Jewgeni Roppel – „Magnit”
Urodził się w 1983 roku w Szymkencie, w Kazachstanie. Jako sześciolatek przeniósł się z rodziną do Surgutu na Syberii, a w 1993 roku do Niemiec. Ukończył studia na kierunkach grafika oraz fotografia i media w Fachhochschule Bielefeld. Od 2012 roku pracuje nad długofalowym projektem zatytułowanym „Magnit” opowiadającym o nowej utopii w zachodniej Syberii.
"„Magnit” to projekt dotyczący pięciu miejsc w zachodniej Syberii, które dla Rosjan kojarzą się z nową erą duchowości. „Gułag” i „wygnanie“ to dwa słowa, które przez wiele lat były synonimami Syberii. Obecnie w Rosji, szczególnie wśród osób zajmujących się ezoteryką i szeroko pojętą duchowością, ten region traktuje się jako magiczne miejsce, w którym znajdują się tzw. duhovny magnity lub mesta syli, czyli miejsca emanujące energią lub mające uzdrawiającą moc. To one przyciągają ludzi poszukujących duchowej odnowy i mistycznych doznań. Miejsca mocy są często tworami natury, co wiąże się z legendami, mitami i przepowiedniami, w których kluczową rolę odgrywają mistyczne jeziora, rzeki, lasy i święte góry. Niektórzy przewodnicy duchowi uważają je za nową syberyjską arkę, która w przypadku wybuchu III wojny światowej lub innych katastrof, da ludzkości nadzieję na przetrwanie. Mieszkańcy tego regionu snują wizje społeczeństwa przyszłości i jego kultury duchowej.
|
Magnit |
20 lat po upadku Związku Radzieckiego te utopijne wyobrażenia nabierają realnych kształtów w różnych kręgach duchowych. Poszukujący korzystają z wiedzy ezoterycznej i stosują uzdrowicielskie praktyki. Ludzie wybierają różnych przewodników duchowych. Ezoteryka, teozofia, sufizm, szamanizm, buddyzm, synkretyzm – te wszystkie nurty filozoficzne, religijne i duchowe, różniące się od siebie założeniami, wspólnie tworzą podstawę filozofii życiowej.
Rosnące zainteresowanie tym fenomenem stało się tematem mojej pracy. Cykl zdjęć umożliwia wniknięcie w tę rzeczywistość. Subiektywne fotografie dokumentalne odzwierciedlają stan umysłu, uczucia i ideologię ludzi, którzy wierzą w wizję nowej przyszłości dla Syberii. Istotną rolę w kreowaniu atmosfery zdjęć odgrywają symbole, metafory i alegorie będące centralnym punktem kadrów. Słowa klucze to bliskość i dystans. Przemierzam tysiące kilometrów z jednego miejsca w drugie i jednocześnie odbywam podróż w głąb siebie, realizując swoje antropologiczne zainteresowania.
Częścią projektu jest też sześciominutowy film eksperymentalny dokumentujący moją niezwykłą podróż do tych magicznych miejsc koleją transsyberyjską."
Karolin Klüppel – “Mädchenland” (Królestwo dziewczynek)
Karolin Klüppel (ur. w 1985 r.) studiowała w School of Art and Design w Kassel oraz w Faculdade de Belas Artes w Lizbonie. Uzyskała dyplom ukończenia studiów fotograficznych. Od 2012 roku angażuje się w autorskie projekty i większość czasu spędza za granicą.
"Większość ludności zamieszkującej stan Meghalaya w Indiach to członkowie plemienia Khasi liczącego 1,1 miliona osób. W tej grupie etnicznej obowiązuje matrylinearny system pokrewieństwa. Zgodnie z tradycją to dziewczynki odgrywają najważniejszą rolę w rodzinie. Najmłodsza córka dziedziczy własność i przywileje społeczne po matce. Po ślubie mąż i dzieci przyjmują jej nazwisko. Rodzina, w której rodzą się synowie, jest uważana za pechową, ponieważ tylko córki zapewniają przedłużenie rodu. Przywilej dziedziczenia po matce gwarantuje kobietom z Meghalaya niezależność ekonomiczną i społeczną, nieosiągalną dla kobiet w Indiach. W kulturze plemienia Khasi lekceważące zachowanie wobec kobiety traktowane jest jako zniewaga dla całego społeczeństwa.
|
Królestwo dziewczynek |
Między 2013 a 2014 rokiem spędziłam dziewięć miesięcy w wiosce Mawlynnong w północno-wschodnich Indiach, w której znajduje się 95 domostw zamieszkałych przez członków plemienia Khasi. W tym cyklu fotograficznym ukazuję codzienne życie dziewczynek w ich własnym środowisku, łącząc dokumentalne ujęcie tematu z zabiegami kompozycyjnymi."