Czy wiesz, że ... |
Pierwsze cyfrowe zdjęcie powstało ponad 30 lat temu? |
|
|
Kurs Fotografii Warszawa
|
|
Pierwsze wrażenia, pierwsze testy - Nikon D90
Autor: Marcin Pawlak
Nikon D90 to najbardziej wyczekiwany amatorski aparat Nikona ostatnich miesięcy. Jest on bezpośrednim następcą modelu D80 - jednego z najbardziej udanych aparatów Nikona, który obecnie jest najstarszym z produkowanych aparatów (nie tylko lustrzanek!) japońskiego producenta.
D80, chociaż korzystał z nieco zmodernizowanych niektórych podzespołów D50 (układ pomiaru ekspozycji) czy D200, pod względem koncepcji był aparatem zaprojektowanym niemal całkowicie od nowa. Wystarczy jeden rzut oka na D90 by zobaczyć, iż tym razem było inaczej. Projektanci Nikona doszli najwyraźniej do wniosku iż nie ma co poprawiać dobrego, i zmodernizowali jedynie te elementy pierwowzoru, które "moralnie" najbardziej się zestarzały. Ponieważ w ciągu ostatniego roku Nikon wprowadził 3 nowe modele aparatów (jeśli liczyć D60, to 4), dysponował sporym wachlarzem sprawdzonych "zamienników". Jak sprawować się będzie taka układanka? Przez kilka godzin mieliśmy do dyspozycji inżynieryjną próbkę nowego aparatu, i poniżej dzielimy się z pierwszych wrażeń z jego użytkowania. Ponieważ jest to niewątpliwie następca D80, skupiliśmy się przede wszystkim na różnicach względem tego modelu. Jak wygląda Nikon D90, można zobaczyć poniżej. By zobaczyć inne ujęcie, należy naprowadzić kursor myszy na jego miniaturkę poniżej. Klikniecie zdjęcia otworzy okienko z jego powiększeniem.
Ewolucja zamiast rewolucji, czyli czerpanie od starszych braci.
Sercem lustrzanki cyfrowej jest element rejestrujący obraz. Nic dziwnego zatem, iż na pierwszy ogień zmian w D90 poszedł przetwornik obrazu. Tak jak ma to miejsce we wszystkich nowych lustrzankach Nikona (D60 potraktujmy jako rozwojową wersję D40x), zastosowano matrycę wytwarzaną w technologii CMOS (dawniej były to przetworniki CCD), o tej samej rozdzielczości, co układ znany z profesjonalnego korpusu D300. Wg informacji producenta, jest to nowo zaprojektowany element, ale podobny zakres dostępnych czułości (200-3200 ISO rozszerzane do odpowiedników 100 ISO i 6400 ISO) pozwala przypuszczać, iż są to przynajmniej układy tej samej generacji, co stosowane w D300. Jeśli przypomnimy sobie sytuację pary D80/D200, gdzie mieliśmy do czynienia z podobnym pokrewieństwem, bardzo dobrze wróży to jakości obrazu. Podobnie rzecz ma się z układem przetwarzania obrazu – jest to ten sam, co w D3/D300/D700 procesor Expeed, jednak można odnieść wrażenie, iż algorytmy odszumiania obrazu zostały ustawione nieco bardziej agresywnie, niż miało to miejsce w D300. W aparacie o amatorskim przeznaczeniu jest to zupełnie zrozumiałe. W tym wypadku mówić możemy jedynie o wrażeniu, gdyż aparat którym dysponowaliśmy był jeszcze inżynieryjną próbką, i pod tym względem handlowa wersja może się od niego różnić.
| Mechanizm odszumiania zdjęć w D90 ma regulowaną, 3-stopniową siłę działania, można też go całkowicie wyłączyć. |
Przetwornik obrazu zastosowany w D90 ma 12 milionów pikseli, co naszym zdaniem w zastosowaniach amatorskich jest wartością aż nazbyt wystarczającą. Owszem, Canon w zaprezentowanym właśnie modelu 50D oferuje 15 megapikseli, jednak angażowanie się w ten wyścig nie ma większego sensu. 12 megapikseli wydaje się być wystarczającym kompromisem pomiędzy zdrowym rozsądkiem a wymogami marketingowymi (choć ja osobiście wolałbym 10 czy nawet 8 megapikseli). Autofokus zastosowany w D90 bazuje na znanym z D80 11-polowym module pomiarowym Multi-CAM 1000 (centralne pole jest typu krzyżowego). Jest to nieco uproszczona wersja układu pomiarowego z profesjonalnej lustrzanki D200, doskonale sprawująca się w aparacie amatorskim.
| Ze względu na zastosowanie tego samego co w D80 układu pomiarowego AF, identyczny jest rozkład pól autofokusa na matówce. |
Podobnie jak w D80 centralne pole pomiarowe można przełączyć w tryb pola szerokiego, doszedł natomiast jeden tryb wyboru pól autofokusa nazwany "śledzenie 3D", w którym do utrzymywania ostrości na poruszającym się obiekcie wykorzystywane są dodatkowo informacje z 420-polowejmatrycy układu kontroli ekspozycji.
| Nowy tryb pomiarowy AF (Śledzenie 3D) umożliwia śledzenie ruchomych obiektów z uwzglednieniem informacji o oświetleniu sceny. |
Zastosowana migawka oferuje ten sam zakres czasów ekspozycji co w D80, czyli od 1/4000 s do 30 s (w trybie Bulb do 30 min). Jak deklaruje producent, jej żywotność powinna wynieść ok. 100 000 ekspozycji. W stosunku do D80 znacząco zwiększyła się maksymalna szybkostrzelność aparatu (do 4,5 kl./s), w ślad za tym pojawiły się tez dwa tryby zdjęć seryjnych: CH (4,5 kl./s) oraz CL (od 1 do 4 kl./s, konfigurowalne w menu aparatu).
| Wolniejszy tryb zdjęć seryjnych (CL) obejmuje od 1 do 4 kl./s. |
Poniżej prezentujemy w skrótowej formie różnice i cechy wspólne pomiędzy D80 i D90. Na kolejnych stronach zamieściliśmy ich szczegółowy opis:
Podstawowe dane techniczne |
---|
| Nikon D80 | Nikon D90 | Przetwornik obrazu | CCD RGB | CMOS RGB | Rozmiar przetwornika | 23,6 x 15,8 mm, Nikon DX | 23,6 x 15,8 mm, Nikon DX | Całkowita liczba pikseli | 10,75 mln | 13,1 mln | Efektywne piksele | 10,2 mln | 12,3 mln | Rozmiar zdjęcia (w pikselach) | 3872 x 2592 [L], 2896 x 1944 [M], 1936 x 1296 [S] | 4288 x 2848 [L], 3216 x 2136 [M], 2144 x 1424 [S] | Czułość przetwornika (ISO) | 100–1600 (odpowiednik ISO) w krokach co 1/3, plus ustawienia HI-0.3, HI-0.7 i HI-1 | 200–3200 (odpowiednik ISO) w krokach co 1/3, plus ustawienia LO-0.3, LO-0.7, LO-1 oraz HI-0.3, HI-0.7, HI-1 | Automatyczne oczyszczanie matrycy | Nie | Tak | Kompatybilne obiektywy | Mocowanie bagnetowe typu F (połączenie autofokusa za pośrednictwem sprzęgła i styków AF), pomiar ekspozycji wymaga obiektywów z procesorem | Mocowanie bagnetowe typu F (połączenie autofokusa za pośrednictwem sprzęgła i styków AF), pomiar ekspozycji wymaga obiektywów z procesorem | Kąt obrazowy | Odpowiadający w formacie 35 mm [135] kątowi widzenia obiektywu o około 1,5 raza dłuższej ogniskowej | Odpowiadający w formacie 35 mm [135] kątowi widzenia obiektywu o około 1,5 raza dłuższej ogniskowej | Migawka | Sterowana elektronicznie szczelinowa o pionowym przebiegu w płaszczyźnie fokalnej, od 30 do 1/4000 s z krokiem co 1/3 lub 1/2, B (bulb) | Sterowana elektronicznie szczelinowa o pionowym przebiegu w płaszczyźnie fokalnej, od 30 do 1/4000 s z krokiem co 1/3 lub 1/2, B (bulb) | Zdjęcia seryjne | Do 3 kl./s | Do 4 kl./s w trybie CL, 4,5 kl./s w trybie CH | Samowyzwalacz | Tak | Od 1 do 9 klatek z szybkostrzelnością trybu seryjnego CL | Wizjer | Stały, na poziomie oka, z pryzmatem pentagonalnym; z wbudowaną korekcją dioptrażu (od -2,0 do +1,0 dptr.) | Stały, na poziomie oka, z pryzmatem pentagonalnym; z wbudowaną korekcją dioptrażu (od -2,0 do +1,0 dptr.) | Pokrycie kadru w wizjerze | Około 95% (w pionie i w poziomie) | Około 96% (w pionie i w poziomie) | Powiększenie wizjera | Około 0,94x z obiektywem 50 mm ustawionym na nieskończoność i korekcją dioptrażu; -1 dptr. | Około 0,94x z obiektywem 50 mm ustawionym na nieskończoność i korekcją dioptrażu; -1 dptr. | Autofokus | Nikon Multi-CAM 1000 z diodą wspomagającą AF (przybliżony zasięg: od 0,5 do 3 m). Zakres działania: od -1 do +19 EV (przy czułości równoważnej ISO 100 i w temperaturze normalnej: 20°C) | Nikon Multi-CAM 1000 z diodą wspomagającą AF (przybliżony zasięg: od 0,5 do 3 m). Zakres działania: od -1 do +19 EV (przy czułości równoważnej ISO 100 i w temperaturze normalnej: 20°C) | Tryby ustawiania ostrości | Autofokus pojedynczy (AF-S); ciągły (AF-C); automatyczny (AF-A); ręczny (M); śledzenie ostrości automatyczne włączane w trybach autofokusa pojedynczego i ciągłego przy zmianie stanu fotografowanego obiektu | Autofokus pojedynczy (AF-S); ciągły (AF-C); automatyczny (AF-A); ręczny (M); śledzenie ostrości automatyczne włączane w trybach autofokusa pojedynczego i ciągłego przy zmianie stanu fotografowanego obiektu | Pola ostrości | 11 pól ostrości; możliwość wyboru dowolnego pojedynczego pola; centralne pole ostrości można przełączyć w tryb pola szerokiego | 11 pól ostrości; możliwość wyboru dowolnego pojedynczego pola; centralne pole ostrości można przełączyć w tryb pola szerokiego | Tryby wyboru pola AF | Pojedynczy AF(dowolny z 11 punktów), Dynamiczny AF (dowolny z 11 punktów z śledzeniem położenia), Automatyczny wybór pól AF | Pojedynczy AF(dowolny z 11 punktów), Dynamiczny AF (dowolny z 11 punktów z śledzeniem położenia), Automatyczny wybór pól AF, Dynamiczny AF z wykorzystaniem informacji o kolorze | System pomiaru ekspozycji | Matrycowy (420-polowy), centralnie ważony (75% wagi pomiaru przypisane do obszaru o średnicy 6, 8 lub 10 mm w centrum kadru), punktowy (Pomiar z obszaru o średnicy 3,5 mm (około 2,5% powierzchni kadru) na środku aktywnego pola AF (na centralnym polu AF w przypadku korzystania z obiektywu bez CPU lub jeśli wybrano ustawienie Automatyczny wybór pól AF)) | Matrycowy (420-polowy), centralnie ważony (75% wagi pomiaru przypisane do obszaru o średnicy 6, 8 lub 10 mm w centrum kadru), punktowy (Pomiar z obszaru o średnicy 3,5 mm (około 2,5% powierzchni kadru) na środku aktywnego pola AF (na centralnym polu AF w przypadku korzystania z obiektywu bez CPU lub jeśli wybrano ustawienie Automatyczny wybór pól AF)) | Zakres pomiaru ekspozycji (ISO 100, obiektyw f/1,4, 20°C) | 0-20 EV (pomiar matrycowy lub centralnie ważony), 2-20 EV (pomiar punktowy) | 0-20 EV (pomiar matrycowy lub centralnie ważony), 2-20 EV (pomiar punktowy) | Tryby ekspozycji | P/A/S/M, programy tematyczne (auto, portret, krajobraz, makro, sport, zdjęcia nocne/krajobraz, zdjęcia nocne/portret) | P/A/S/M, programy tematyczne (auto, portret, krajobraz, makro, sport, zdjęcia nocne/krajobraz, zdjęcia nocne/portret) | Kompensacja ekspozycji | ±5 EV z krokiem co 1/3 lub co 1/2 EV | ±5 EV z krokiem co 1/3 lub co 1/2 EV | Braketing ekspozycji i błysku | Od 2 do 3 ekspozycji z krokiem o wartościach z przedziału od 1/3 do 2,0 EV | Od 2 do 3 ekspozycji z krokiem o wartościach z przedziału od 1/3 do 2,0 EV | Zgodność z systemem Picture Control | Nie | Tak | Balans bieli | Automatyczny, 6 trybów manualnych z możliwością doprecyzowania, ustawienie temperatury barwowej (w Kelwinach), pomiar balansu bieli, możliwy braketing balansu bieli | Automatyczny, 7 trybów manualnych z możliwością doprecyzowania, ustawienie temperatury barwowej (w Kelwinach), pomiar balansu bieli, możliwy braketing balansu bieli | Active D-Lighting | Nie | Tak | Rejestracja sekwencji wideo | Nie | Tak, do 5 minut w rozdzielczościach 1280x720, 640x424, 320x216, kompresja MJPEG, z dźwiękiem mono | Monitor LCD | 2,5-calowy, 230 000 pkt. | 3-calowy, 920 000 pkt. | Podgląd kadru na wyświetlaczu (LiveView) | Nie | Tak, ustawianie ostrości przez detekcję kontrastu, wybór położenia i wielkości pola pomiarowego, system wykrywania twarzy. | Zapis zdjęć | Karta pamięci SD/SDHC | Karta pamięci SD/SDHC | Wyjście wideo | PAL/NTSC | PAL/NTSC, HDMI | Wyjście audio | Nie | Tak | Interfejs PC | USB 2.0 (Hi-Speed) (złącze Mini-B) | USB 2.0 (Hi-Speed) (złącze Mini-B) | Złacze GPS | Nie | Tak | Rozmiary | 132 x 103 x 77 mm | 132 x 103 x 77 mm | Waga (korpus bez akumulatora i obiektywu) | 585 g | 620 g |
Powrót do listy artykułów
|
|
Konkurs
| |
|
|
Nocą wszystko wygląda inaczej
|
|
Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
|
|
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
|
|
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
|
|
|
|