Najnowszy projekt "Ogrodowa/Garden Street" Urszuli Tarasiewicz,
fotografki dokumentalistki, żyjącej na co dzień w Łodzi, nie jest jedynie o tym mieście. To przede wszystkim alegoryczna opowieść o świecie i jego przemijalności, budowaniu domu i nieuniknionych zmianach w jego funkcjonowaniu.
|
Zdjęcie z wystawy ''Ogrodowa'', fot. Urszula Tarasiewicz |
W Łodzi to znana historia. Bogaty przedsiębiorca
Izrael Poznański, chcąc zapewnić siłę roboczą dla swojej fabryki, postanawia w jej pobliżu wybudować robotnicze mieszkania. Tak powstawały
łódzkie famuły, czy śląskie familioki. Takich przykładów można zresztą podać o wiele więcej. Pełniły ważną rolę w rozwoju przemysłu i zwykle dzieliły los fabryk swoich fundatorów, po upływie ich świetności zmieniały funkcję budynków. Nie inaczej jest z famułami przy ulicy Ogrodowej w Łodzi, których dotyczy wystawa zdjęć Urszuli Tarasiewicz.
|
Zdjęcie z wystawy ''Ogrodowa'', fot. Urszula Tarasiewicz |
Izrael Poznański (1833–1900) to jedna z ikon Łodzi. Jego
monumentalna fabryka zlokalizowana po drugiej stronie ulicy Ogrodowej róg Zachodniej, wraz z kompleksem domów robotniczych, stanowiła prawdziwe miasto w mieście. W swoim szczytowym okresie mieszkało tu i pracowało łącznie blisko
7000 ludzi. Wraz z końcem imperium Poznańskiego, rozpoczęła się powolna agonia famuł i ich mieszkańców. Jej zwieńczeniem było postawienie w stan likwidacji zakładów Poltex w 1991 roku. Famuły stały się ziemią niczyją, a ich mieszkańcy pozostawieni sami sobie. Ten stan mógłby trwać wiecznie, gdyby nie projekt
Mia100 Kamienic, w ramach którego w 2014 roku ruszył generalny remont dawnego zaplecza mieszkaniowego fabryki Poznańskiego. Remont poprzedził długotrwały proces wykwaterowania wszystkich mieszkańców. Wtedy na ulicy Ogrodowej pojawiła się Urszula Tarasiewicz, która zajęła się dokumentowaniem pustostanów. Urszula przyznaje:
"Zawsze chciałam być panem od liczników, by móc podejrzeć, jak mieszkają ludzie. To mnie fascynowało od dzieciństwa, bo sposób urządzenia mieszkania bardzo wiele mówi o samych mieszkańcach. Czy dekorują je zdjęciami swoich pradziadków, czy też wolą wieszać na ścianach kalendarze z gołymi paniami. Tutaj zadanie było trudniejsze, ponieważ widząc opuszczone lokale, wszystko to trzeba było sobie wyobrazić."
|
Zdjęcie z wystawy ''Ogrodowa'', fot. Urszula Tarasiewicz |
Faktycznie. Ze zdjęć Tarasiewicz spoglądają na nas
opuszczone pokoje, odrapane ściany, z których ktoś wypruł instalację elektryczną i na których czas odcisnął kontury stojących tu niegdyś mebli czy wiszących obrazów. Przywykliśmy do takich zdjęć. Oglądamy je za każdym razem, gdy wystąpią rzeki lub gdy przewalą się silne wiatry. Ale o ile w tych przypadkach takie widoki są śladem niszczycielskich sił natury, tak tutaj – wszystko jest dziełem człowieka. Tym większa jest moc tych fotografii.
Pomieszczenia famuł przy Ogrodowej na zdjęciach Uli Tarasiewicz porażają swoją bezwzględnością, chłodem. Jednocześnie nie pozwalają o sobie zapomnieć – pozostają na długo w pamięci i mimo woli kierują nasze myśli w stronę nieobecnych na nich postaci.
Kim byli ludzie, którzy tu kiedyś mieszkali? Co się z nimi teraz dzieje? Jak ułożyło im się życie po opuszczeniu mieszkań, w których często żyli od wielu pokoleń? Czego symbolem są fototapety w maleńkich mieszkaniach będące próbą ucieczki od otaczającej rzeczywistości?
|
Zdjęcie z wystawy ''Ogrodowa'', fot. Urszula Tarasiewicz |
Ula Tarasiewicz oprowadza nas po świecie, który już odszedł, przeminął. Robi to nieśpiesznie, jakby chciała nam dać czas na dojście do konkluzji, że taka jest kolej rzeczy. Bowiem miasta są wyjątkową tkanką, która musi się ciągle rozwijać. Tak jest pomyślana, to jest jej istotą. Jeżeli na którymś etapie przestanie – mamy do czynienia z systematycznym i nieubłaganym upadkiem, z którego podnieść może jedynie rewolucja.
Tuż obok, po drugiej stronie ulicy rewolucja się dokonała, fabryka Poznańskiego przeszła rewitalizację, gdzie powstał Hotel andel’s. Przestrzenie fabryczne ożyły, na nowo zaczęły przyciągać ludzi, którzy dla mieszkańców famuł musieli się jawić, jak nie z tego świata. To musiało być dla nich prawdziwym wstrząsem cywilizacyjnym, kolejnym dowodem na wykluczenie.
Zdjęcia Tarasiewicz to proste kadry. Na próżno szukać w nich zabawy kompozycją, budowania ciekawych ujęć. Nie temu z resztą służą. One nie mają bawić, nie mają sprawić, że oglądając je poczujemy się dobrze. Mamy poczuć na własnej skórze, to uczucie smutku, jakie musiało towarzyszyć lokatorom tych wnętrz. Mamy poczuć szorstkość tego miejsca, które na naszych oczach odchodzi w przeszłość. Dzięki tym zdjęciom, zostanie w naszej pamięci.
Grzegorz Kosmala, sierpień 2016
|
Zdjęcie z wystawy ''Ogrodowa'', fot. Urszula Tarasiewicz |
Urszula Tarasiewicz, ur.1975 r. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi na kierunku fotografii. Swoją drogę jako fotograf zaczęła dyplomem zrealizowanym pod kierunkiem prof. W. Prażmowskiego. Wykorzystała w nim zapomnianą konwencję fototapety. Żyje i pracuje w Polsce oraz w Norwegii. Tam też zdobywała doświadczenie zawodowe na planach filmowych.
Tarasiewicz
jako dokumentalistka jest wrażliwym obserwatorem otoczenia, w zdjęciach nobilituje elementy absurdalne i marginalne. Życie w industrialnej Łodzi wpłynęło na jej poszukiwania piękna w kiczu, koloru w szarościach i szczęścia w ludziach, którzy go nie mają. Fotografuje prosto, surowo, ascetycznie. Zapisuje na negatywie momenty, które są znakiem swojego czasu i bez upiększeń opisują otoczenie. Kiedy fotografuje ludzi, pozwala im odgrywać wymyślone role, nie tworzy portretów psychologicznych, a zachęca do kreowania sytuacji na potrzebę chwili.
Miejsce: Hotel andel’s Kraków by Vienna House
Adres: Łódź, ul. Pawia 3
Wernisaż: 23.02.2017 (czwartek), godz. 19.00
Wystawa czynna: 24.02–31.03.2017
Więcej informacji: www.viennahouse.com
Zobacz także:Sigma 100–400 mm F5–6,3 DG OS HSM – zoom na safariSigma 24–70 mm F2.8 DG OS HSM ART – jasny, uniwersalny zoomPrzeżyj podróżniczą przygodę swojego życiaWystawa ''Fotografia dzikiej przyrody 2016''Tamrac znowu w PolsceDwie wystawy Borysa Makarego w LilleNowe lustrzanki Canon EOS 77D i EOS 800D oraz obiektyw EF-S 18–55 mm f/4–5,6 IS STMCanon EOS M6 – uchwyć więcej z nowym bezlusterkowcem od CanonaZwrot gotówki za zakup sprzętu CanonaPromocja: EOS 5D lub EOS 6D z dyskiem zewnętrznym za 1 złPortret Dolnego Śląska na szklanej fotografiiFestiwal Portretu na JurzePełnoklatkowy obiektyw Tokina FIRIN 20 mm F2 FE MF z mocowaniem SonyNowe obiektywy Meike dostępne w PolsceKonkurs ''Tak wygląda nocą świat'' rozstrzygnięty!Nowy obiektyw kinematograficzny Samyang 20 mm T 1.9