Choć Panasonic Lumix DMC-GH4 według zapewnień producenta sytuowany jest niezależnie od dotychczasowych aparatów z tej serii (a więc nie stanowi bezpośredniego następcy modelu GH3), oznaczenie wydaje się temu zaprzeczać. Tym razem jednak obejdzie się bez spekulacji - znane są wygląd i dokładna specyfikacja tego modelu. Kurtyna została zdjęta.
|
Panasonic Lumix DMC-GH4 - widok z przodu. |
Panasonic Lumix DMC-GH4 jest więc aparatem bezlusterkowym należącym do systemu Mikro Cztery Trzecie. Bazuje na układzie Live MOS o rozdzielczości 16 megapikseli oraz procesorze obrazu Venus Engine IX. Za jego komunikację z użytkownikiem odpowiada rozbudowany korpus o wyglądzie typowym dla tradycyjnych lustrzanek (wyposażony w wiele przycisków i pokręteł zapewniających łatwy dostęp do kluczowych funkcji), trzycalowy ekran OLED o rozdzielczości 1,04 mln punktów i wysokiej jakości wizjer elektroniczny wykonany również w technologii OLED o rozdzielczości 2,35 milionów punktów.
Aparat wykorzystuje zupełnie nowy system AF określany przez producenta mianem "Depth from Defocus", którego najważniejszą cechą ma być niespotykana do tej pory prędkość działania i celność. Zakres dostępnych fizycznych czułości matrycy wynosi od 200 do 25600 ISO, minimalny czas naświetlania to 1/8000 s, a maksymalna szybkostrzelność sytuuje się na poziomie 12 kl./s. Jeśli do tego dopisać takie elementy, jak moduły łączności Wi-Fi i NFC, złącze PC-Sync, zaawansowaną kontrolę prześwietleń i niedoświetleń, czy wreszcie cichy tryb pracy (działa w nim wyłącznie migawka elektroniczna), to uzyskujemy sprzęt naprawdę kompletny.
|
Panasonic Lumix DMC-GH4 - widok z góry. |
Najlepsza kamer wśród aparatów?
Najbardziej jednak niesamowicie prezentują się możliwości tego aparatu w kwestii nagrywania obrazu filmowego. Panasonic Lumix DMC-GH4 zapisuje obraz ruchomy w formatach Cinema 4K (4096×2160/24p) oraz QFHD 4K (3840×2160/30p). Ponadto ma możliwość nagrywania z użyciem kodeków IPB oraz All-Intra, dzięki czemu obraz filmowy w formacie FullHD może się odznaczać parametrem bitrate wynoszącym nawet 100 lub 200 Mbit/s. Udostępnia też pełen zakres framerate: od 24 do 60 kl./s, funkcje takie jak focus peaking, zebra, precyzyjna regulacja ekspozycji rozwiązana podobnie jak w profesjonalnych kamerach wideo oraz możliwość stosowania predefiniowanych "filmowych" krzywych gamma.
Do tego producent przygotował dla tego aparatu specjalną przystawkę zapewniającą użytkownikowi dostęp do złącz SDI (5 sztuk), XLR (2 sztuki) oraz możliwość uzyskania z kamery obrazu o próbkowaniu typu 4:2:2 z dołączonym kodem czasowym. Zapowiada się więc zupełnie profesjonalna kamera 4K zamknięta w korpusie "lustrzankopodobnego" aparatu z wymienną optyką.
|
Panasonic Lumix DMC-GH4 - widok z tyłu, z podłączoną przystawką DMW-YAGH. |
Oficjalna cena oraz przewidywana data wprowadzenia tego aparatu do sprzedaży nie zostały jeszcze niestety ujawnione.
Zobacz także:Olympus OM-D E-M5 – firmware 2.0Bezlusterkowiec Olympus OM-D E-M10Kamera sportowa Polaroid XS100i WiFiFujifilm X-T1: odporny korpus i lepszy EVFŚcianka cyfrowa Phase One IQ250Redleaf RD990 – nowa kamera sportowa z WiFiFujifilm zapowiada nowy bezlusterkowiec systemu X