Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  Recenzja: CBL Lens – idealny balans bieli


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Znany film Tima Burtona, Gnijąca panna młoda (Corpse bride), nakręcony został cyfrową lustrzanką?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Recenzja: CBL Lens – idealny balans bieli
Autor: Jarosław Zachwieja
Każdy z nas w swojej fotograficznej praktyce spotkał się choć raz z problemem nieprawidłowego ustawienia balansu bieli przez aparat. Jak zapobiec sytuacji, w której źle odwzorowana kolorystyka pojawi się np. na Kłopotów pomoże nam uniknąć odpowiedni wzornik. Na przykład taki, jak przetestowany w naszej redakcji Color Balance Lens.

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »

"Idealnie biała biel" to hasło kojarzące się większości ludzi z reklamami proszków do prania. Dla fotografów oznacza ono jednak poprawnie ustawiony balans bieli – element, bez którego trudno mówić o dobrej cyfrowej fotografii barwnej. Systemy automatycznego ustawiania balansu bieli stosowane we współczesnych aparatach, choć coraz lepsze, nie są doskonałe i często jesteśmy zmuszani do korzystania z różnego rodzaju wzorników. Jednym z najciekawszych urządzeń tego typu jest Color Balance Lens, udostępniony nam przez polskiego dystrybutora tego urządzenia, firmę Foto Futura.

Co kryje się w zestawie
Pierwsze wrażenie po otwarciu paczki z CBL Lens (nazwa ta używana jest przez producenta zamiennie z rozszerzeniem skrótu Color Balance Lens, w czym widać pewną niekonsekwencję nazewnictwa) jest bardzo pozytywne. Nabywca otrzymuje produkt zamknięty w eleganckim i bardzo solidnym opakowaniu. Wewnątrz znajduje się – oprócz samego przyrządu – miękki pokrowiec przydatny podczas pracy w terenie, długą smycz oraz instrukcję obsługi.

Zestaw CBL Lens został przygotowany z dużą dbałością o szczegóły. Nawet pudełko, w którym dostarczane jest urządzenie jest sztywne i ma magnetycznie domykaną pokrywę.

Samo urządzenie do balansowania kolorów Color Balance Lens również zaskakuje pozytywnie jakością wykonania. Skonstruowane jest z wysokiej jakości tworzyw sztucznych, dzięki czemu możemy liczyć na to, że jest ono wolne od dwóch największych wad tradycyjnej szarej karty: niskiej odporności na wilgoć oraz podatności na uszkodzenie mechaniczne (zgniecenie, podarcie, złamanie itd.). CBL Lens raczej trudno będzie uszkodzić przypadkowo, chyba że za przypadek uznamy uderzenie nim z dużą siłą w jakiś twardy przedmiot.
 
Przednia część urządzenia ma postać ponacinanej białej planszy i znajdującej się pod nią lustrzanej powierzchni odbijającej. Całość zabezpieczona jest przed uszkodzeniem plastikową płytką pełniącą jednocześnie funkcję soczewki (o jej roli piszemy w dalszej części artykułu). Z kolei tylna część CBL Lens została wykonana z neutralnie szarego plastiku o jasności pozwalającej dokonać za jego pomocą pomiaru ekspozycji. Sprawia to, że urządzenie może pełnić dokładnie te same funkcje, co popularne szare karty. Jednak w odróżnieniu od nich Color Balance Lens nie jest płaskie, ale żłobione – ma to również ułatwić pomiary przy świetle bocznym.

Miękki, sznurowany pokrowiec chroni wzornik przed ubrudzeniem i uszkodzeniem oraz ułatwia jego przenoszenie.

Color Balance Lens sprzedawane jest w trzech rozmiarach: o promieniu 60, 85 i 110 mm. Poza rozmiarami różnią się one również liczbą umieszczonych na swojej powierzchni elementów optycznych oraz oczywiście ceną. Do naszej redakcji trafił ostatni wymieniony – największy i najlepiej wyposażony – model.

Innowacyjność urządzenia
Jak opisywaliśmy to w artykule poświęconym tematyce balansu bieli i temperatury barwowej proces balansowania bieli w aparacie cyfrowym polega na odczytaniu prawidłowej kolorystyki fotografowanej sceny poprzez określenie typu światła padającego na fotografowaną scenę. Najskuteczniejszą metodą jest użycie wzorca o neutralnej barwie, takiego jak popularna szara karta.

Powierzchnia CBL Lens pokryta jest nierównościami i nacięciami pod którymi widać lustrzany materiał. Dzięki temu w kierunku aparatu odbijane jest światło padające na wzornik pod praktycznie dowolnym kątem.

Dobrze skalibrowana szara karta to niezbędne wyposażenie każdego fotografa. Jednak producenci CBL Lens uznali, że to zbyt mało. Owoc ich pracy ma, dzięki wykorzystaniu bogatego zestawu pryzmatów oraz odpowiednio zaprojektowanej powierzchni odbijającej, przekazywać do aparatu bogatszą informację o świetle. Owo "wzbogacenie" polegać ma m.in. na pełniejszym odbijaniu światła padającego na wzornik pod kątem ostrym, światła mieszanego (kilka źródeł światła o różnej temperaturze barwowej) oraz odbijaniu w kierunku aparatu bogatszego, niż w przypadku tradycyjnej szarej karty, widma świetlnego.
 
Tyle, jeśli chodzi o teorię oraz zapewnienia producenta. Praktyczną wartość CBL Lens dla fotografującego postanowiliśmy sprawdzić w naszym studiu oraz podczas sesji plenerowej. Wyniki przezentujemy na następnej stronie.
« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.708s.