Nick Hannes – „Region śródziemnomorski. Ciągłość ludzkości” (Mediterranean. The Continuity of Man)
Fotograf dokumentalista pracujący nad długofalowymi projektami dotykającymi społeczno-politycznych tematów. Od 2008 roku wykłada fotografię na Royal Academy of Fine Arts w Gandawie. Wydał 3 książki: „Red Journey” (o ZSRR), „Traditions” (o belgijskich tradycjach) oraz „Mediterranean. The Continuity of Man”.
"Kraje śródziemnomorskie z ich bogatą historią i przyjemnym klimatem są jednym z najbardziej popularnych kierunków turystycznych na świecie. Każdego roku odwiedza je ponad 100 milionów turystów, których obecność znacznie odbija się na środowisku naturalnym. Jednocześnie wody u wybrzeży tych państw chronią Europę, niczym fosa zamek. Tysiące zdesperowanych imigrantów z Afryki i Azji próbują dostać się do tej fortecy w rozpadających się łódkach. Od 2010 do 2014 roku podróżowałem wzdłuż wybrzeża państw basenu Morza Śródziemnego. Odwiedziłem 20 krajów, w których dokumentowałem przemiany zachodzące we współczesnym świecie w związku z turystyką, urbanizacją, kryzysem migracyjnym i konfliktami międzynarodowymi.
|
Region śródziemnomorski. Ciągłość ludzkości |
Ukazałem kolebkę naszej cywilizacji w kalejdoskopowym ujęciu, zestawiając ze sobą równoległe rzeczywistości i obnażając paradoksy tego regionu."
Sanne de Wilde – „Wyspa ślepców” (The Island of the Colorblind)
W 2012 roku belgijska fotografka Sanne De Wilde ukończyła studia z wyróżnieniem na Royal Academy of Fine Arts w Gandawie. Za serię zdjęć zatytułowaną „The Dwarf Empire” zdobyła nagrody Photo Academy Award w kategoriach „Volkskrant Magazine” i „De Morgen” (2012), a także International Photography Award Emergentes DST (2013).
"W 1775 roku wyspę Pingelap, maleńki atol na Pacyfiku, spustoszył tajfun. Katastrofę przeżyło jedynie 20 osób. Jednym ze szczęśliwców był król, który miał niezwykle rzadką wadę wzroku zwaną achromatopsją, objawiającą się niemożnością rozpoznawania barw. Władca miał wiele dzieci, w związku z czym w czwartym pokoleniu po tajfunie większość mieszkańców wyspy widziało świat w czerni i bieli.
|
Wyspa ślepców |
Rozpoczynając pracę nad projektem w Mikronezji, chciałam się przekonać, jak ludzie z achromatopsją postrzegają świat. Próbowałam zobaczyć go ich oczami. Dowiedziałam się, że światło dzienne ich razi, blask księżyca przemienia noc w dzień, a kolory zamieniają się miejscami. Wyobraźcie sobie ogień, który bucha czarnobiałymi płomieniami, różowe drzewa lub szare fale – tęcza w nowej odsłonie."
Shadman Shahid – “Ajna”
Shadman Shahid to dokumentalista i fotograf pracujący jako wolny strzelec, który urodził się i dorastał w Dhace. Obecnie wykłada na Pathshala South Asian Media Academy. Jego prace wystawiano w Norwegii, Chinach, Francji, Indiach i Bangladeszu. W latach 2014-2015 został zaproszony do udziału w warsztatach Joop Swart Masterclass. W 2015 roku zdobył trzecią nagrodę w kategorii debiutujący fotograf azjatycki na festiwalu fotograficznym Dali w Chinach.
"Słowo ajna w sanskrycie oznacza oko, którym dostrzegamy to, co niematerialne. Jestem badaczem ludzkiej egzystencji. Szukam odpowiedzi na pytania kto i dlaczego? Oto moja osobista podróż ku spełnieniu.
|
Ajna |
Co oddala mnie od osiągnięcia spełnienia? Pożądanie, strach, ignorancja, poświęcenie, opatrzność, czy śmierć? Droga do oświecenia prowadzi przez mrok. Ciężko się na niej odnaleźć, nie wiadomo, w którą stronę iść. Spotykam na niej różne istoty, niektóre przyjazne, inne przerażające, ale wszystkie zostawiają po sobie ślad. Szepcą, zawodzą, piszczą i krzyczą, a wszystko po to, żeby za wszelką cenę dać znać o swojej obecności. Wszystkie są mną, częścią mnie. I ciebie. Nas wszystkich."