Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Sony A700 - Alpha na poważnie


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze zdjęcie zostało naświetlone nie na celuloidowym, ani nawet szklanym negatywie, lecz na płytce cynkowej pokrytej… asfaltem syryjskim?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Sony A700 - Alpha na poważnie
Autor: Marcin Pawlak



Programy użytkownika i tematyczne
A700 jest aparatem skierowanym do dość szerokiego grona odbiorców, dlatego oprócz trybów ekspozycji P/A/S/M oferuje zestaw programów tematycznych skierowanych do mniej zaawansowanych użytkowników. Są one zrealizowane w bardzo wygodny sposób. Otóż w każdym z nich można wpływać na większość (nie na wszystkie, ich liczba różni się w zależności od konkretnego programu) parametrów pracy aparatu, a zestaw ustawień charakterystyczny dla danego programu tematycznego jest jedynie propozycją aparatu. Inaczej niż w większości cyfraków, dotyczy to nawet trybu "zielonego". Nie należy się przy tym obawiać, że "uszkodzimy" oryginalny program – wprowadzone przez nas modyfikacje są resetowane przy wyjściu z danego trybu.

Znajdujące się po lewej stronie aparatu pokrętło pozwala wybrać jeden z trybów kreatywnych PASM, któryś z programów tematycznych bądź przywołać jeden z trzech programów użytkownika.

Dla bardziej zaawansowanych użytkowników dostępne są trzy programy własne, w których zapamiętać można wszystkie parametry fotografowania, które ustawiamy zarówno z menu aparatu jak i za pośrednictwem ekranu informacyjnego. Dzięki temu skonstruować możemy sobie trzy własne programy tematyczne. Bardzo wygodny jest przy tym sposób definiowania takich programów. Po prostu w dowolnym momencie wybieramy z menu pozycję pamięć MR i wybieramy, pod którym numerem chcemy zapamiętać bieżące ustawienia. Wybieramy je natomiast ustawiając pokrętło trybów w pozycji MR i wybierając numer odpowiedniego zestawu. Podobnie jak w wypadku predefiniowanych programów tematycznych, przywołane ustawienia możemy dowolnie modyfikować, nie wpływa to jednak na zawartość zapisanych zestawów.

Wywołując jeden z zapisanych programów użytkownika możemy przejrzeć zawarte w nim ustawienia.

Warto wiedzieć, iż przywołanie zarówno programów tematycznych, jak i własnych programów "przykrywa" również ustawienia ustalane mechanicznymi przełącznikami. Zatem jeśli we własnym programie mamy zapisany punktowy pomiar ekspozycji, taki też zostanie ustawiony niezależnie od tego, w jakiej pozycji znajduje się odpowiedni przełącznik. Jeśli chcemy wymusić pomiar matrycowy, musimy ustawić ów przełącznik w odpowiedniej pozycji a jeśli już się w niej znajduje, przestawić go w inne położenie a następnie z powrotem na pomiar matrycowy. Podobnie rzecz ma się z ustawieniem trybu pracy autofokusa – tu również zapamiętane ustawienia mają pierwszeństwo wobec ustawień przełącznika.

Sposób pomiaru ekspozycji i pracy autofokusa zapisany w programach tematycznych i użytkownika ma pierwszeństwo nad ustawieniami dokonanymi za pomocą mechanicznych przełączników.


Zarówno w programach własnych użytkownika, jak i trybach P/A/S/M możemy regulować takie parametry obrazu jak kontrast, nasycenie, wyostrzanie, jasność oraz tzw. zone matching. To ostatnie to nic innego, jak preferencja ekspozycji pod kątem dominujących jasnych lub ciemnych obiektów, czyli kadrów skomponowanych z użyciem wysokiego bądź niskiego klucza. Wspomniane ustawienia zostały zgrupowane w tzw. style fotografowania, których mamy do dyspozycji 14. Ich organizacja jest przy tym dość skomplikowana. Możemy je wybierać z siedmiopozycyjnej listy, na której cztery pierwsze pozycje zarezerwowane są dla styli Standard, Vivid, Neutral i AdobeRGB, pozostałym zaś trzem pozycjom możemy przypisać dowolny z 14 styli (w tym również któryś z pierwszej czwórki). Zasadnicza różnica pomiędzy pierwszą a drugą częścią listy jest taka, że stylom z drugiej części możemy zmieniać jasność i zone matching, a tym z pierwszej części nie. Skomplikowane, prawda? Po pewnym czasie można się do tego przyzwyczaić, ale szybkie operowanie parametrami przetwarzania obrazu jest w A700 raczej niemożliwe.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.864s.