Autorka o fotografiach
To było kilka lat po śmierci Mojej Babci. Jej Przyjaciółka była już bardzo chora. Wiedziała, że umiera. Zaprosiła do siebie moją Siostrę i mnie. W jej mieszkaniu, które dobrze znałyśmy – tyle razy bywałyśmy tu z Babcią – opowiedziała nam historię. Ich historię. Ich herstorię. Dwóch zakochanych w sobie przyjaciółek, które z miasta do miasta przeprowadzały się jedna za drugą, by mieszkać blisko siebie i razem prowadzić swoje dwa domy, opiekować swoimi dwiema pełnymi rodzinami. Każda z nich miała męża i dwójkę dzieci. Gdy zaczęłam szperać po bibliotekach i starych kredensach znajomych, znalazłam mnóstwo podobnych historii. Każda z nich była jedyna w swoim rodzaju, ale wszystkie je łączyła wspólnota kobiet. Bo właściwie, czy nie było trochę tak, że kobiety od dawna mogły liczyć głównie na siebie? Sielankowy obraz damsko-męskiej rodziny to w sensie praktycznym twór rewolucji lat 60-tych XX wieku. Do dziś zresztą nie zawsze się sprawdza...
|
Fot. Patrycja Dołowy |
Gdy oglądam stare rodzinne fotografie, tych kobiecych historii w nich nie ma. Są niewidoczne. W „Alternatywnych historiach” pytam o to, co ukryte, o antyhistorię, o niewidzialne związki kobiet. Chcę je wydobyć na światło dzienne. Wydobyć światłem obrazu. Tworzę więc nowe narracje w warstwie pamiątek, dokumentów. Razem z modelkami szukamy starych rodzinnych pozowanych zdjęć i przerabiamy je na zdjęcia czysto żeńskie. Fotografuję autentyczne pary, grupy dziewczyn, które wiodą wspólne życie (siostry, przyjaciółki, kochanki, żony, córki i matki). W pewnym sensie
odgrywamy historię na nowo. W pewnym sensie zmyślamy, ale tak właściwie to przywołujemy pamięć naszych prababć, babć, ciotek, mam i naszą własną. Tę pamięć, której nie ma w oficjalnej rejestracji.
|
Fot. Patrycja Dołowy |
Tylko co jest tu „autentyczne”? To właśnie moje przewrotne pytanie o „prawdę” obrazu, prawdziwość dokumentacji, autentyczność oficjalnej historii i istotę fotografii jako medium.
Instalacja – wehikuł herstorii
Najważniejszy w tych działaniach jest teatr/performance – przebieranki. Odgrywanie historii. Każdy przychodzi do galerii ze swoimi historiami. I ze zwykle wcześniej nieuświadamianą potrzebą, by „coś z nimi zrobić”. Instalacja to pokój – teatr od niechcenia będący gdzieś w przestrzeni galerii, niczym teatr -świat z dziecięcych wyobrażeń, który jest niezwykły i zwykły zarazem. W tej przestrzeni są różne zebrane przez artystkę rekwizyty, stroje, przedmioty, światła. To przestrzeń, która zachęca do interakcji, a zarazem daje możliwość osobistego kontaktu z własną rodzinną herstorią lub po prostu ze sobą. Można w niej wziąć udział w tym swoistym seansie. Jego efektem mogą być zdjęcia. Kolejne fotografie kolejnych alternatywnych historii, które staną się częścią wystawy lub rekwizytem – pamiątką dla uczestnika/czki seansu.
|
Fot. Patrycja Dołowy |
O autorce
Patrycja Dołowy urodziła się w Bostonie w 1978 roku. Mieszka w Warszawie, fotografię artystyczną studiowała we Wrocławiu. Tworzy subiektywną fotografię inscenizowaną, używając klasycznych technik. Klisze barwi, maluje, wydrapuje, gniecie. Swoje sesje nazywa seansami. Brała udział w blisko 40 wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i zagranicą. Jej fotografie były publikowane w pismach artystycznych i kulturalnych (m. in. Format, Tytuł Roboczy Otwarty Magazyn Sztuki, Niezbędnik Kulturalny, Furia, Op.cit, Artmix, Rita Baum, Foto) oraz w magazynach wielkonakładowych (m. in. Exclusiv, Gaga, Kobieta i życie, Wysokie Obcasy, Przekrój). Jest doktorem nauk przyrodniczych (2007), absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego (dyplom 2002) oraz Akademii Fotografii Artystycznej Wrocławskich Szkół Fotograficznych (wyróżniona praca dyplomowa pod kierunkiem dr Piotra Komorowskiego, 2005).
|
Fot. Patrycja Dołowy |
Działa społecznie, jest członkinią Rady Upowszechniania Nauki PAN, wiceprezeską Fundacji MaMa, współpracuje z Centrum Kultury Jidysz i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Laureatka Nagrody im. Karola Sabatha 2011, stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2012.
Zobacz także:„Pejzaż samotny" - wystawa zdjęć Marcina Jastrzębskiego"Światło" - wystawa zdjęć Dominiki Dzierżymirskiej-Podpłomyk"Między niebem a ziemią" - wystawa Macieja i Ewy Berbeków"Niespiesznie" - wystawa zdjęć Anity AndrzejewskiejTomasz Kulbowski – „Przypadki”Wystawa zbiorowa "Foto-obiekt"„Portret ze Świata” - wystawa fotografii Edwarda Grzegorza Funke„Dzieciństwo kadrem malowane” - wystawa fotografiiKościoły Pokoju na Dolnym Śląsku - wystawa fotograficznaZbigniew Jan Zapała "Jemen" - wystawa z cyklu Natura-Sztuka