Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  Nikon D300s: pierwsze wrażenia i zdjęcia testowe – poprawianie dobrego


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Jedną z postaci greckiego Kościoła Prawosławnego jest Święty Nikon?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Nikon D300s: pierwsze wrażenia i zdjęcia testowe – poprawianie dobrego
Autor: Marcin Pawlak



Filmowanie z autofokusem
D300s jest pierwszym profesjonalnym korpusem Nikona potrafiącym rejestrować filmy wideo. Rozwiązanie to zostało zaczerpnięte z korpusów amatorskich, i zasadnicze parametry nie uległy tu zmianie: możemy wybrać jedną z 3 rozdzielczości obrazu:1280x720, 640x424, 320x216. Usunięto jednak wiele ograniczeń dotyczących filmowania w D90 oraz D5000. Najważniejszą nowością jest możliwość korzystania z autofokusa, jeżeli dla podglądu LiveView włączony jest tryb Statyw. Nie działa on jednak przez cały czas filmowania, a aktywujemy go przyciskiem AF-ON. Działa to dobrze, jeśli ostrość zostaje "zgubiona" minimalnie. Gdy jednak nieostrość jest większa, autofokus w trakcie ostrzenia "przeleci" całą skalę odległości obiektywu – co oczywiście zostanie uwiecznione na filmie. Dlatego z funkcji tej należy korzystać rozważnie

Do dyspozycji mamy 3 rozdzielczości rejestrowania sekwencji wideo, nowością jest natomiast możliwość regulacji czułości mikrofonu.

Usunięta zostało ograniczenie korekty ekspozycji w trakcie filmowania – w D300s możemy ją regulować w zakresie +/- 5 EV (w D90 było to +1/-5 EV). Pozostała natomiast niemożność wpływania na parametry ekspozycji w trakcie filmowania: nie możemy regulować otworu przysłony. Owszem, możemy ustawić otwór przysłony, ale trzeba to zrobić przed rozpoczęciem filmowania, zatem całą pojedyncza sekwencję musimy nakręcić przy zadanej wcześniej głębi ostrości. Do kręconych filmów można aplikować profile przetwarzania obrazu (Picture Control), ustawienia balansu bieli jak również Aktywny D-Lighting, co pozwoli skompensować nadmierną rozpiętość tonalną zbyt kontrastowych scen.
 
Częstotliwość, z jaką rejestrowane są klatki nagrywanego materiału to 24 kl./s, co z pewnością ucieszy miłośników niskobudżetowych realizacji filmowych (kamera filmowa rejestruje obraz z taką właśnie częstotliwością).
 
W stosunku do D90 zwiększyły się możliwości rejestracji dźwięku. Wbudowany mikrofon pozostał monofoniczny, przybyła natomiast możliwość podłączenia zewnętrznego stereofonicznego. W D90 ponadto mikrofon mogliśmy jedynie wyłączyć, w D300s natomiast mamy do dyspozycji trzy ustawienia czułości oraz dobór automatyczny (oraz możliwość wyłączenia).
 
Pozostało natomiast ograniczenie długości filmu do 5 minut w pełnej rozdzielczości i 20 minut w niższych. Jest ono związane z wbudowanymi w aparat zabezpieczeniami termicznymi. Zawodowców ucieszy fakt, iż filmy zapisywane w formacie AVI kodowane są algorytmem Motion JPEG, a więc znakomicie nadającym się do późniejszego montażu.
 
Przydatną ciekawostką związaną z wprowadzeniem drugiego gniazda kart pamięci jest to, że możemy wybrać, na który nośnik mają być zapisywane filmy. W odpowiednim menu aparat informuje nas dodatkowo, jak długi materiał filmowy możemy zmieścić na każdej z kart pamięci.

Wybierając kartę docelową widzimy, jak długi materiał filmowy się na niej zmieści z uwzględnieniem rozdzielczości filmu.

W najwyższej rozdzielczości na 4-gigabajtowej karcie pamięci mieści się ok. 20 minut filmu, w niższych rozdzielczościach pomieści ona odpowiednio ok. jednej lub dwóch godzin materiału. Oczywiście są to dane orientacyjne, gdyż objętość klipów mocno zależy od stopnia kompresji.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.758s.