Aparat otworkowy jest narzędziem równie dobrym, jak każde inne, żeby wyrazić to, co twórca chciałby przekazać. A może nawet
lepszym? Fotografujący
nie musi myśleć o rzeczach całkiem zbędnych, o jakimś balansie bieli, o ustawieniu odpowiedniego programu itp. Co nie znaczy, że sprawy techniczne będą mu całkiem obce – musi obliczyć czas naświetlania. Ale reszta to już tylko
to, co najważniejsze, czyli obraz, jego kompozycja, oświetlenie, a zwłaszcza myśl. Tu mózg odgrywa znacznie większą rolę niż wtedy, gdy mamy do dyspozycji nowoczesny aparat cyfrowy i praktycznie nieskończoną liczbę "klatek" do dyspozycji (później coś się wybierze!).
[zdjecie id="35522" rozmiar="huge" podpis="Zdjęcie z wystawy ''"Różnorodność fotografii otworkowej'', fot. Andriy Dzugaev" otaczanie="brak" wyrownanie="srodek"]
Aparat otworkowy nie jest też narzędziem prymitywnym. Ostateczny efekt zależny jest od konstrukcji aparatu,
do pewnego stopnia powstaje już w trakcie jego budowy. Wielkość otworu, jego odległość od materiału światłoczułego i kształt samego aparatu w pewnym zakresie definiują zdjęcie.
Ale ten, który ten aparat trzyma, ma ostatnie słowo.
[zdjecie id="35523" rozmiar="huge" podpis="Zdjęcie z wystawy ''"Różnorodność fotografii otworkowej'', fot. Dirceu Maues" otaczanie="brak" wyrownanie="srodek"]
Dlatego też zdjęcia otworkowe są tak różne, tak osobiste. I to niezależnie od tego, czy są to zdjęcia pojedyncze, przemyślane serie, czy nawet przez wiele miesięcy naświetlane solarigrafie. Dotyczy to, rzecz jasna,
fotografów świadomych, a nie osób uważających, że samo wykonanie fotografii aparatem otworkowym jest już aktem twórczym, a przypadkowy wynik tegoż – dziełem sztuki. Stąd i dlatego ta wystawa. Wybrane zdjęcia kilku fotografów, którzy brali udział w dotychczasowych edycjach
OFFO (Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej),
pokazują właśnie tę różnorodność, zarówno w formie, jak i w treści.
[zdjecie id="35524" rozmiar="huge" podpis="Zdjęcie z wystawy ''"Różnorodność fotografii otworkowej'', fot. Tishchenko Ilya" otaczanie="brak" wyrownanie="srodek"]
Autorzy:
Pierre-Olivier Boulant – Francja
Cesare Bossi – Włochy
Giuseppe De Leo – Włochy
Andriy Dzugaev – Ukraina
Matthias Hagemann – Niemcy
Luciana Majoni – Włochy
Dirceu Maués – Brazylia
Paolo Monina – Włochy
Kym O'Donnell – USA
Patrizio Pampaloni – Włochy
Oleg Tarasov – Rosja
Ilja Tishchenko – Austria
Mark Tweedie – Anglia
Philipp Werner – Szwajcaria
Zobacz także:Wystawa Kasi Kalua-Kryńskiej "Between Two Moons"Wystawa zdjęć "Polski Afganistan"Wystawa fotografii Jacka Herman-Iżyckiego "Sokotra – wyspa smoczej krwi"Piknik na skale. Fotografie Stefana Bursche (1887–1940)Fotograficzna podróż magiczna po ZatorzuWystawa Wojciecha Prażmowskiego "Fotografie dla Matsudy"Wystawa Laury Makabresku - Ciemne ciało jaskółekWystawa "Kobieca twarz – rugby"Wystawa Sławomira Tobisa – As far as time and space are concerned…"12 życzeń" Nowy Projekt Tomka Sikory i Renaty Plagi w Ney Gallery&PrintsWystawa Anny Wolskiej – Bliżej