III nagroda dla Piotra Naumowicza z Wrocławia za zestaw "Drugi renesans".
Granice pomiędzy fotografią i grafiką oraz sztuką wysoką zacierają się, choć musimy być świadomi plusów i minusów tego problemu kulturotwórczego i umysłowego. Dobrym przykładem panowania nad możliwościami wizualnymi i ideowymi tego nie do końca określonego obszaru są prace Piotra Naumowicza, które mogą służyć np. jako grafiki reklamujące elektroniczne przyrządy, bądź jako samoistne prace artystyczne.
|
''Drugi renesans'' - Piotr Naumowicz, Wrocław |
Te wyrafinowane prace jednocześnie ocierają się o stereotypy i powtórzenia, aby przypomnieć słynny teledysk Björk, który eksplorował motyw człowieka robota czy nawet bomby.
|
''Drugi renesans'' - Piotr Naumowicz, Wrocław |
Wiele zależy od kontekstu artystycznego, w jakim rozpatrujemy dana prace artystyczna. O czym mówią trzy prace Piotra Naumowicza, który nagrodzony był także w ubiegłym roku? O trudnym dylemacie, jakim jest przywiązanie, czy wręcz utożsamienie się z maszyną czy elektroniką.
|
''Drugi renesans'' - Piotr Naumowicz, Wrocław |
W ten sposób odżywa jeden z modernistycznych mitów, w którym człowiek stawał się maszyna (słynny ekspresjonistyczny film Metropolis Fritza Langa), a miasto molochem (także fotokolaż Kazimierza Podsadeckiego Miasto młyn życia). Ale większość artystów awangardy przyjęła nie tylko estetykę modernizmu, co wręcz programowo chciała być maszyna, która w dużo doskonalszy sposób może pokazać problematykę najnowszego życia. Taka teoria towarzyszyła np. Władimirowi Tatlinowi czy częściowo Władysławowi
Strzeminskiemu.
Wyróżnienia CYBERFOTO 2008 otrzymali:
Wyróżnienie - Jagna Olejnikowska z Łaz za prace "Freski 06 03/15", "Freski 03 06/15", "Freski 05 07/15".
Realizacje Jagny Olejnikowskiej pt. "Freski" urzekają poszukiwaniem własnego świata za pomocą wyimaginowanego koloru, prostych, ale trudnych do wyrażenia uczuć. Nie są to prace erotyczne, artystka świadomie rezygnuje z tego aspektu. Jak pokazać ciało jako mur? Dlaczego ciało przenika się ze ściana?
|
''Freski - Jagna Olejnikowska, Łazy |
Prace o bardzo dużym ładunku poezji są bardziej malarsko-graficzne niż fotograficzne, ale z elementem fotogenii i mimesis. Jednak jak długo można tworzyć tego typu realizacje? Teoretycznie bardzo długo, jak pokazuje twórczość gdańskiego artysty Władysława Jackiewicza, ale pozostaje problem powtórzenia własnego ja w aspekcie ulotnej intymności.