Na wystawie
''Aleksander Rodczenko. Rewolucja w fotografii'' w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie można zobaczyć ponad trzysta prac. Trzonem ekspozycji jest blisko dwieście zdjęć artysty, w tym tak znane, jak: Dziewczyna z leicą, Schody, Lila Brik czy seria konstruktywistycznych portretów miejskich. Można też zobaczyć kolaże, fotomontaże i grafikę użytkową, m.in. okładki magazynów, plakaty i książki. Wszystkie prace pochodzą ze zbiorów Muzeum Moskiewskiego Domu Fotografii.
 |
Aleksander Rodczenko, Lila Brik. Portret do plakatu Knigi, 1924, (c) Archiwum A. Rodczenko-W. Stiepanowa, Muzeum Moskiewski Dom Fotografii. |
Rosyjska awangarda także w dziedzinie fotografii
XX-wieczna rosyjska awangarda jest zjawiskiem wyjątkowym nie tylko w kulturze rosyjskiej, lecz także światowej. Zdumiewająca energia twórcza artystów tej niezwykłej epoki jest wciąż
aktualnym źródłem inspiracji dla sztuki i dla wszystkich, którzy interesują się dorobkiem artystycznym tego okresu.
Aleksander Rodczenko był bezsprzecznie jednym z głównych twórców ideologii, a także artystycznej atmosfery tego okresu. Malarstwo, design, teatr, kino, typografia i fotografia – wszystkie dziedziny, które interesowały artystę –
ulegały przeobrażeniom, otwierając się na zupełnie nowe kierunki. Wczesne lata dwudzieste zeszłego wieku były – cytując Wiktora Szkłowskiego, jednego z najznamienitszych współczesnych krytyków i teoretyków – „okresem przejściowym” – czasem, gdy na krótko, przelotnie, doszło do rezonansu pomiędzy eksperymentem społecznym i artystycznym.
''Eksperyment jest naszym obowiązkiem''
To wtedy, w 1924 roku, fotografię zdominował Aleksander Rodczenko, znany już wówczas artysta, kierujący się w swej estetyce hasłem „Eksperyment jest naszym obowiązkiem”. Efektem tego podejścia była fundamentalna zmiana w postrzeganiu istoty fotografii i roli fotografa – pojawiło się myślenie konceptualne. Fotografia przestała ograniczać się do odzwierciedlania rzeczywistości, stała się także środkiem wizualnego przedstawiania dynamiki myśli ludzkiej.
 |
Aleksander Rodczenko, Portret matki artysty, 1924. Zbiory Muzeum Moskiewskiego Domu Fotografii, (c) Archiwum A. Rodczenko–W. Stiepanowa, (c) Muzeum Moskiewski Dom Fotografii |
Rodczenko przeniósł na grunt fotografii teorię konstruktywizmu i opracował metody i środki jej praktycznego zastosowania. Odkryte przezeń narzędzia zyskały ogromną popularność. Posługiwali się nimi jego uczniowie i twórcy o podobnych zapatrywaniach, ale także jego estetyczni i polityczni adwersarze. Jednak samo zastosowanie „metody Rodczenki” – ukośnej kompozycji, skrótu perspektywicznego i podobnych środków – nie gwarantowało automatycznie dziełu wysokiej rangi artystycznej. Sztuka Rodczenki-fotografa to nie tylko środki formalne, za które tak bezlitośnie krytykowano go pod koniec lat dwudziestych; to przede wszystkim
głęboki romantyzm, cechujący jego twórczość już od lat studenckich. Dość wspomnieć choćby niezwykłe listy-opowieści pisane do Warwary Stiepanowej. Romantyczna aura dzieciństwa spędzonego za kulisami teatru, w którym pracował ojciec, znalazła przełożenie w wyrazistej utopijnej filozofii Rodczenki konstruktywisty, który wierzył w możliwość przemiany ludzkości i świata.
W latach dwudziestych, tworząc kolejne
cykle fotograficzne, Rodczenko formułował coraz to nowe
zadania i manifesty odnoszące się do tego, czym będzie i fotografia, i życie, gdy już przejdą transformację za sprawą idei konstruktywizmu.
 |
Aleksander Rodczenko, Schody, 1930, fotografia, odbitka archiwalna, Muzeum Moskiewski Dom Fotografii |
W latach trzydziestych, zwłaszcza pod koniec, podjął próbę
analizy życia i twórczości – również własnej – uwięzionych w realiach socrealizmu.
Aleksander Rodczenko pozostawił po sobie dzięki drukowanym artykułom i pamiętnikom unikatowy zapis artystycznych przemyśleń rosyjskiego
fotografa-filozofa, który przeżył historyczny kataklizm, będący źródłem tragicznego wewnętrznego konfliktu świadomych założeń i podświadomej potrzeby tworzenia.
 |
Aleksander Rodczenko, Dziewczyna z leicą, 1934, fotografia, odbitka archiwalna, Muzeum Moskiewski Dom Fotografii |
Sztuka oddzielona od polityki
Zniechęcony ciągłymi rewolucyjnymi zmianami, które generowały rzeczywistość daleką od ideałów inspirujących go we wczesnym okresie twórczości, pisał w dzienniku pod datą 12 lutego 1943: „Sztuka ma służyć ludziom, ale ludzi prowadzi się w tej chwili w niewiadome. Ja chcę prowadzić ludzi ku sztuce, a nie używać sztuki, by ich ku czemukolwiek prowadzić. Czy urodziłem się zbyt wcześnie czy zbyt późno? Sztuka musi być oddzielona od polityki…”.
 |
Aleksander Rodczenko, Radiosłuchacz, 1929, fotografia, odbitka archiwalna, Muzeum Moskiewski Dom Fotografii |
W ostatnich latach życia Rodczenko, zdradzony przez przyjaciół i uczniów, pozbawiony prawa do tworzenia i zarabiania sztuką na życie, do wystawiania, usunięty ze Związku Artystów i w bardzo złym stanie zdrowia, był mimo wszystko bardzo szczęśliwym człowiekiem. Miał rodzinę: przyjaciółkę i „towarzysza broni” Warwarę Stiepanową, córkę Warwarę Rodczenko, jej męża Nikołaja Lawrentiewa, wnuka Aleksandra Lawrentiewa i jego rodzinę – niewielki, acz bardzo zżyty klan emanujący twórczą energią. Gdyby nie owa rodzina, Moskiewski Dom Fotografii, pierwsze w Rosji muzeum fotografii, mógłby nigdy nie powstać.
(Olga Swibłowa) Zobacz także:Obiektywy i akcesoria do aparatów Sony NEX-3 i NEX-5Recenzja: Rod Edwards – "Fotografuj ludzi jak profesjonalista"Sony NEX: Aparat na każdą okazję – kieszonkowa lustrzanka i kamera w jednymCo fotograf na wakacjach powinien mieć w plecakuTEST: Olympus PEN E-PL1 - pierwsze wrażenia, pierwsze zdjęciaTEST: Dust-Shield, czyli jak uchronić EOS-a 5D przed kurzem