Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Sony A700 - Alpha na poważnie


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Popularnych ogniw litowo-jonowych nie wolno przechowywać rozładowanych?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Sony A700 - Alpha na poważnie
Autor: Marcin Pawlak



Alpha dla zaawansowanego fotoamatora
Gdy firma Sony zaprezentowała swój pierwszy korpus cyfrowy, wielu kręciło nosem. Z jednej strony, już sam wygląd tego aparatu świadczył o tym, iż jest to "przemalowany" model 5D Minolty. Z drugiej strony, pomimo nowej matrycy i elektroniki, jakość obrazu oferowana przez A100 nie rzucała na kolana. Dzięki agresywnej polityce cenowej Sony udało się zdobyć fragment rynku, jednak bez solidnego korpusu dla bardziej wymagających użytkowników nie było co marzyć o jego powiększeniu. W efekcie mieliśmy sytuację dość specyficzną – system z ogromnym bogactwem obiektywów i akcesoriów, ale bez lokomotywy, która mogłaby go pociągnąć.
 
Sytuacja zmieniła się w momencie premiery opisywanego korpusu A700. Chociaż nie brak w nim kompromisów, bez obaw można polecić go zaawansowanemu fotoamatorowi. Oferowana przez niego jakość obrazu powinna wystarczyć w większości sytuacji, chociaż najwyższych czułości należy już używać z umiarem. Wiele cech tego aparatu aspiruje do kategorii półprofesjonalnej: 5 klatek na sekundę, błyskawiczne opróżnianie bufora czy wzmocniona, częściowo uszczelniona obudowa. Z drugiej jednak strony, takie cechy jak choćby programy tematyczne czy "zielony" tryb ekspozycji świadczą o tym, że sam producent skonstruował go raczej z przeznaczeniem dla zaawansowanych, czy nawet tylko ambitnych fotoamatorów. I w ich rękach powinien sprawdzić się wyśmienicie.

Na następnej stronie zamieściliśmy przykładowe zdjęcia w formatach JPEG i RAW wykonane lustrzanką Sony A700 z obiektywem Carl Zeiss Vario-Sonnar T*DT 16-80mm F/3.5-4.5.

Plusy:
+ duża rozpiętość tonalna zdjęć,
+ niskie zaszumienie obrazu przy wysokich czułościach ISO,
+ dobrze rozwiązane programy tematyczne,
+ 3 własne programy użytkownika,
+ dołączony wielofunkcyjny pilot,
+ dołączone oprogramowanie umożliwiające zdalne sterowanie aparatem za pośrednictwem złącza USB,
+ funkcja oczyszczania matrycy z zanieczyszczeń,
+ ergonomiczna obudowa,
+ bardzo dobrej jakości, duży ekran LCD,
+ stabilizacja obrazu działająca z dowolnym obiektywem,
+ dobre odwzorowanie kolorów,
+ duży zakres regulacji wyostrzania obrazu,
+ bardzo szybki zapis zdjęć na karty Compact Flash i MemoryStick,
+ jasny i czytelny wizjer,
+ bardzo dobra jakość zdjęć w zakresie 100- 800 ISO i dobra do 3200 ISO.
 

Minusy:
- łączone gniazdo USB/wideo,
- odszumianie obrazu zapisywanego w plikach RAW,
- brak czujnika na uchwycie aktywującego funkcję Eye-start AF,
- brzydki, plackowaty charakter szumów przy wysokich ISO,
- brak możliwości całkowitego wyłączenia odszumiania zdjęć (zarówno RAW, jak i JPEG),
- niewygodne przełączanie pomiędzy kartami pamięci,
- brak uszczelnień gniazda baterii,
- brak informacji o sposobie pomiaru światła i czułości matrycy wyświetlanej w wizjerze,
- niepotrzebnie skomplikowana organizacja parametrów przetwarzania obrazu,
- kapryśny matrycowy pomiar ekspozycji.

Ceny:
korpus A700: od 3900 zł
korpus A700 z obiektywem DT 18-70 mm f/3.5-5.6: od 4300 zł
korpus A700 z obiektywem Carl Zeiss Vario-Sonnar DT 16-80/3.5-4.5 ZA: od 6000 zł


 

Sony Alpha A700 - dane techniczne
Mocowanie obiektywu Mocowanie Sony; zgodność z mocowaniem bagnetowym Minolta typu A
Typ przetwornika obrazu CMOS Sony Exmor
Rozmiar przetwornika obrazu 23,5 x 15,6 mm (APS-C)
Całkowita liczba pikseli Około 13 053 000 pikseli
Efektywna liczba pikseli Około 12 246 000 pikseli
System ochrony przed kurzem Powłoka antystatyczna na filtrze dolnoprzepustowym i mechanizm wibracji przetwornika obrazu
Stabilizacja obrazu Mechanizm przesuwania przetwornika obrazu Super SteadyShot, wydłużenie czasu otwarcia migawki o mniej więcej 2,5 – 4 EV (zależnie od warunków wykonywania zdjęć i używanego obiektywu).
Autofokus
Typ System detekcji fazowej TTL
Czujnik Liniowe czujniki CCD
Liczba punktów AF 11 punktów
Zakres czułości 0 EV do +18 EV (dla odpowiednika ISO 100)
Tryb ostrości Pojedynczy AF, Automatyczny AF, Ciągły AF, DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), Ręczny
Obszary ostrości Wielopolowy (automatyczny, 11 pól), Punktowy, Lokalny (11 lokalnych, wybór wybierakiem)
Nastawianie ostrości w momencie zbliżenia oka do wizjera Tak, można wyłączyć
Oświetlacz wspomagania AF Tak, diody LED (zasięg 1-7 m)
System kontroli ekspozycji
Pomiar światła TTL, 40-polowa matryca w układzie plastra miodu
Tryby pomiaru wielosegmentowy, punktowy, centralnie ważony
Zakres działania 0 EV do 20 EV (+2 EV do +20 EV przy pomiarze punktowym), (dla odpowiednika ISO 100 i obiektywu F1.4)
Tryby ekspozycji Automatyczny, Autoprogram (z przesuwaniem linii programowej), Preselekcja czasu migawki, Preselekcja przysłony, Ręczny
Tryby tematyczne Portret, Krajobraz, Makrofotografia, Sport/akcja, Zachód słońca, Widok nocny/portret nocą
Kompensacja ekspozycji +/-3,0 EV (do wyboru co 0,3 lub 0,5 EV)
Bracketing ekspozycji Ciągły / Pojedynczy (z krokiem 0,3 / 0,5 / 0,7 EV), 3/5 klatek do wyboru
Czułość ISO ISO 100 – 3200 (do ISO 6400 jako rozszerzony zakres ISO) co 1/3 EV
Automatyczne ustalanie czułości ISO 200 - 1600 (możliwość wyboru dolnego / górnego limitu)
Migawka
Typ Szczelinowa, o przebiegu pionowym, sterowana elektronicznie
Zakres czasów 1/8000 s - 30 s, B
Czas synchronizacji z lampą błyskową 1/250 s (przy wyłączonej funkcji Super SteadyShot), 1/200 s (przy włączonej funkcji Super SteadyShot)
Tryb pracy Pojedyncze zdjęcia, Tryb ciągły (do wyboru H/L),
Szybkość w trybie ciągłym Hi: maks. około 5 kl/s, Lo: około 3 kl/s
Samowyzwalacz 10 s lub 2 s (ze wstępnym podniesieniem lustra)
Pojemność bufora RAW: 18, cRAW (z kompresją): 25, RAW+JPEG: 12, cRAW+JPEG: 12, JPEG (Extra fine): 16, JPEG (Standard/Fine): do zapełnienia karty pamięci
Lampa błyskowa
Wbudowana lampa błyskowa Ręcznie podnoszona, liczba przewodnia około 12 metrów (przy ISO 100), kąt rozsyłu światłą odpowiadający kątowi widzenia obiektywu 16 mm; czas ładowania około 3 s; wskaźnik gotowości lampy błyskowej
System pomiaru światła błyskowego Błysk ADI / Przedbłysk TTL / Błysk ręczny
Tryby pracy lampy błyskowej Auto, synchronizacja na pierwszą i drugą kurtynę migawki, manual, redukcja efektu czerwonych oczu
Synchronizacja z krótkimi czasami otwacia migawki HSS (przy użyciu zewnętrznej, systemowej lampy błyskowej)
Kompensacja błysku +/-3,0 EV (do wyboru co 0,3 lub 0,5 EV)
Bracketing błysku 3/5 klatek, (do wyboru co 0,3 / 0,5 / 0,7 EV)
Zewnętrzna lampa błyskowa Lampa błyskowa systemu Sony a lub Minolta
Sterowanie bezprzewodowe Tak
Wizjer
Typ Pryzmat pentagonalny
Pokrycie pola widzenia 95%
Powiększenie 0,9x (obiektyw 50 mm nastawiony na nieskończoność)
Odległość obserwacji Około 25 mm od wizjera, około 21 mm od ramki wizjera przy -1 dioptrii
Korekcja dioptryczna 3,0 do +1,0 m-1
Lustro Samopowrotne
Matówka Drobnosferyczna Acute Matte
Podgląd głębi ostrości Tak (przez naciśnięcie przycisku podglądu głębi ostrości)
Automatyczny podgląd Do wyboru 10 s / 5 s / 2 s / Wyłączony
Monitor LCD
Wielkość ekranu LCD 7,5 cm (3,0"), TFT
Całkowita liczba punktów 921 600 (640 x 3 (RGB) x 480) punktów
Pokrycie kadru 100%
Ustawienia jasności +/-5 poziomów
Zapis zdjęć
Nośnik zdjęć Memory Stick: Duo, PRO Duo, PRO-HG Duo; CompactFlash: Type I, Type II (UDMA / Microdrive)
System plików FAT 12, 16, 32
Parametry obrazu
Format obrazu JPEG, RAW (format ARW 2.0) cRAW (z kompresją), RAW + JPEG
Wielkość obrazu RAW, cRAW: 4288 x 2856, L (12M, 3:2); 4272 x 2848, M (6,4M, 3:2): 3104 x 2064, S (3,0M, 3:2): 2128 x 1424, L (10M, 16:9); 4272 x 2400, M (5,4M, 16:9): 3104 x 1744, S (2,6M, 16:9): 2128 x 1200
Przestrzeń barw sRGB, Adobe RGB
Redukcja szumów Można włączyć dla czasów ekspozycji dłuższych niż 1 s. Dla wysokich ustawień ISO: silna / normalna / słaba, dostępna przy czułościach ISO od 1600 wzwyż.
Style obrazu Standardowy, Żywy, Neutralny, Adobe RGB, Czysty, Głęboki, Jasny, Portret, Krajobraz, Zachód słońca, Widok nocny, Jesienne liście, Czarno-biały, Sepia
Zapis ustawień użytkownika 3 style użytkownika
Regulowane parametry Kontrast (–3 do +3), Nasycenie barw (–3 do +3), Ostrość (–3 do +3), Jasność (–3 do +3), Kompensacja ekspozycji (Zone Matching) (-1 do +2)
Optymalizacja rozpiętości tonalnej (DRO) Wyłączona / Tryb standardowy / Tryb zaawansowany: automatyczna / zaawansowana: 5 poziomów ustawień.
Bracketing DRO 3 klatki, do wyboru poziom H/L
Balans bieli Automatyczny, Światło dzienne, Cień, Chmury, Żarówki, Świetlówki, Lampa błyskowa, Temperatura barwowa / Filtr barw, Własny
Ustalanie temperatura barwowej 2500° – 9900° K z 19-stopniową korektą purpura / zieleń
Bracketing balansu bieli 3 klatki, do wyboru poziom H/L
Drukowanie
Funkcja drukowania Exif Print, Print Image Matching III, PictBridge, ustawienie DPOF
Interfejsy
Wyjście HDMI Minijack HDMI typu C, 1920 x 1080i 59,94/50 Hz, 1280 x 720p 59,94/50Hz, 720 x 480p 59,94 Hz, 720 x 576p 50 Hz
Wyjście USB USB 2.0 (Hi-Speed), USB Connecting (Mass Storage, PTP, Multi LUN)
Złącze synchronizacji Możliwość dopasowania do złącza synchronizacji o przeciwnej polaryzacji
Wyjście wideo Do wyboru: NTSC / PAL (w menu)
Zdalne sterowanie
Przewodowe Oferowanym oddzielnie wężykiem RM-S1AM lub RM-L1AM
Bezprzewodowe Dostarczonym pilotem RMT-DSLR1
Sterowanie z komputera Sterowanie przesyłaniem danych o obrazie i aparatem przy użyciu dostarczonego oprogramowania
Zasilanie
Źródło zasilania Akumulator: litowo-jonowy NP-FM500H (7,2 V), Zasilacz sieciowy: AC-VQ900AM (wyposażenie dodatkowe) (7,6 V)
Ładowarka BC-VM10
Wydajność akumulatora Około 650 zdjęć (pomiar według normy Camera & Imaging Products Association)
Tryb oszczędzania energii Wyłączenie po 1 / 3/ 5 / 10 / 30 min
Inne
Wymiary Około 141,7 x 104,8 x 79,7 mm (szer. x wys. x gł., bez wystających elementów)
Waga Około 690 g (bez akumulatorów, karty pamięci, akcesoriów do korpusu)
Temperatura środowiska pracy 0 – 40 °C


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.034s.