Komfortowe filmowanie
Możliwości filmowe są podobne, jak w modelu 5N, a zatem NEX-7 potrafi nagrywać sekwencje wideo w rozdzielczości Full HD (1920x1080) przy 50 klatkach na sekundę (60 kl./s w wersji przeznaczonej do krajów, gdzie obowiązuje system NTSC), w trybie progresywnym przy przepływności 28 Mbps. Prócz tego mamy do dyspozycji tryby: 50i/24 Mbps, 50i/17 Mbps, 25p/24 Mbps oraz 25p/17 Mbps. Filmy zapisywane są przy wykorzystaniu nowej wersji kodeka AVCHD (2.0), co może sprawiać pewne problemy starszym programom przeznaczonym do montażu wideo. W takim wypadku można zdecydować się na zapis materiału w formacie MP4 (w rozdzielczości 1440x1080 lub 640x480).
NEX-7 pozwala na manualną kontrolę parametrów filmowania, w tym również w trakcie rejestracji materiału. Do dyspozycji mamy pełny tryb manualny, priorytet czasu i przysłony oraz automatykę programową (w każdym z tych trybów możemy zmieniać czułość ISO) – o tym, jaki tryb nagrywania zostanie zastosowany decyduje aktywny tryb fotografowania w momencie rozpoczęcia nagrywania przyciskiem REC. Regulacji tych parametrów dokonuje się jednak dużo wygodniej niż miało to miejsce w modelu 5N, gdyż są one przypisane do pokręteł i tarczy kontrolnej. NEX-7 pozwala w trakcie filmowania stosować czasy ekspozycji pojedynczej klatki aż do 1/4 sekundy, podczas gdy dla większości aparatów i kamer limitem jest klatkaż filmu, czyli 1/25 sekundy dla standardu PAL. W "normalnym" filmowaniu nie ma to większego znaczenia, ale pozwala niekiedy uzyskać ciekawe efekty artystyczne.
Z rejestracją filmów związane jest jeszcze jedno zjawisko. Otóż w aparacie NEX-7 (podobnie jak w modelu NEX-5N) zastosowano mechanizm płynnego dostosowania ekspozycji, dzięki czemu podczas filmowania nie obserwujemy skokowych zmian jasności obrazu. Niestety, mechanizm ten działa również w trakcie fotografowania, co powoduje że po szybkiej zmianie kadru z jasnego na ciemny (lub na odwrót) aparat przez chwilę "dochodzi do normy", co utrudnia wykonanie poprawnie naświetlonego zdjęcia.
Tri-Navi, czyli dopasuj mnie
Zastosowany w aparacie NEX-7 interfejs Tri-Navi stanowi rozwiniecie schematu znanego z poprzednich NEX-ów. Aparat wzbogacono o dwa pokrętła na górnej ściance, kombinowany przycisk blokady ekspozycji lub sterowania ustawianiem ostrości (jego funkcje zmieniamy otaczającą go dźwignią).
Podstawą interfejsu Tri-Navi są obrotowa tarcza manipulatora na tylnej ściance aparatu oraz wspomniane dwa pokrętła. Ich funkcja zmienia się w zależności od trybu pracy aparatu, dlatego są "anonimowe" – ich opis nie został naniesiony na obudowę aparatu, a wyświetlany jest na LCD. Z tego powodu nie da się "rozszyfrować" ich funkcji bez włączenia aparatu.
|
Podstawą interfejsu Tri-Navi są dwa pokrętła i obrotowa tarcza manipulatora, których funkcje można zmieniać korzystając z przycisku funkcyjnego umieszczonego obok spustu migawki. |
Najciekawszym jednak elementem są cztery zestawy ustawień wywoływanych sekwencyjnie przyciskiem funkcyjnym umieszczonym obok spustu migawki (wciskając i przytrzymując go dłużej możemy też zablokować wszystkie pokrętła lub samą tarczę manipulatora). Zapewniają one błyskawiczny dostęp do większości ustawień aparatu, a każdej z pozycji w sekwencji możemy przypisać jeden z zestawów parametrów:
- Ostrość
- Balans bieli
- D-Range
- Strefa twórcza
- Efekty wizualne
- Ustawienia własne
- Nieustawiono
Wybierając pozycję
Ustawienia własne możemy skomponować własny zestaw, w którym zdecydujemy o funkcji każdego z dwóch pokręteł oraz tarczy kontrolnej. Brzmi to skomplikowanie i zorientowanie się w niuansach konfiguracji pokręteł rzeczywiście chwilę zajmuje, ale mechanizm ten pozwala na bardzo dokładne dopasowanie sposobu dostępu do różnych funkcji aparatu do potrzeb użytkownika.
Na tym jednak nie koniec. Zmienić możemy również działanie większości elementów kontrolnych umieszczonych na tylnej ściance: bocznych i środkowego przycisków manipulatora, przycisku blokady ekspozycji/autofokusu oraz dolnego przycisku obok wyświetlacza.
Propozycja warta rozważenia
NEX-7 to niewątpliwie ciekawa propozycja dla tych, którzy szukają zaawansowanego bezlusterkowca. Funkcjonalność aparatu powinna zaspokoić potrzeby niemal każdego fotoamatora, a i w wielu poważniejszych zastosowaniach może być wystarczająca. Aparat świetnie leży w dłoni, a możliwości dostosowania jego działania do potrzeb użytkownika są znakomite, chociaż opanowanie niuansów konfiguracji interfejsu Tri-Navi wymaga nieco czasu i cierpliwości. Nieliczne wpadki konstrukcyjne to niefortunnie umieszczony przycisk aktywujący nagrywanie filmów i zbyt lekki opór stawiany przez górne pokrętła. Dzięki elektronicznemu wizjerowi wysokiej klasy najnowszym NEX-em fotografuje się bardzo przyjemnie.
|
NEX-7 to udane połączenie dużych możliwości z elegancką, prostą formą. |
Oczywiście, wielkim atutem tego aparatu jest zastosowany przetwornik obrazu. Dzięki niemu zarówno pod względem jakości obrazu (zaszumienie, dynamika) jak i jego szczegółowości NEX-7 może śmiało konkurować ze współczesnymi lustrzankami. Jest to porównanie tym bardziej uzasadnione, gdyż zastosowany przetwornik ma rozmiar APS, zatem plastyka obrazu jest analogiczna jak w amatorskich i półprofesjonalnych lustrzankach cyfrowych czy aparatach SLT.
Ta sama matryca światłoczuła może być też źródłem pewnych zgryzot – 24-megapikselowy obraz bezlitośnie obnaża mankamenty stosowanej optyki. Jeśli chcemy wykorzystać pełnię możliwości tego aparatu, musimy starannie wybierać stosowane obiektywy. Przydać tu się może adapter
LA-EA2, który zapewnia możliwość korzystania z pełnej gamy lustrzankowych obiektywów z mocowaniem A. Tym, co go wyróżnia jest wbudowanie kompletnego układu autofokusu opartego na technologii półprzezroczystego lustra, identycznego jak w aparacie SLT A-65. Dzięki temu korzystając z obiektywów z mocowaniem A mamy do dyspozycji szybką, opartą na wykrywaniu fazy automatykę ostrości, która zapewnia dokładne śledzenie ostrości szybko poruszających się obiektów. Co istotne, konwerter ów wyposażony jest również w mechaniczny napęd AF, co zapewnia pełną współpracę również ze starszymi obiektywami (łącznie gama obsługiwanych obiektywów z bagnetem A to 35 modeli firmowanych przez Sony oraz około 70 obiektywów Konica/Minolta).
Na kolejnych stronach zamieściliśmy przykładowe zdjęcia wykonane aparatem Sony NEX-7 z obiektywem E18–200 mm F3.5-6.3 oraz podstawowe dane techniczne aparatu.
Zalety:- 24-megapikselowa matryca CMOS z mechanizmem oczyszczania
- odchylany, 3-calowy ekran LCD
- elektroniczny wizjer XGA
- wygodny uchwyt
- solidna budowa
- duże możliwości konfiguracji
- wbudowana lampa błyskowa
- sanki zewnętrznego flesza
- krótki czas reakcji
- zdjęcia seryjne 10 kl./s w pełnej rozdzielczości
- filmowanie Full HD w trybie progresywnym
- filmowanie w trybie manualnym
- rejestracja panoram z ręki
- niskie szumy obrazu do 3200 ISO
- dobra szczegółowość obrazu
Wady:- powolne działanie autofokusu w słabym oświetleniu
- niefortunne umiejscowienie przycisku nagrywania filmów
- zbyt lekko obracające się pokrętła