Elżbieta Dzikowska od lat przekazuje do kolekcji Muzeum Podróżników obiekty z różnych stron świata. Po podróżach zrealizowanych do Etiopii do zbiorów muzealnych trafiły
przedmioty codziennego użytku kilku plemion zamieszkujących południowe krańce tego kraju. Wystawa - „Etiopia. Plemiona z doliny Omo. Dary i fotografie Elżbiety Dzikowskiej” jest okazją do prezentacji tego cennego daru.
Etiopia to kraj leżący we wschodniej części kontynentu afrykańskiego, posiadający bogatą historię i odznaczający się ciekawą mozaiką kulturową. Obok warownych zamków, ciekawych zabytków architektury sakralnej, jak
kamienne kościoły wykute w skałach w Lalibeli, będące dziedzictwem chrześcijańskiej cywilizacji, zachwyca jednocześnie różnorodnością zamieszkujących go grup etnicznych. W dolinie Omo i na jej obrzeżach żyją plemiona kultywujące od wieków ciekawe tradycje i obyczaje, a do najbardziej znanych niewątpliwie należą Mursi, Arbore, Surma, Karo i Hamer.
Kobiety Hamer zachwycają swą delikatną urodą i atrakcyjnymi ozdobami ciała. Nieregularnego kształtu kozie skóry, dekorowane kolorowymi paciorkami i białymi muszelkami kauri, spełniają funkcję spódniczek, gdy owijane są misternie wokół bioder, natomiast zawieszane na szerokich skórzanych pasach na szyjach - stają się niezwykle intrygującymi bluzkami, skąpo okrywającymi damskie piersi. Młode dziewczęta noszą naszyjniki z barwnych szklanych koralików, a kobiety zamężne szyje swe dekorują ciężkimi, metalowymi obręczami szczelnie przylegającymi do ciała. Podobne metalowe ozdoby pojawiają się na rękach oraz nogach. Ciekawą biżuterię stanowią naszyjniki i naramienniki uzyskane z drobnych kozich raciczek, wydające charakterystyczne dźwięki podczas wykonywania ruchów ciała.
|
fot. Elżbieta Dzikowska |
Największe zainteresowanie spomiędzy rdzennych społeczności etiopskich wzbudzają swym niecodziennym wyglądem kobiety pochodzące z plemienia
Mursi. Znamiennym dla nich jest zwyczaj noszenia w rozciągniętej dolnej wardze krążków terakotowych lub drewnianych, stanowiących niezwykle oryginalną oznakę przynależności plemiennej, a także wizualną informację o majątku, jaki musi wnieść pan młody rodzinie swej wybranki. Im większy rozmiar krążka noszonego przez dziewczynę, tym więcej bydła powinien zapłacić mężczyzna pragnący ją poślubić.
Kurator: Magdalena Nierzwicka
Zobacz także:American MadeOblicza ŁodziIndustrialna FotoaranżacjaKartki z Niewydanego AlbumuThe MomentFotografia koreańska w GdańskuDyplomy 2016Dwa spojrzenia w CiasnejBorys Makary w Paryżu