Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  Nikon D300s: pierwsze wrażenia i zdjęcia testowe – poprawianie dobrego


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Mimo zastosowania mniejszego przetwornika obrazu, wizjer Olympusa E-3 dorównuje jasnością i wielkością konkurencyjnym aparatom półprofesjonalnym z matrycami APS-C.
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Nikon D300s: pierwsze wrażenia i zdjęcia testowe – poprawianie dobrego
Autor: Marcin Pawlak



Druga młodość D300
D300s nie można w żaden sposób nazwać konstrukcją nową. Wszystkie zasadnicze podzespoły pozostały te same, co w D3000. Jednak poprawiono w nim dużą część wad funkcjonalnych, na które narzekali użytkownicy D300, a dotyczących zwłaszcza funkcjonowania trybu LiveView (w końcu jest jakikolwiek autofokus). Dodano również szereg rozwiązań, które wprowadzone zostały w aparatach nowszych, a więc D700, D90 a nawet D5000. Dzięki menu szybkiego dostępu do najważniejszych ustawień aparatu szalenie uproszczona została jego obsługa, co przy stopniu komplikacji tego korpusu jest zaletą nie do przecenienia. Przynajmniej częściowo niweluje to fakt, że wciąż pozostał lekki bałagan, a jedynie wróżka i inżynierowie Nikona potrafią podać przyczyny, dla których niektóre funkcje wylądowały na tej a nie innej zakładce.

Po podłączeniu uchwytu pionowego z odpowiednią baterią szybkostrzelność aparatu wzrasta do imponujących 8 klatek na sekundę.

Pomimo zmian ułatwiających korzystanie z aparatu, D300s pozostaje bardzo złożonym narzędziem. Korzystanie z jego podstawowych funkcji nie jest kłopotliwe, jednak pełne opanowanie jego możliwości wymaga praktyki i – nie ma co ukrywać – zapoznania się 400-stronicowym podręcznikiem. Wystarczy wspomnieć, że tzw. ustawień użytkownika (custom functions) aparat ten ma równo 50, a wiele z nich rozgałęzia się na kolejne podpunkty… Oczywiście, można się w nie w ogóle nie zagłębiać, ale spora część potencjału tego aparatu pozostanie niewykorzystana. Również liczba możliwych wariantów ustawień autofokusa powoduje, iż nie sposób z nich efektywnie korzystać bez solidnego treningu.
 
Patrząc na zakres wprowadzonych zmian szybko dochodzimy do wniosku, że celem, który im przyświecał, nie było tworzenie nowego aparatu, a możliwie tanie "odświeżenie" modelu D300, tak by wciąż był aparatem "wszystkomającym". Stąd brak zmian głębiej ingerujących w konstrukcję aparatu, jak przetwornik o większej rozdzielczości czy obrotowy wyświetlacz LCD. To, co wprowadzono w D300s powinno przedłużyć rynkowy żywot tego modelu co najmniej do najbliższego sezonu świątecznego, a to da czas na przyjrzenie się poczynaniom konkurencji (Canon EOS 7D, nowe lustrzanki Sony) i przygotowanie stosownej riposty (D400?).
 
Paradoksalnie, chwila obecna może być najlepszym momentem na… zakup D300. Jeśli bowiem korzystamy sporadycznie z LiveView, nie potrzebujemy nagrywać filmów, poradzimy sobie z jedną kartą pamięci i bez pozostałych udogodnień możemy kupić D300 w dobrej cenie (a zapasy magazynowe niebawem się wyczerpią). Jeśli wszystkie te udogodnienia są dla nas ważne – cóż, D300s właśnie trafia na sklepowe półki.

Na następnych stronach zamieściliśmy przykładowe zdjęcia wykonane aparatem Nikon D300s i zarejestrowane w formatach RAW oraz JPEG.

Strona producenta: www.nikon.pl
Cena sugerowana: 7499 zł

Nikon D300s - dane techniczne
Przetwornik obrazu CMOS, 23,6 x 15,8 mm (format DX); łączna liczba pikseli: 13,1 mln
Kąt obrazowy Odpowiadający w formacie 35 mm [135] kątowi widzenia obiektywu o około 1,5 raza dłuższej ogniskowej
Liczba efektywnych pikseli 12,3 mln
Czułość przetwornika Od 200 ISO do 3200 ISO w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV i dodatkowych ustawieniach wynoszących ok. 0,3, 0,5, 0,7 i 1 EV (odpowiednik ISO 100) poniżej ISO 200 oraz ok. 0,3, 0,5, 0,7 i 1 EV (odpowiednik 6400 ISO) powyżej 3200 ISO
Mocowanie obiektywu Mocowanie bagnetowe typu F (połączenie autofokusa za pośrednictwem sprzęgu mechanicznego lub styków AF)
Zgodne obiektywy DX, D/G, AI-P (dostępne wszystkie funkcje z wyjątkiem autofokusa i matrycowego pomiaru światła 3D Color Matrix II), AI (AI-S): mogą być używane w trybach ekspozycji A i M; elektroniczny dalmierz może być używany przy maksymalnej przysłonie f/5,6 lub większej; dostępny matrycowy pomiar światła i wyświetlanie wartości przysłony, gdy użytkownik wprowadzi dane obiektywu
Migawka Sterowana elektronicznie szczelinowa o pionowym przebiegu w płaszczyźnie fokalnej, czas ekspozycji od 1/8000 s do 30 s z krokiem co 1/3, 1/2 lub 1 EV, B (bulb)
Tryby wyzwalania migawki Zdjęcia pojedyncze [S], seryjne wolne [CL], seryjne szybkie [CH], samowyzwalacz, wstępne podnoszenie lustra, podgląd LiveView. Do 7 kl./s, do 8 kl./s z uchwytem MB-D10.
System pomiaru ekspozycji TTL z wykorzystaniem 1005-pikselowego czujnika RGB: matrycowy (rodzaj zależny od obiektywu), centralnie ważony z regulacją średnicy pola znaczącego, punktowy 2%, uśredniony
Zakres pomiaru światła Od 0 do 20 EV (pomiar matrycowy 3D Color Matrix lub centralny), 2 do 20 EV (pomiar punktowy;)
Kompensacja ekspozycji Od –5 do +5 EV w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Automatyczny braketing ekspozycji Braketing ekspozycji i/lub lampy błyskowej (2–9 zdjęć w krokach co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV)
Sprzężenie światłomierza Przez styki bagnetu lub mechanicznie (metodą AI)
Samowyzwalacz Od 2 do 20 sekund
Autofokus System detekcji fazowej TTL typu Multi-CAM 3500DX; 51 pól pomiarowych (w tym 15 czujników krzyżowych). W trybie statywowym metodą wykrywania kontrastu w płaszczyźnie ogniskowej.
Zakres działania autofokusa Od -1 do +19 EV (ISO 100 przy 20°C); możliwa dokładna regulacja autofokusa
Tryby pomiaru AF Pojedynczy, dynamiczny, automatyczny
Mechanizm ustawiania ostrości Autofokus pojedynczy (S), ciągły (C) oraz manualny (M). Wyprzedzające śledzenie ostrości automatycznie włączane w trybach ciągłego autofokusa przy zmianie stanu fotografowanego obiektu.
Tryby ekspozycji Automatyczny [P] z fleksją programu, preselekcja czasu ekspozycji [P], preselekcja przysłony [A], manualny [M].
Balans bieli Automatyczny (balans bieli TTL przy użyciu 1005-pikselowego czujnika RGB), 7 trybów predefiniowanych z dokładną regulacją, 5 ustawień użytkownika, ustawianie temperatury barwowej, możliwy braketing balansu bieli (2–9 klatek w krokach 1~3)
Wizjer Pryzmat pentagonalny; korekcja dioptrażu (od -2,0 do +1,0 dptr.), odległość oczna 19,5 mm, pokrycie 100%, powiekszenie 0,94x
Matówka Matówka typu B BriteView Clear Matte Mark II z polami ustawiania ostrości i możliwością wyświetlania pomocniczych linii siatki
Monitor LCD 3-calowy, ok. 920 tys. punktów (VGA), kąt oglądania 170 stopni, pokrycie kadru 100%, niskotemperaturowy, polisilikonowy monitor LCD w technologii TFT z regulacją jasności
Podgląd głębi ostrości Gdy zamocowany jest obiektyw z procesorem, przysłona obiektywu może zostać przymknięta do wartości wybranej przez użytkownika (tryby A i M) lub dobranej przez aparat (tryby P i S)
Podgląd na żywo Tryb fotografowania bez statywu (fazowa detekcja AF) i ze statywem (detekcja AF na podstawie kontrastu)
Rejestracja sekwencji wideo Tak, w rozdzielczości do 1280z720p, zapis w AVI/MJPEG
Sztuczny horyzont Tak, w trybie LiveView lub uruchamiany osobno
Czas synchronizacji X=1/250 s; synchronizacja z błyskiem do 1/320 s (Auto FP) we współpracy z wbudowaną lub opcjonalną lampą błyskową (z redukcją liczby przewodniej)
Tryb synchronizacji błysku Na przednią kurtynkę migawki (tryb normalny), na tylną kurtynę, z długimi czasami ekspozycji, redukacja czerwonych oczu (również dla długich czasów)
Kompensacja błysku Od –3 do +1 EV w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Sanki mocujące Standardowe gniazdo ISO 518 z gorącą stopką i blokadą zabezpieczającą
Gniazdo synchronizacyjne Standardowe gniazdo ISO 519
Zdalne sterowanie Przy użyciu złącza 10-stykowego lub za pomocą przekaźnika bezprzewodowego WT-4 (opcjonalny)
Obsługiwane nośniki zdjęć Karty pamięci CompactFlash (CF) typu I zgodne ze standardem UDMA oraz karty SD/SDHC
Wyjście wideo NTSC lub PAL; możliwe równoczesne odtwarzanie za pomocą wyjścia wideo i na monitorze LCD
Wyjście HD Zgodne ze standardem HDMI w wersji 1.3a złącze typu A; równoczesne odtwarzanie za pomocą wyjścia HDMI i na monitorze LCD nie jest możliwe
Wejście mikrofonowe Stereo
Interfejs USB USB 2.0 o wysokiej szybkości (Hi-Speed)
Współpraca z GPS Obsługa interfejsu NMEA 0183 (wersja 2.01 i 3.01) poprzez kabel GPS MC-35
Zasilanie Jeden akumulator litowo-jonowy EN-EL3e, opcjonalny uchwyt pionowy MB-D10 z jednym akumulatorem litowo-jonowym EN-EL4a, EN-EL4 lub EN-EL3e albo z ośmioma bateriami rozmiaru R6/AA alkalicznymi (LR6), niklowo-wodorkowymi (HR6), litowymi (FR6) lub niklowo-manganowymi (ZR6), opcjonalny zasilacz EH-5a
Wymiary (szer. x wys. x gł.) Około 147 x 114 x 74 mm
Masa Około 840 g bez akumulatora, karty pamięci, osłony bagnetu i osłony na monitor LCD


Wytłuszczoną czcionką zaznaczyliśmy parametry, które uległy zmianie względem modelu D300.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.423s.