Podczas uroczystego otwarcia wystawy CYBERFOTO 2008 wręczone zostaną nagrody, wyróżnienia i dyplomy oraz wygłoszone wykłady: Krzysztofa Jureckiego pt. "Dylematy najnowszej polskiej fotografii na przykładzie książki
Poszukiwanie sensu fotografii" oraz Stefana Czyżewskiego pt. "Obraz cyfrowy – digitalna wyobraźnia".
Na tegoroczny konkurs CYBERFOTO 2008 nadesłano w sumie 778 prac 85 autorów. Do wystawy zakwalifikowano 147 prac 39 autorów. Jury XI Międzynarodowego Konkursu Fotografii Cyfrowej CYBERFOTO 2008 postanowiło przyznać następujące nagrody oraz wyróżnienia.
I nagroda dla Krzysztofa Krawca z Bydgoszczy za prace: "Consignment", "La Musica I", "La Musica II".
Pierwsza nagroda przypadła Krzysztofowi Krawcowi za trzy prace, w których poszukuje nowego rodzaju mitologii, bardziej literackiej niż walczącej z resztkami świadomości humanistycznej i postawą człowieka religijnego, w typie np. Joela-Petera Witkina. Trzy zasłonięte czy przysłonięte torsy: kobiety, mężczyzny i dziecka z niewidocznymi twarzami, niektóre bez rąk poszukują ekwiwalentu idei muzyki (praca nawiązująca do motywu Ukrzyżowania).
|
''Consignment'' - Krzysztof Krawiec, Bydgoszcz |
Szczególnie udane jest zdjęcie pt. Consignment, w którym orzeł wylatuje z serca ukrzyżowanej postaci, lecz nie do końca jesteśmy pewni, kim ona jest: Chrystusem czy zwykłym człowiekiem, krzyżowanym np. przez starożytnych Rzymian? Natomiast niewątpliwie przeniknięta jest boskością, gdyż orzeł symbolizuje m.in. Zeusa, jak i wcześniejsze bóstwa indoeuropejskie.
|
''La Musica I'' - Krzysztof Krawiec, Bydgoszcz |
Czym jest muzyka, starą, o rubensowskich kształtach kobietą czy młodzieńcem jak z renesansowych obrazów? Nie jesteśmy do końca w stanie określić proweniencji ciał: czy są naturalne czy też przynależą do historii malarstwa. Nałożona została na nie tekstura, która poprzez swój koloryt odrealnia charakter przedstawienia zatrącając granice rzeczywistości. Jeśli uważnie przypatrzymy się tym pracom to zobaczymy, że struny trzymane w rekach zostały w ciekawy sposób zaaranżowane. Jak widać na tych pracach świat, choć osłabiony atakiem modernizmu trwającym od XIX, jeśli nie od XVIII wieku (oświecenie francuskie) utrzymuje się, pomimo upodlenia czy straconych terytoriów.
|
''La Musica II'' - Krzysztof Krawiec, Bydgoszcz |
Krzysztof Krawiec w udany sposób wzmocnił tradycje symbolizowania, możliwości odwoływania się do dawnej tradycji, która w latach 80. i 90. była atakowana z pozycji „sztuki krytycznej”.
II nagroda dla Macieja Knapy z Kluczborka za prace "Granice czasu III, IV".
Maciej Knapa przysłał dwie zaskakująco dojrzałe prace o zminimalizowanym znaczeniu kolorystycznym, są monochromatyczne i ciemne. Bardzo umiejętnie skoncentrował się na dwóch motywach symbolicznych, kojarzonych z tradycją surrealizmu.
|
''Granice czasu III'' - Maciej Knapa, Kluczbork |
Na jednej pracy widzimy tradycyjny zegar, który dosłownie wyskakuje z tafli wody, zostawiając na niej ślad. W pracy tej o zabarwieniu kiczowatym, być może artysta żartuje z nowoczesności/czasu wyskakującego z podstawowego żywiołu, jakim jest od czasów Grecji woda.
|
''Granice czasu IV'' - Maciej Knapa, Kluczbork |
Bardziej przekonała jury druga praca pokazująca motyw jak z filmu surrealistycznego czy ze snu rozpostarte parasole fruwające w bezładzie, nie wiadomo skąd i gdzie lecące! To zdjęcie o mocnym i natychmiastowym działaniu, podobnie jak surrealizm. Pierwsza praca kojarzyła się ze słynnym obrazem Salvadore Dalego, druga z atmosfera filmów Alfreda Hitchcocka, czy Federico Felliniego, bez wskazania na konkretne filmy.