5. Aukcja Polskiej Fotografii Kolekcjonerskiej to unikatowy projekt. Artinfo.pl i Dom Aukcyjny Rempex jako jedyni w Polsce organizują aukcje fotografii dwa razy w roku, w kwietniu i listopadzie. Aukcji i wystawie towarzyszy katalog, który pełni funkcję indeksu najlepszych fotografów polskich. Oprócz zdjęć i opisów, znajdują się w nim obszerne noty biograficzne artystów. Oferta kolekcjonerska, którą proponuje Artinfo.pl i D.A. Rempex jest bardzo zróżnicowana. Na aukcji znajduje się sztuka dawna jak i najnowsza. Ponad 150 autorów, około 300 prac fotograficznych.
|
Kompozycja heliograficzna XLV, 1939, fot. Karol Hiller |
Ceny fotografii w Europie i Stanach Zjednoczonych sięgają kilku milionów dolarów. W Polsce rynek fotografii powoli także nabiera tempa. Przyczynia się do tego również projekt Polskiej Fotografii Kolekcjonerskiej, który pokazuje, że fotografia urasta do rangi sztuki i warto w fotografie inwestować. To przedsięwzięcie pokazuje, że z edycji na edycję zainteresowanie fotografią wzrasta, obserwuje się więcej sprzedanych obiektów, powiększa się także grupa kolekcjonerów.
Pierwsza aukcja fotograficzna miała na celu zaprezentowanie polskich artystów. Z edycji na edycję organizatorzy podnosili poprzeczkę, by stworzyć z aukcji przedsięwzięcie prestiżowe, co za tym idzie coraz lepszy poziom prezentowanej fotografii. Opisy katalogowe są tworzone wg światowych norm. Dzięki czemu, przy każdej fotografii znajduje się pełny opis obiektu. Od nazwiska autora, roku powstania, techniki, do nakładu, sygnowania i stanu fotografii.
Celem pierwotnym jak i 5. Aukcji Polskiej Fotografii Kolekcjonerskiej jest skierowanie uwagi kolekcjonerów, marszandów, historyków sztuki na polską fotografię.
|
Czas apokalipsy, 1981, fot. Chris Niedenthal |
Podczas pracy przy wystawie i aukcji organizatorzy projektu nawiązali kontakt z artystami, dzięki czemu noty biograficzne powstały jako wynik rozmów z artystami, sięgając do sedna tworzenia ich prac fotograficznych. Wyniki tej pracy znajdują się w katalogu. Oprócz rozmów z autorami prac, twórcy projektu nawiązali kontakt z galeriami, które reprezentują artystów, a także z kolekcjonerami fotografii. W wyniku tych rozmów i spotkań mamy możliwość tworzenia rynku fotografii kolekcjonerskiej. Celem tego projektu jest stworzenie stabilnego rynku fotografii w Polsce, popartego coraz to wyższymi cenami. Ważne dla organizatorów jest także ustalenie pozycji polskiej fotografii na arenie międzynarodowej, z tego względu twórcy projektu kontaktują się z zagranicznymi domami aukcyjnymi.
Na świecie fotografia jako dziedzina sztuki cieszy się ogromną popularnością. Nie trzeba szukać daleko. Czechy, Litwa, Niemcy, to kraje, gdzie kolekcjonowanie fotografii jest prestiżem. W Polsce sytuacja także się zmienia, ma na to wpływ prężny rozwój sztuki współczesnej, a co za tym idzie fotografii.
Ceny fotografii na świecie są zbliżone do obrazów czy rzeźb. Domy aukcyjne Christie's i Sotheby's sprzedają prace takich artystów jak Anselm Adams, Edward Weston czy Man Ray, w zawrotnych cenach, ok. 600–700 tys. dolarów. Ceny na polskim rynku są co prawda o wiele niższe, ale powoli to się zmienia. Do tej pory rekord ustanowił Witkacy, jego praca "Kolaps przy lampie" został sprzedany w 2003 r. za 135 tys.
|
Chłodnia szczęśćia, 2003, fot. Łódź Kaliska |
W Polsce ceni się klasyków, najchętniej sprzedają się prace Edwarda Hartwiga, Eustachego Kossakowskiego. Ze współczesnych Natalię LL, Zofię Kulik. Ceny plasują się od 4 do ok. 50 tys. Coraz częściej obserwuje się kolekcjonowanie fotografii artystów bardzo młodych.
Na przestrzeni kilku lat ceny polskiej fotografii wzrosły ok. 10–15 procent, ten proces trwa nadal. Do tej pory zorganizowano kilkanaście aukcji fotografii. Zadania tego podjęły się domy aukcyjne: Rempex, Polswissart, Desa Unicum, Rynek Sztuki.
W Polsce sprzedaż fotografii wymaga doprecyzowanej strategii, opartej przede wszystkim na konkretnej promocji.
Dużo pracy, przede wszystkim edukacyjnej, wykonał Portal Rynku Sztuki Artinfo.pl oraz Dom Aukcyjny Rempex. Praca organizatorów to przede wszystkim wylansowanie polskiej fotografii, dawnej, historycznej jak i współczesnej. Tak przez cykliczne wystawy i aukcje jak i wydawanie dwa razy w roku katalogu, który przybrał formę luksusowego albumu fotografii.
|
Baba jaga burakowska, 2007, fot. Marta Zasępa |
Projekt Polska Fotografia Kolekcjonerska rozwija się z edycji na edycje, na aukcji sprzedaje się coraz więcej fotografii, po coraz wyższych cenach, jest to bezsprzeczny sukces tego projektu.
Moda na kolekcjonowanie fotografii ewoluuje bardzo dynamicznie, a kolejne edycje Polskiej Fotografii Kolekcjonerskiej będą tego dowodem. Z przyjemnością będziemy obserwować rozwój polskiego fotografii, która będzie kolekcjonowana nie tylko przez rodzimych, ale także zagranicznych kolekcjonerów.
Zobacz także:"Uchwycić moment" – sekrety zdjęć jednego z najlepszych światowych fotografówZdjęcia miesiąca agencji Reuters – marzec 2009V Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej – już za 3 tygodnie(Prawdopodobnie) najstarsze zdjęcie Nowego Jorku"Godzina dla Ziemi 2009" na fotografiachSpotkanie francuską fotografką Corinne MercadierTrekPod GO! – wielofunkcyjny monopodPierwsza cyfrowa ramka HD od AgfaPhotoZwycięzcy Sony World Photography Awards 2009Konkurs "Oblicza zimy" rozstrzygnięty!