21 kwietnia 2006 roku norweski tankowiec wyłowił człowieka dryfującego na prymitywnej tratwie. Rozbitek znaleziony został w duńskiej cieśninie Skagerrak, oddzielającej Danię od Szwecji i Norwegii. Media spekulowały na temat tożsamości „tajemniczego mężczyzny” jednak rozbitek nigdy się do niej nie przyznał jak i nie ujawnił kraju pochodzenia. Nie posiadał żadnych dokumentów i twierdził min., że pochodzi z Kalifornii (USA) i został dwa lub trzy dni wcześniej porzucony na morzu przez załogę angielskiego statku, którym płynął.
Wystawa „Dryfując” duńskiego duetu Nielsen & Johnsen podejmuje temat innego, wyrzuconego poza granice systemu. Człowieka funkcjonującego na marginesie, na granicy ogólnie przyjętych norm i zasad. Kraje zachodnie budują coraz szczelniejsze granice, a miliony ludzi wyrusza w podroż do Europy w poszukiwaniu bezpiecznego życia. Nawiązując do wydarzenia z 2006 roku artystki zadają wiele egzystencjalnych pytań, które dziś po prawie 10 latach wydają się być nadzwyczaj aktualne. Historia znalezionego człowieka zwraca uwagę na sytuację osób będących częścią systemu, a jednak na jego obrzeżach, ich uprzedmiotowienia i braku reprezentacji tych, którzy nie mają prawa głosu. Co znaczy tożsamość narodowa i pochodzenie w obliczu przymusu ucieczki.
|
Dryfując, fot. Hanne Nielsen, Birgit Johnsen |
Hanne Nielsen i Birgit Johnsen zwracają też uwagę na alternatywne sposoby konstruowania historii, metody budowania dyskursu publicznego, to co oficjalne kontra prywatne. Ujęcia aktora odgrywającego odnalezionego mężczyznę łączą się z wypowiedziami przedstawicieli norweskich i szwedzkich instytucji, które brały czynny udział w ratowaniu rozbitka. Artystki chciały zakłócić linearną, oficjalną wersję przedstawienia historii. Obrazy pojawiające się niechronologicznie, przeplatane kontemplacyjnymi kadrami, ujawniają pewne ślady, lecz do widza należy ułożenie własnej wersji wydarzeń.
W ramach wystawy „Dryfując” zaprezentowane zostaną dodatkowo dwie ważne dla twórczości Hanne Nielsen oraz Birgit Johnsen prace.
„Camp Kitchen” („Kuchnia Polowa”), jedna z ostatnich i najbardziej politycznie zaangażowanych realizacji oraz
„Grinding Onions" („Obieranie Cebuli”) pochodząca z wcześniejszego okresu ich twórczości.
Kuratorka: Aleksandra Księżopolska
Więcej informacji:
www.laznia.pl Zobacz także:Wystawa Prawa człowieka. Dostrzegam. Dziedzictwo"Portret ze Świata. Fotografie Edwarda Grzegorza FunkeWystawa Diany LelonekTradycje wystawiennicze we WrocławiuTrwa wystawa "W buku nadzieja"Fotografia Dzikiej Przyrody 2014"Fala upału" we WrocławiuWiatraki w obiektywieW drodze: Clearing Spaces VWystawa "Z Pola Walki" Mariusza Hermanowicza"A w tle pałac"