Czy wiesz, że ... |
Popularnych ogniw litowo-jonowych nie wolno przechowywać rozładowanych? |
|
|
Kurs Fotografii Warszawa
|
|
TEST: Sony A700 - Alpha na poważnie
Autor: Marcin Pawlak
Alpha dla zaawansowanego fotoamatora
Gdy firma Sony zaprezentowała swój pierwszy korpus cyfrowy, wielu kręciło nosem. Z jednej strony, już sam wygląd tego aparatu świadczył o tym, iż jest to "przemalowany" model 5D Minolty. Z drugiej strony, pomimo nowej matrycy i elektroniki, jakość obrazu oferowana przez A100 nie rzucała na kolana. Dzięki agresywnej polityce cenowej Sony udało się zdobyć fragment rynku, jednak bez solidnego korpusu dla bardziej wymagających użytkowników nie było co marzyć o jego powiększeniu. W efekcie mieliśmy sytuację dość specyficzną – system z ogromnym bogactwem obiektywów i akcesoriów, ale bez lokomotywy, która mogłaby go pociągnąć. Sytuacja zmieniła się w momencie premiery opisywanego korpusu A700. Chociaż nie brak w nim kompromisów, bez obaw można polecić go zaawansowanemu fotoamatorowi. Oferowana przez niego jakość obrazu powinna wystarczyć w większości sytuacji, chociaż najwyższych czułości należy już używać z umiarem. Wiele cech tego aparatu aspiruje do kategorii półprofesjonalnej: 5 klatek na sekundę, błyskawiczne opróżnianie bufora czy wzmocniona, częściowo uszczelniona obudowa. Z drugiej jednak strony, takie cechy jak choćby programy tematyczne czy "zielony" tryb ekspozycji świadczą o tym, że sam producent skonstruował go raczej z przeznaczeniem dla zaawansowanych, czy nawet tylko ambitnych fotoamatorów. I w ich rękach powinien sprawdzić się wyśmienicie.
Na następnej stronie zamieściliśmy przykładowe zdjęcia w formatach JPEG i RAW wykonane lustrzanką Sony A700 z obiektywem Carl Zeiss Vario-Sonnar T*DT 16-80mm F/3.5-4.5.
Plusy:
+ duża rozpiętość tonalna zdjęć,
+ niskie zaszumienie obrazu przy wysokich czułościach ISO,
+ dobrze rozwiązane programy tematyczne,
+ 3 własne programy użytkownika,
+ dołączony wielofunkcyjny pilot,
+ dołączone oprogramowanie umożliwiające zdalne sterowanie aparatem za pośrednictwem złącza USB,
+ funkcja oczyszczania matrycy z zanieczyszczeń,
+ ergonomiczna obudowa,
+ bardzo dobrej jakości, duży ekran LCD,
+ stabilizacja obrazu działająca z dowolnym obiektywem,
+ dobre odwzorowanie kolorów,
+ duży zakres regulacji wyostrzania obrazu,
+ bardzo szybki zapis zdjęć na karty Compact Flash i MemoryStick,
+ jasny i czytelny wizjer,
+ bardzo dobra jakość zdjęć w zakresie 100- 800 ISO i dobra do 3200 ISO.
Minusy:
- łączone gniazdo USB/wideo,
- odszumianie obrazu zapisywanego w plikach RAW,
- brak czujnika na uchwycie aktywującego funkcję Eye-start AF,
- brzydki, plackowaty charakter szumów przy wysokich ISO,
- brak możliwości całkowitego wyłączenia odszumiania zdjęć (zarówno RAW, jak i JPEG),
- niewygodne przełączanie pomiędzy kartami pamięci,
- brak uszczelnień gniazda baterii,
- brak informacji o sposobie pomiaru światła i czułości matrycy wyświetlanej w wizjerze,
- niepotrzebnie skomplikowana organizacja parametrów przetwarzania obrazu,
- kapryśny matrycowy pomiar ekspozycji.
Ceny:
korpus A700: od 3900 zł
korpus A700 z obiektywem DT 18-70 mm f/3.5-5.6: od 4300 zł
korpus A700 z obiektywem Carl Zeiss Vario-Sonnar DT 16-80/3.5-4.5 ZA: od 6000 zł
Sony Alpha A700 - dane techniczne |
---|
Mocowanie obiektywu | Mocowanie Sony; zgodność z mocowaniem bagnetowym Minolta typu A | Typ przetwornika obrazu | CMOS Sony Exmor | Rozmiar przetwornika obrazu | 23,5 x 15,6 mm (APS-C) | Całkowita liczba pikseli | Około 13 053 000 pikseli | Efektywna liczba pikseli | Około 12 246 000 pikseli | System ochrony przed kurzem | Powłoka antystatyczna na filtrze dolnoprzepustowym i mechanizm wibracji przetwornika obrazu | Stabilizacja obrazu | Mechanizm przesuwania przetwornika obrazu Super SteadyShot, wydłużenie czasu otwarcia migawki o mniej więcej 2,5 – 4 EV (zależnie od warunków wykonywania zdjęć i używanego obiektywu). | Autofokus | | Typ | System detekcji fazowej TTL | Czujnik | Liniowe czujniki CCD | Liczba punktów AF | 11 punktów | Zakres czułości | 0 EV do +18 EV (dla odpowiednika ISO 100) | Tryb ostrości | Pojedynczy AF, Automatyczny AF, Ciągły AF, DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), Ręczny | Obszary ostrości | Wielopolowy (automatyczny, 11 pól), Punktowy, Lokalny (11 lokalnych, wybór wybierakiem) | Nastawianie ostrości w momencie zbliżenia oka do wizjera | Tak, można wyłączyć | Oświetlacz wspomagania AF | Tak, diody LED (zasięg 1-7 m) | System kontroli ekspozycji | | Pomiar światła | TTL, 40-polowa matryca w układzie plastra miodu | Tryby pomiaru | wielosegmentowy, punktowy, centralnie ważony | Zakres działania | 0 EV do 20 EV (+2 EV do +20 EV przy pomiarze punktowym), (dla odpowiednika ISO 100 i obiektywu F1.4) | Tryby ekspozycji | Automatyczny, Autoprogram (z przesuwaniem linii programowej), Preselekcja czasu migawki, Preselekcja przysłony, Ręczny | Tryby tematyczne | Portret, Krajobraz, Makrofotografia, Sport/akcja, Zachód słońca, Widok nocny/portret nocą | Kompensacja ekspozycji | +/-3,0 EV (do wyboru co 0,3 lub 0,5 EV) | Bracketing ekspozycji | Ciągły / Pojedynczy (z krokiem 0,3 / 0,5 / 0,7 EV), 3/5 klatek do wyboru | Czułość ISO | ISO 100 – 3200 (do ISO 6400 jako rozszerzony zakres ISO) co 1/3 EV | Automatyczne ustalanie czułości | ISO 200 - 1600 (możliwość wyboru dolnego / górnego limitu) | Migawka | | Typ | Szczelinowa, o przebiegu pionowym, sterowana elektronicznie | Zakres czasów | 1/8000 s - 30 s, B | Czas synchronizacji z lampą błyskową | 1/250 s (przy wyłączonej funkcji Super SteadyShot), 1/200 s (przy włączonej funkcji Super SteadyShot) | Tryb pracy | Pojedyncze zdjęcia, Tryb ciągły (do wyboru H/L), | Szybkość w trybie ciągłym | Hi: maks. około 5 kl/s, Lo: około 3 kl/s | Samowyzwalacz | 10 s lub 2 s (ze wstępnym podniesieniem lustra) | Pojemność bufora | RAW: 18, cRAW (z kompresją): 25, RAW+JPEG: 12, cRAW+JPEG: 12, JPEG (Extra fine): 16, JPEG (Standard/Fine): do zapełnienia karty pamięci | Lampa błyskowa | | Wbudowana lampa błyskowa | Ręcznie podnoszona, liczba przewodnia około 12 metrów (przy ISO 100), kąt rozsyłu światłą odpowiadający kątowi widzenia obiektywu 16 mm; czas ładowania około 3 s; wskaźnik gotowości lampy błyskowej | System pomiaru światła błyskowego | Błysk ADI / Przedbłysk TTL / Błysk ręczny | Tryby pracy lampy błyskowej | Auto, synchronizacja na pierwszą i drugą kurtynę migawki, manual, redukcja efektu czerwonych oczu | Synchronizacja z krótkimi czasami otwacia migawki | HSS (przy użyciu zewnętrznej, systemowej lampy błyskowej) | Kompensacja błysku | +/-3,0 EV (do wyboru co 0,3 lub 0,5 EV) | Bracketing błysku | 3/5 klatek, (do wyboru co 0,3 / 0,5 / 0,7 EV) | Zewnętrzna lampa błyskowa | Lampa błyskowa systemu Sony a lub Minolta | Sterowanie bezprzewodowe | Tak | Wizjer | | Typ | Pryzmat pentagonalny | Pokrycie pola widzenia | 95% | Powiększenie | 0,9x (obiektyw 50 mm nastawiony na nieskończoność) | Odległość obserwacji | Około 25 mm od wizjera, około 21 mm od ramki wizjera przy -1 dioptrii | Korekcja dioptryczna | 3,0 do +1,0 m-1 | Lustro | Samopowrotne | Matówka | Drobnosferyczna Acute Matte | Podgląd głębi ostrości | Tak (przez naciśnięcie przycisku podglądu głębi ostrości) | Automatyczny podgląd | Do wyboru 10 s / 5 s / 2 s / Wyłączony | Monitor LCD | | Wielkość ekranu LCD | 7,5 cm (3,0"), TFT | Całkowita liczba punktów | 921 600 (640 x 3 (RGB) x 480) punktów | Pokrycie kadru | 100% | Ustawienia jasności | +/-5 poziomów | Zapis zdjęć | | Nośnik zdjęć | Memory Stick: Duo, PRO Duo, PRO-HG Duo; CompactFlash: Type I, Type II (UDMA / Microdrive) | System plików | FAT 12, 16, 32 | Parametry obrazu | | Format obrazu | JPEG, RAW (format ARW 2.0) cRAW (z kompresją), RAW + JPEG | Wielkość obrazu | RAW, cRAW: 4288 x 2856, L (12M, 3:2); 4272 x 2848, M (6,4M, 3:2): 3104 x 2064, S (3,0M, 3:2): 2128 x 1424, L (10M, 16:9); 4272 x 2400, M (5,4M, 16:9): 3104 x 1744, S (2,6M, 16:9): 2128 x 1200 | Przestrzeń barw | sRGB, Adobe RGB | Redukcja szumów | Można włączyć dla czasów ekspozycji dłuższych niż 1 s. Dla wysokich ustawień ISO: silna / normalna / słaba, dostępna przy czułościach ISO od 1600 wzwyż. | Style obrazu | Standardowy, Żywy, Neutralny, Adobe RGB, Czysty, Głęboki, Jasny, Portret, Krajobraz, Zachód słońca, Widok nocny, Jesienne liście, Czarno-biały, Sepia | Zapis ustawień użytkownika | 3 style użytkownika | Regulowane parametry | Kontrast (–3 do +3), Nasycenie barw (–3 do +3), Ostrość (–3 do +3), Jasność (–3 do +3), Kompensacja ekspozycji (Zone Matching) (-1 do +2) | Optymalizacja rozpiętości tonalnej (DRO) | Wyłączona / Tryb standardowy / Tryb zaawansowany: automatyczna / zaawansowana: 5 poziomów ustawień. | Bracketing DRO | 3 klatki, do wyboru poziom H/L | Balans bieli | Automatyczny, Światło dzienne, Cień, Chmury, Żarówki, Świetlówki, Lampa błyskowa, Temperatura barwowa / Filtr barw, Własny | Ustalanie temperatura barwowej | 2500° – 9900° K z 19-stopniową korektą purpura / zieleń | Bracketing balansu bieli | 3 klatki, do wyboru poziom H/L | Drukowanie | | Funkcja drukowania | Exif Print, Print Image Matching III, PictBridge, ustawienie DPOF | Interfejsy | | Wyjście HDMI | Minijack HDMI typu C, 1920 x 1080i 59,94/50 Hz, 1280 x 720p 59,94/50Hz, 720 x 480p 59,94 Hz, 720 x 576p 50 Hz | Wyjście USB | USB 2.0 (Hi-Speed), USB Connecting (Mass Storage, PTP, Multi LUN) | Złącze synchronizacji | Możliwość dopasowania do złącza synchronizacji o przeciwnej polaryzacji | Wyjście wideo | Do wyboru: NTSC / PAL (w menu) | Zdalne sterowanie | | Przewodowe | Oferowanym oddzielnie wężykiem RM-S1AM lub RM-L1AM | Bezprzewodowe | Dostarczonym pilotem RMT-DSLR1 | Sterowanie z komputera | Sterowanie przesyłaniem danych o obrazie i aparatem przy użyciu dostarczonego oprogramowania | Zasilanie | | Źródło zasilania | Akumulator: litowo-jonowy NP-FM500H (7,2 V), Zasilacz sieciowy: AC-VQ900AM (wyposażenie dodatkowe) (7,6 V) | Ładowarka | BC-VM10 | Wydajność akumulatora | Około 650 zdjęć (pomiar według normy Camera & Imaging Products Association) | Tryb oszczędzania energii | Wyłączenie po 1 / 3/ 5 / 10 / 30 min | Inne | | Wymiary | Około 141,7 x 104,8 x 79,7 mm (szer. x wys. x gł., bez wystających elementów) | Waga | Około 690 g (bez akumulatorów, karty pamięci, akcesoriów do korpusu) | Temperatura środowiska pracy | 0 – 40 °C |
Powrót do listy artykułów
|
|
Konkurs
| |
|
|
Nocą wszystko wygląda inaczej
|
|
Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
|
|
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
|
|
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
|
|
|
|