W pracach niemieckiej artystki Judith Röder szkło bywa oknem, ekranem i pułapką, w którą pochwycone zostają zjawiska ulotne i nietrwałe:
migotanie światła i świata, pływy czasu czy powidoki pamięci. Posługując się zarówno surowcami naturalnymi, jak i zaawansowaną technologią artystka zamyka je w swych oszczędnych realizacjach niczym pod kloszem. I choć zdają się czekać na widza w całkowitym bezruchu i ciszy, to jednocześnie trudno oprzeć się wrażeniu, że pulsuje w nich jakaś subtelna i autonomiczna forma życia.
–
Myślenie Judith umyka prostemu przeciwstawieniu bytu materialnego i niematerialnego –
mówi Zofia Reznik, kuratorka wystawy. –
Ciężko zatem wyjaśnić i przedstawić za pomocą słów to, co działa na bardzo subtelnych poziomach. Niemiecka artystka podejmuje kwestie duchowości, która nie zamyka się w kwestiach religijnych czy ezoterycznych. Dlatego jej obiekty i instalacje artystyczne pojawiają się nie tylko w galeriach czy w instytucjach kulturalnych, ale również w przestrzeniach sakralnych.
|
Subtelność, fot. Judith Roder |
Wystawa Subtelności w galerii SiC! BWA Wrocław
zbudowana jest z trzech różnych przestrzeni, które jednocześnie budują różne poziomy odbioru. Pierwsza zachęca widzów do wyciszenia i refleksji, stopniowo przechodząc w ciemniejsze zaplecze, zanurzone w ultrafioletowym świetle. Ostatnia część wystawy znajduje się w piwnicy galerii, dotychczas zamkniętej dla publiczności. Tam w ciemności przebijają projekcje świetlne i wideo, aż do momentu swojego rodzaju pulsowania obrazu.
–
Ostatnia praca w piwnicy nie daje możliwości rozpoznania –
dopowiada kuratorka. –
Pozostawia widzów w stanie, w którym nie udaje się w pełni skonkretyzować tego, co widać.
Kuratorka: Zofia Reznik
Zobacz także:Wystawa Bycie i czasTrzecia ZmianaWystawa Zbigniewa LindneraXIV Doroczna Wystawa ZPAFWystawa "Ottomania. Osmański Orient w sztuce renesansu".Doroczna wystawa ZPAFPodstawowe Zasady brytyjskich twórcówWystawa LaboratoriumFotografie Martwej WisłyWystawa Krakowski Kazimierz