Chyba na dobre minęły już czasy, od kiedy zaawansowanych fotografów trzeba było przekonywać o konieczności kalibracji barwnej zestawów komputerowych, za pomocą których poddawali oni edycji swoje zdjęcia. Obecne rozpowszechnienie cyfrowych fotolabów i wysokiej jakości drukarek fotograficznych, w których liczba składowych barwnych sięga nawet dziesięciu sprawia, że kwestia odwzorowania barw na ekranie monitora i poza nim ma pierwszorzędne znaczenie. Najczęściej zadawanym przez fotografów pytaniem nie jest "po co kalibrować", ale "czym kalibrować"?
|
Barwa pudełka już na pierwszy rzut oka odróżnić produkt od sprzedawanego w niebieskim opakowaniu prostszego i tańszego zestawu Spyder3Pro. |
Pytanie to jest o tyle istotne, że w sprzedaży znajduje się wiele kalibratorów o zróżnicowanych możliwościach i – co oczywiste – również cenie. Testowany przez nas produkt należy do grupy urządzeń, których cena brutto zamyka się w kwocie niższej niż tysiąc złotych. Na pozór jest to zatem sprzęt przeznaczony dla amatorów, podobnie jak przetestowane przez nas pod koniec ubiegłego roku zestawy
Studio XR2 firmy Colour Confidence czy
hueyPRO firmy Pantone. Jednak opis urządzenia dołączony przez producenta wydaje się kwalifikować Spyder3Elite do grona urządzeń nieco bardziej zaawansowanych. Jak jest naprawdę i czy produkt ten rzeczywiście wart jest swojej ceny?
Co w zestawie?
Trzeba przyznać, że na pierwszy rzut oka Spyder3Elite prezentuje się znacznie skromniej niż o wiele bardziej uniwersalny od niego pakiet Studio XR2. Produkt firmy Colour Confidence składa się ze kolorymetru, wzornika balansu bieli do aparatu oraz zestaw plików referencyjnych wraz z wzorcowymi odbitkami do organoleptycznego sprawdzenia poprawności odwzorowania kolorów przez drukarkę i monitor. Spyder3Elite zawiera wyłącznie kolorymetr z podstawką i obsługujące go oprogramowanie, a także pełniący rolę użytecznego dodatku zestaw ściereczek nasączonych płynem do czyszczenia monitorów. Jest to zatem narzędzie przeznaczone tylko do kalibracji wyświetlaczy: monitorów CRT, LCD, wyświetlaczy w notebookach oraz rzutników multimedialnych. Ta ostatnia funkcja jest rzadko spotykana w kalibratorach należących do tej grupy cenowej i może mieć niebagatelne znaczenie dla fotografów organizujących pokazy slajdów.
|
Kolorymetr odznacza się niewielkimi rozmiarami i estetycznym wyglądem. Widoczna na zdjęciu podstawka przydaje się gdy urządzenie jest używane do pomiaru świata padającego na monitor oraz podczas kalibracji rzutnika. |
Będący najważniejszym elementem zestawu kolorymetr Spyder3 wyróżnia się spośród podobnych urządzeń bardzo niewielkimi rozmiarami. W stosunku do poprzednika – modelu Spyder2 – jego wymiary zostały zmniejszone o około jedną trzecią. Jest on jednocześnie według specyfikacji producenta czulszy i szybszy, co osiągnięto między innymi przez powiększenie powierzchni odczytującej ze 165 do 372 mm2.
W górnej części urządzenia znajduje się przyssawka, która ułatwia umocowanie go na monitorze kineskopowym i którą łatwo usunąć, gdy kalibrujemy wyświetlacz LCD lub rzutnik. W zestawie znajduje się też podstawka, która umożliwia postawienie koloryometru na biurku w pozycji pionowej (przydaje się to, jeżeli korzystamy z funkcji pomiaru i korekty światła padającego). Podstawka wyposażona jest w typowy gwint statywowy 1/4", co ułatwia ustawienie go precyzyjnie przed ekranem podczas kalibracji rzutnika multimedialnego.