii "Wnętrza fabryki A.Ossera" w ŁodziWystawa fotografii Andrzeja Waltera w RybnikuGrzegorz Wełnicki – Eli, Eli w Galerii Pauza