Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Narzędzia do edycji  >  Recenzja: Adobe Photoshop Elements 6.0 – rozbudowane narzędzie w polskiej wersji językowej


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Film małoobrazkowy 36 x 24 mm ma wymiary identyczne z taśmą filmową 35 mm?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Recenzja: Adobe Photoshop Elements 6.0 – rozbudowane narzędzie w polskiej wersji językowej
Autor: Jarosław Zachwieja



W cyfrowej ciemni – edycja zdjęć
Kliknięcie w oknie Organizatora jednej z trzech ostatnich opcji na liście panelu Popraw powoduje przeniesienie wybranego zdjęcia lub zdjęć do okna Edytora. Jest to druga aplikacja wchodząca w skład Photoshop Elements 6.0 i pod względem spełnianej przez siebie roli, jest ona odpowiednikiem "właściwego" Photoshopa.

W trybie pracy ''Z asystą'' użytkownik poznaje najczęściej wykorzystywane narzędzia programu i uczy się z nich prawidłowo korzystać.

Edytor może działać w jednym z trzech trybów pracy: do znanych z wcześniejszej edycji trybów Quick i Full, czyli Szybkiej i Pełnej doszła jeszcze edycja "Z asystą". W tym bardzo interesującym trybie zawarto kompletne przewodniki po 12 najczęściej wykonywanych ze zdjęciami czynnościach. Po wybraniu jednej z nich użytkownik jest instruowany, jakich narzędzi i w jakiej kolejności ma użyć oraz jakie to przyniesie efekty. Ważne jest jednak to, że użytkownik nie działa tu bezmyślnie, a zamiast tego poznaje poszczególne narzędzia w bardzo przystępny sposób.
 
Niestety twórcy programu nie wykorzystali w pełni potencjału, jaki kryje się w tym trybie pracy. Dostępne poradniki dotyczą bowiem jedynie podstawowych czynności edycyjnych. Tymczasem nadaje się on także znakomicie do dalszej edukacji w zakresie cyfrowej obróbki zdjęć. Przykładowo: Photoshop Elements 6.0 dysponuje bardzo ciekawymi narzędziami do tworzenia fotografii czarno-białej (piszemy o nich w dalszej części tego artykułu) i trochę szkoda, że nie zostały one przybliżone w tym "samouczku".

Szybka edycja zawiera podobne narzędzia jak paleta Popraw w oknie Organizatora. Jednak, w odróżnieniu od tamtych opcji, działanie narzędzi Szybkiej edycji można już samodzielnie regulować.

W trybie Szybkiej edycji, osoby mniej zaawansowane (lub bardziej leniwe) mogą dokonać podstawowej korekty zdjęcia w podobny sposób, jak ma to miejsce w Organizatorze za pomocą narzędzi z palety Popraw. Jest jednak jedna bardzo istotna różnica: choć lista dostępnych narzędzi w obu przypadkach jest niemal identyczna, to Szybka edycja umożliwia użytkownikowi regulację intensywności działania poszczególnych opcji – łącznie z tzw. Inteligentną korektą, czyli automatycznym dopasowaniem zarówno ekspozycji, kolorystyki, intensywności elementów jasnych oraz cieni, jak i ogólnego kontrastu zdjęcia.
 
Szybka edycja będzie wykorzystywana najczęściej przez osoby, które muszą dokonywać edycji wielu zdjęć w serii i nie mają czasu, aby każdemu z osobna poświęcić wiele czasu. Ten element programu sprawdził się na tyle, że od piątej edycji programu praktycznie nie uległ zmianie.

Pod edytowanym zdjęciem widoczne są kolejno: panel służący do porównywania zdjęcia źródłowego i po obróbce oraz okno skrzynki projektu z miniaturami wszystkich otwartych w programie plików.

Zarówno w trybie edycji Szybkiej jak i Z asystą możemy porównać stan zdjęcia przed i po korekcie. Odbywa się to na kilka sposobów, podobnie jak we wspominanym kilkakrotnie wcześniej Lightroomie: poprzez przełączanie zdjęć, oglądanie ich obok siebie bądź też jednego nad drugim. Pozwala to mieć stałą kontrolę nad zdjęciem, która w przypadku dużej automatyzacji narzędzi ma spore znaczenie – inaczej zdjęcie bardzo łatwo można po prostu zepsuć.
 
Warto zauważyć, że Photoshop Elements jest znacznie lepiej niż jego większy brat przystosowany do pracy z kilkoma zdjęciami jednocześnie. Użytkownik ma do dyspozycji – podobnie jak w Lightroomie – osobne okno nazwane "Skrzynką projektu", w którym znajdują się wszystkie otwarte w programie pliki. Ułatwia to przełączanie się między nimi i porównywanie nawet wówczas, gdy zdjęcia są wyświetlane z maksymalnym możliwym powiększeniem.

Wszystko w moich rękach – tryb Pełna edycja
Dopiero po przełączeniu Edytora w tryb pracy Pełna edycja uzyskujemy dostęp do pełnego wachlarza funkcji edycyjnych, jaki przygotowali dla nas twórcy Photoshopa Elements 6.0 – czego najlepszym dowodem jest rozwinięcie się po lewej stronie ekranu pełnej palety z narzędziami, przypominającej nieco tę znaną z "dorosłego" Photoshopa.

Edytor w trybie full jest łatwy w obsłudze dzięki wygodnie rozmieszczonym paletom: narzędzia z lewej strony, filtry i efekty specjalne z prawej, warstwy w prawym dolnym rogu oraz skrzynka projektu pod zdjęciem. Oczywiście wygląd ekranu roboczego można modyfikować dodając nowe, istotne elementy dostępne w Okno.

W odróżnieniu od wspomnianego Adobe Photoshopa, Edytor programu Photoshop Elements został opracowany specjalnie pod kątem obróbki fotografii. Pozwoliło to m.in. lepiej rozmieścić narzędzia programu (które wcześniej były rozrzucone po całym interfejsie) oraz ograniczyć nieco ich liczbę bez większej szkody dla funkcjonalności.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.059s.