Na wystawie
''Aleksander Rodczenko. Rewolucja w fotografii'' w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie można zobaczyć ponad trzysta prac. Trzonem ekspozycji jest blisko dwieście zdjęć artysty, w tym tak znane, jak: Dziewczyna z leicą, Schody, Lila Brik czy seria konstruktywistycznych portretów miejskich. Można też zobaczyć kolaże, fotomontaże i grafikę użytkową, m.in. okładki magazynów, plakaty i książki. Wszystkie prace pochodzą ze zbiorów Muzeum Moskiewskiego Domu Fotografii.
PIKNIK PO ROSYJSKU
Weekend 18-19.08 (ostatni weekend wystawy)
18.08, godz. 20.00
Futurystyczna poezja w futurystycznym świecie - koncert
Klub Pauza, ul. Floriańska 18 (podziemia)
Aleksiej Kruczonych w nowym, stechnicyzowanym społeczeństwie - eksperyment z dźwiękiem, poezją i strumieniem świadomości. Nowe życie poezji łączącej literaturę i performance. Futuryzm jest zawsze aktualny!
Denis Kolokol - kompozytor, performer, twórca systemów interaktywnych, krytyk. Organizował festiwal muzyki eksperymentalnej, pracował nad muzyką i systemami interaktywnymi dla teatru. Stypendysta SME Akademii Muzycznej w Krakowie w 2008 roku; w CalArts, Kalifornia USA 2009 i 2012 (CECArtsLink), w Map Extension, Huesca, Hiszpania 2011. Zainicjował w 2006 roku duet theVolume w Almaty (Kazachstan), który w 2010 roku przerodził się w trio (z Tomkiem Chołoniewskim i Aleksandrem Chikmakovem).
Piotr Kurek - muzyk i kompozytor, współzałożyciel nieistniejącej już grupy Ślepcy. Autor muzyki do licznych spektakli teatralnych (Lubelski Teatr Tańca, Białostocki Teatr Lalek) i projektów multimedialnych. Koncertował na festiwalach, m.in. w Polsce (Festiwal Malta, Festiwal Kody), Niemczech (Transmediale), Portugalii (Cornelius Cardew and the Art of Listening), Francji (Traverses), Austrii (Elevate), Węgrzech (UH Fest), Białorusi i Hiszpanii. Incydentalnie zbieracz małych, średnich i dużych instrumentów.
+ Akcja: Pocztówka z Muzeum, cz. 1: Pocztówka z futurystycznego miasta
Przy okazji koncertu w klubie Pauza „Futurystyczna poezja w futurystycznym świecie”, towarzyszącego wystawie Aleksandra Rodczenki, zostanie tam zorganizowane stanowisko, gdzie ze starych muzealnych kartek oraz wycinków gazet będzie można zrobić sobie pocztówkę.
19.08, godz. 12.00
Oprowadzanie po wystawie w cenie biletu, * co setna osoba zwiedzająca dostaje katalog
godz. 12.00 – 19.00: Akcja: Pocztówka z Muzeum, cz. 2: Eksperyment jest naszym obowiązkiem.
Zwiedzający będą mieli okazję zrobić pocztówkę w formie kolażu. Stanowisko do tworzenia pocztówek zostanie przygotowane na placu przed Muzeum. Będą tam stare pocztówki drukowane przez Muzeum oraz wycinki gazet, z których zwiedzający będą mogli zrobić kartkę pocztową. Przed Muzeum znajdzie się również punkt, skąd będzie można ją wysłać.
W tym dniu (19.08) wystawę będzie można zwiedzać do godziny 20.00!
|
Aleksander Rodczenko, Lila Brik. Portret do plakatu Knigi, 1924, (c) Archiwum A. Rodczenko-W. Stiepanowa, Muzeum Moskiewski Dom Fotografii. |
Rosyjska awangarda także w dziedzinie fotografii
XX-wieczna rosyjska awangarda jest zjawiskiem wyjątkowym nie tylko w kulturze rosyjskiej, lecz także światowej. Zdumiewająca energia twórcza artystów tej niezwykłej epoki jest wciąż
aktualnym źródłem inspiracji dla sztuki i dla wszystkich, którzy interesują się dorobkiem artystycznym tego okresu.
Aleksander Rodczenko był bezsprzecznie jednym z głównych twórców ideologii, a także artystycznej atmosfery tego okresu. Malarstwo, design, teatr, kino, typografia i fotografia – wszystkie dziedziny, które interesowały artystę –
ulegały przeobrażeniom, otwierając się na zupełnie nowe kierunki. Wczesne lata dwudzieste zeszłego wieku były – cytując Wiktora Szkłowskiego, jednego z najznamienitszych współczesnych krytyków i teoretyków – „okresem przejściowym” – czasem, gdy na krótko, przelotnie, doszło do rezonansu pomiędzy eksperymentem społecznym i artystycznym.
''Eksperyment jest naszym obowiązkiem''
To wtedy, w 1924 roku, fotografię zdominował Aleksander Rodczenko, znany już wówczas artysta, kierujący się w swej estetyce hasłem „Eksperyment jest naszym obowiązkiem”. Efektem tego podejścia była fundamentalna zmiana w postrzeganiu istoty fotografii i roli fotografa – pojawiło się myślenie konceptualne. Fotografia przestała ograniczać się do odzwierciedlania rzeczywistości, stała się także środkiem wizualnego przedstawiania dynamiki myśli ludzkiej.
|
Aleksander Rodczenko, Schody, 1930, fotografia, odbitka archiwalna, Muzeum Moskiewski Dom Fotografii |