Tegoroczna edycja targów trwać będzie niemal tydzień, bo aż od 23 do 28 wrześnie. Dodatkowo w dniu dzisiejszym, czyli 22 września swój zamknięty dzień będą mieli też dziennikarze, dla których wielu wystawców zorganizowało specjalne konferencje prasowe i prelekcje. Targi Photokina odbywają się co dwa lata od 6 maja 1950 roku, lecz obecnie mają one miejsce pod koniec miesiąca września. O randze tego wydarzenia może świadczyć fakt, że ubiegłoroczną edycję odwiedziło ponad 160 tysięcy gości z całego świata, a na samych targach pokazywało swoją ofertę 1579 wystawców.
|
Hale targowe Koelnmesse z widoczną w tle panoramą miasta Kolonii. |
Tegoroczna edycja Photokiny wykazuje – z punktu widzenia premier rynkowych – bardzo interesującą ewolucję. W tym roku bowiem bardzo niewielu z tzw. wielkich zdecydowało się na "mocne uderzenie", czyli zaprezentowanie nowości swojej oferty bezpośrednio na targach. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy byliśmy bowiem świadkami licznych premier nowych aparatów, obiektywów i innych akcesoriów. Wydarzenia te nieprzypadkowo miały miejsce właśnie teraz.
Z całą pewnością zjawisko to jest związane z ewolucją samej idei targów w epoce bardzo szybkiej wymiany informacji, kiedy to większość z interesujących premier targowych zginęłaby po prostu w natłoku innych. Dlatego też, w odróżnieniu od edycji wcześniejszych targów, potencjalny uczestnik Photokiny 2008 już od dawna mógł wiedzieć, jakie ważne produkty zobaczy w halach Koelnmesse.
|
Plan rozmieszczenia tegorocznej edycji targów. |
Targi Photokina 2008 odbywają się w obrębie 8 hal wystawienniczych podzielonych tematycznie na 11 sekcji. Każda z nich jest podporządkowana innemu aspektowi tej imprezy:
- 1 – Visual Gallery, Meet the Professionals (galerie fotograficzne, spotkania ze znanymi fotografami)
- 2, 3, 4.2, 5.2, 6, 9, 10 – Image Input/Equipment/Accessories (aparaty i akcesoria)
- 4.1 – Image Processing (obróbka obrazu)
- 5.1 – Image Storage (składowanie zdjęć)
- 10 – Image Output/Services (usługi okołofotograficzne)
Wszystkie hale czynne będą w okresie trwania targów od godziny 10:00 do 18:00. Zarówno bilety wstępu jak i katalogi wystawiennicze można zakupić za pośrednictwem uruchomionej przez organizatorów
usługi internetowej oraz bezpośrednio na samych targach. Ceny kształtują się w zależności od dnia, w którym chcemy odwiedzić targi i wynoszą od 16 do 28 euro za dzień (w przedsprzedaży od 12 do 21 euro). Dostępne są również karnety kilkudniowe.
Tegoroczna edycja targów z punktu widzenia osób interesujących się rozwojem technik fotograficznych stać będzie z pewnością pod znakiem kilku zjawisk, które w widoczny sposób zaistniały na przestrzeni ostatnich 2 lat, a zwłaszcza w miesiącach bezpośrednio poprzedających targi. Są to:
- Inwazja małoobrazkowych aparatów cyfrowych – w roku 2006 jedynym aktywnym producentem cyfrowych lustrzanek z przetwornikiem obrazu 35 mm był Canon, a jedynym dostępnym dla fotoamatorów modelem tego typu był mający już wówczas rok model EOS 5D. W tym roku każdy z "wielkiej trójki" producentów ma w ofercie co najmniej jeden taki aparat. Do najnowszych z nich (zaprezentowanych oficjalnie nie dawniej, niż 3 miesiące temu) należą Canon EOS 5D mark II, Sony A900 oraz Nikon D700. Niewątpliwie trend ten się utrzyma i taniejące wciąż lustrzanki typu Full Frame stanowić będą widoczną część tego rynku.
- Pojawienie się kompaktów z wymienną optyką – chyba największą niespodzianką ostatnich tygodni było ogłoszenie przez firmy Olympus i Panasonic specyfikacji formatu Micro Four Thirds, czyli oczekiwanych od dawna aparatów kompaktowych z wymiennymi obiektywami. Standard ten przewiduje duży stopień zgodności z systemem Cztery Trzecie, co może być idealnym uzupełnieniem tego specyficznego formatu. Pierwszym aparatem tego typu stał się najnowszy produkt firmy Panasonic, czyli Lumix DMC-G1.
- Gwałtowny spadek cen cyfrowych lustrzanek – to na pozór oczywiste zjawisko osiągnęło w tym roku niespotykane dotąd rozmiary. Najtańszy z dostępnych modeli aparatów DSLR, jakim jest Nikon D40 można nabyć z podstawowym obiektywem już w cenie poniżej 1400-1500 złotych. Wygląda na to, że producenci ostatecznie zdecydowali się powrócić do starej tradycji zarabiania na optyce i akcesoriach, nie zaś na korpusach.
- Szaleńczy "wyścig megapikseli" w aparatach kompaktowych – wbrew nadziejom granica 10 megapikseli sprzed dwóch lat nie stała się "limitem zdrowego rozsądku" dla producentów aparatów kompaktowych. Obserwuje się nie tylko powstawanie coraz to nowych, często niezbyt się różniących od poprzedników, aparatów o rozdzielczości 12, czy nawet 14 megapikseli, ale też tendencje do zmniejszania fizycznych rozmiarów przetworników obrazu w tych modelach. Choć efektem tego jest m.in. możliwość produkowania niewielkich cyfraków z obiektywami o imponującym zakresie ogniskowych, to ceną za to jest konieczność silnego, programowego usuwania szumów ze zdjęć jeszcze na poziomie aparatu.
- Masowe montowanie obiektywów szerokokątnych w kompaktach – to zjawisko jest z kolei znacznie bardziej pozytywne. Wyraźny wzrost liczby modeli aparatów kompaktowych z obiektywami będącymi odpowiednikami 28 mm dla małego obrazka (lub nawet szerszymi) świadczy o tym, że producenci dostrzegli wreszcie, jak ważna dla fotografii amatorskiej jest możliwość objęcia kadrem większej przestrzeni. Osoby wykonujące zdjęcia architektury oraz upamiętniające imprezy i ważne okazje rodzinne nie mają już raczej problemów z ujęciem w kadrze całego pożądanego obrazu.
Takie są trendy fotograficzne przyświecające tegorocznym targom Photokina. Widać z jednej strony lawinowy rozwój tego rynku, z drugiej zaś pewien zastój i brak spektakularnych innowacji. Niewątpliwie dochodzimy do momentu, w którym sprzęt przestaje budzić już takie emocje, jak do tej pory, a liczyć zaczyna się na powrót sama fotografia. Dokąd nas to zaprowadzi? Dowiemy się już za dwa lata – podczas Photokiny 2010.
Strona WWW: www.photokina-cologne.com
Zobacz także:Cyfrowa ramka Kodaka z ekranem OLEDNowa linia dysków twardych Seagate FreeAgentMamiya Sekor – obiektywy z migawką i bezNowe karty pamięci Lexar PlatinumSanyo PLV-Z3000 – kolejny projektor klasy Hi-EndCarl Zeiss Tele-Tessar T* 4/85 ZM – tym razem coś dla dalmierzowcówCanon Digital IXUS 870 IS oraz Digital IXUS 980 IS – styl i elegancjaCanon PowerShot SX10 IS oraz SX1 IS – blisko, coraz bliżejCanon PowerShot G10 – kompakt dla bardzo wymagającychEF 24mm f1.4 L II USM - jasny obiektyw szerokokątny od CanonaCanon EOS 5D Mark II – długo oczekiwany następcaCasio Exilim EX-FH20 – ultraszybki towarzyszPierwsze obiektywy Zeissa z mocowaniem CanonaObiektywy i akcesoria dla systemu Micro 4/3Panasonic Lumix DMC-G1 – pierwszy cyfrowy kompakt z wymienną optyką