Dane pokazują, że obrazy ze szczęśliwymi ludźmi są nadal na szczycie najczęściej kupowanych zdjęć – najlepiej sprzedającym się zdjęciem zeszłego roku jest obraz szczęśliwej kobiety, która cieszy się ze słońca w polu kwiatów (
pl.fotolia.com). Tuż za nim znajdują się powszechne tematy, takie jak dzieciństwo, edukacja, podróż i technologie sieciowe, z małym chłopcem z żarówką nad głową (
pl.fotolia.com) jako drugim najczęściej kupowanym zdjęciem 2013 roku oraz piękną, tropikalną plażą na miejscu trzecim (
pl.fotolia.com).
|
1 miejsce w rankingu popularności Fotolia (bestsellery globalne). Fot. Evgenyatamanenko, Rosja. |
Mimo ich pozornie niewinnego i przypadkowego wyglądu, te zdjęcia dają nam wgląd w nasze globalne społeczeństwo, ponieważ są reprezentatywne dla niektórych aspektów zbiorowej podświadomości. Wybrane, instynktownie mają przemawiać do możliwie jak największej ilości osób, reprezentując wspólne ideały w naszym społeczeństwie. Ponieważ są one szeroko rozpowszechnione, wciąż karmią i kształtują konkretne ideały, w ten sposób ujawniając nam tę zbiorową podświadomość.
Więcej niż obrazy, mówi ekspert Cédric Erard
Cédric Erard, ekspert semio-retoryki, wyjaśnia: "Zdjęcia, które omawiamy są cenne bardziej ze względu na ich wartość konceptualną niż dosłowną. Na zdjęciu nr 2 mały chłopiec o blond włosach i niebieskich oczach nie odnosi się do „białego chłopca z jasnymi włosami i niebieskimi oczami” ani nawet do „małego chłopca”, to nawiązanie do koncepcji dzieciństwa. Tu mamy chłopca, ale równie dobrze mogłaby to być dziewczynka, biała lub ciemnoskóra, 5 lub 10-letnia, bogata lub biedna. To, co jest przedstawione to idea dzieciństwa, młody człowiek przepełniony pomysłami i możliwościami. Jako takie, przedstawione są również pomysły z dzieciństwa, kreatywność i inspiracja. Idąc tym tropem, np. zdjęcie nr 3 nie reprezentuje konkretnej plaży w określonym miejscu gdzieś w świecie – to są wakacje marzeń lub relaks na plaży. To wizualny ekwiwalent słów tropikalny, egzotyczny, marzenie, i może być sprzedawany jako kartka pocztowa zarówno z Tahiti jak i Phuket, bo dokładnie to reprezentuje. Jeśli bliżej przyjrzymy się 5 bestsellerów 2013 roku, odkryjemy, że reprezentują one chęć rozwoju osobistego, wolności i kreatywności; skupienie na wypoczynku, przyrodzie, rozwoju ludzkim, szczęściu i wzroście."
|
2 miejsce w rankingu popularności Fotolia (bestsellery w Polsce). Fot. udra11, Polska. |
Polskie bestsellery 2013 roku różnią się od globalnych trendów, co wskazuje na lokalny charakter wykorzystywania zdjęć w Polsce i profil rodzimych konsumentów. Wśród klientów banku zdjęć największą grupę stanowią domy mediowe, korporacje, agencje reklamowe, graficy oraz osoby, które pracują w mediach. W dużej mierze są to również ludzie, którzy na co dzień pracują z obrazem, czyli np. dziennikarze, blogerzy czy osoby prywatne, które potrzebują zdjęć do indywidualnych celów. Najlepiej sprzedającym się na polskim rynku zdjęciem minionego roku jest abstrakcyjna grafika wektorowa, przedstawiająca złote fale (
pl.fotolia.com). Na drugim miejscu znalazła się panorama Warszawy (
pl.fotolia.com) odwołująca się do takich pojęć jak miasto, przestrzeń, wolność. Kolejnym najchętniej ściąganym obrazem 2013 roku było zdjęcie wielkanocnych jajek (
pl.fotolia.com), a następnie monochromatycznej panoramy Manhattanu (
pl.fotolia.com), co z pewnością zawiązane jest z dużą popularnością tego typu motywów na fototapetach, które od kilku lat cieszą się niesłabnącą popularnością. Ranking zamyka zdjęcie świeżych limonek w wodzie (
pl.fotolia.com) reprezentujących takie pojęcia jak zdrowie, świeżość, witalność, relaks.
Różnorodność i kreatywność w czołówce trendów
W ciągu dziesięciu lat, bank zdjęć Fotolia stał się jednym z najpopularniejszych microstocków, szczególnie w Europie. Serwis częściowo zawdzięcza swój sukces 200 000 dostawców z ponad 150 krajów. Dzisiaj Fotolia jest jedną z największych i najbardziej zróżnicowanych kreatywnych agencji tego typu, oferując ponad 27 milionów plików, co stanowi wzrost o 20% od 2012 r. Wzrost w dużej mierze napędzany jest przez rozwijające się rynki w gospodarkach wschodzących, takich jak Ameryka Południowa, Europa Wschodnia i Afryka oraz ich rosnący popyt na obrazy.
|
5 miejsce w rankingu popularności Fotolia (bestsellery w Polsce). Fot. Jag_cz, Czechy. |
"Świetni fotografowie i artyści z całego świata umieszczają swoje zdjęcia w serwisie Fotolia, ponieważ wiedzą, że w ten sposób ich obrazy będą dostępne na każdym kontynencie. Dzięki ciągłej ekspansji banku zdjęć Fotolia na nowych rynkach, nasze portfolio jest bardzo zróżnicowane, zawiera zdjęcia odpowiadające wszystkim wizualnym potrzebom i regionalnej oraz lokalnej specyfice. Tę różnorodność dobrze odzwierciedla kompilacja naszych bestsellerowych zdjęć z zeszłego roku, która podkreśla jednocześnie strategię serwisu Fotolia do zapewnienia lokalnie zdjęć z całego świata" – komentuje Oleg Tscheltzoff, Współzałożyciel i Prezes Fotolia LLC.
Ponad 4,6 mln użytkowników pobiera około 1,5 mln obrazów miesięcznie. Wśród nich są duże wydawnictwa, firmy i agencje kreatywne, a także mniejsze przedsiębiorstwa i prywatni użytkownicy. Wizualny kontent serwisu Fotolia jest wykorzystywany w gazetach, czasopismach, reklamach i stronach internetowych na całym świecie.
Strona WWW: www.fotolia.com
Zobacz także:Mobilny klient Revel w wersji dla AndroidaSony ogłasza plany aktualizacji firmware aparatów A7 i A7RZnamy zwycięzcę pierwszej edycji Nikon Film FestivalPolacy nagrodzeni w konkursie Pictures of the Year InternationalProjekt Przetwórnia - zbliża się termin końcowy nadsyłania pracRusza konkurs fotograficzny Nasze KarpatyFotolia ogłasza konkurs fotografii mobilnej InstantFujifilm zaprzestaje produkcji filmów polaroidowych w formacie 4×5 calaNikon wymieni wadliwą migawkę w D600 nawet po gwarancjiPasjonaci fotografii w sercu JurySamsung zlecił badania fenomenu fotografowania siebie ze swoim pupilemSony World Photography Awards 2014 - finaliści programu uniwersyteckiego Student FocusFotograficzna Publikacja Roku 2014Kolejny numer FotoGeA.com już dostępnyZnamy wyniki tegorocznej edycji World Press Photo