Wszystkie artykuły z cyklu:
Obiektywy i akcesoria dla aparatów systemu NIKON 1
Nikon 1 V1 – jestem o krok przed Tobą
Filmowanie aparatami serii Nikon 1
Cyfrowe aparaty fotograficzne od lat potrafią nagrywać filmy. Jednak o filmowych zastosowaniach aparatów fotograficznych zrobiło się głośniej, gdy pojawiły się wyposażone w tę możliwość aparaty z wymienną optyką: cyfrowe lustrzanki i bezlusterkowce. Do tej właśnie kategorii należą aparaty
J1 i V1 stanowiące trzon najnowszego systemu fotograficznego Nikona.
Dlaczego filmować bezlusterkowcem?
Wielką zaletą wszystkich aparatów z wymienną optyką wykorzystywanych w roli kamery filmowej jest doskonała praca w słabym oświetleniu. Amatorskie kamery wideo, nawet wyższej klasy, mają niewielkie przetworniki obrazu, przez co jakość obrazu rejestrowanego przy słabym oświetleniu nie jest zachwycająca. W porównaniu z nimi aparaty takie jak
Nikon 1 mają przetworniki znacznie większe, co przekłada się na wyższą jakość rejestrowanego obrazu. Dzięki temu sfilmowanie nocnego przejazdu nowo wybudowanym mostem nie stanowiło żadnego problemu.
Sfilmowany został Most Rędziński na Autostradowej Obweodnicy Wrocławia. Przejazd odbył się z prędkością około 110 km/h, zaś aparat filmował w trybie automatyki programowej P przy odległości ostrzenia ustawionej ręcznie na nieskończoność.
Przy okazji uwidoczniła się kolejna zaleta aparatów systemu Nikon 1, jaką są niewielkie, poręczne rozmiary. Zamontowanie dużej kamery na dachu samochodu wymagałoby skorzystania ze odpowiedniej klamry bądź specjalistycznego statywu samochodowego na przyssawkach. W przypadku niewielkiej masy Nikona J1, wystarczyło wysunąć przez okno koniec zwykłego statywu fotograficznego.
|
Do zamocowania Nikona J1 na zewnątrz samochodu nie był potrzebny żaden dodatkowy osprzęt. |
Zalety stosunkowo dużego przetwornika obrazu stosowanego w aparatach Nikon 1 to nie tylko dobra jakość obrazu przy słabym oświetleniu. Podobnie jak w wypadku wykonywania zdjęć,
duży rozmiar przetwornika pozwala na kreatywne operowanie głębią ostrości. Dzięki temu łatwo możemy wykorzystać punkt ostrzenia do skupienia uwagi na konkretnym obiekcie, co widać na poniższym filmiku.
Oczywiście, efekt ten najwyraźniejszy będzie w wypadku jasnych obiektywów o długiej ogniskowej. W tym wypadku przydać może się możliwość podłączenia jasnych obiektywów lustrzankowych za pośrednictwem
adaptera FT1. Ponieważ nie ma on wbudowanego mechanicznego napędu AF, automatyczne ustawianie ostrości będzie funkcjonowało jedynie z obiektywami typu AF-S oraz AF-I. Przy precyzyjnym operowaniu głębią ostrości odległość ostrzenia i tak zazwyczaj ustala się ręcznie, nie będzie to zatem dużą przeszkodą w wykorzystaniu starszych obiektywów.
|
Nikon V1 z obiektywem Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED podłączonym za pośrednictwem adaptera FT1. |
Filmowanie za pomocą bezlusterkowców Nikon 1 daje też duże możliwości wpływania na końcową postać filmu. Do filmowanego materiału zastosować można wszystkie korekty, na jakie pozwala aparat względem zdjęć. Oznacza to, że prócz balansu bieli i korekty ekspozycji
możemy ustalać wszystkie parametry obrazu określane przez mechanizm Picture Profile, a zatem regulować możemy wyostrzanie, nasycenie obrazu, kontrast a także nakładać na obraz barwne filtry.
Dużą zaletą bezlusterkowców Nikon 1 jest możliwość filmowania w trybach P/A/S/M. Oznacza to, że do dyspozycji mamy następujące tryby ekspozycji:
P – pełna automatyka, w której aparat sam dobiera czas ekspozycji i otwór przysłony stosowanie do warunków oświetleniowych i ustawionej przez nas czułości,
A – priorytet przysłony, przy którym decydujemy o otworze przysłony, co pozwala nam wpływać na głębię ostrości,
S – priorytet czasu ekspozycji, w którym możemy regulować czas naświetlania w zakresie 1/100–1/1000 sekundy, przydatny, gdy chcemy zachować stały czas naświetlania,
M – tryb manualny, w którym decydujemy zarówno o czasie naświetlania, jak i otworze przysłony. Stosujemy go, gdy nie chcemy, by aparat automatycznie dostosowywał się do zmieniających się warunków oświetleniowych.
Ustawienie długiego czasu ekspozycji pozwoliło efektownie sfilmować padający śnieg. Można zauważyć delikatne rozmycie płatków śniegu widoczne w postaci smug.