Wystawę
"Każda miniona chwila - Fotografia jako pamięć" można oglądać w GFF w Łodzi przy ulicy Traugutta 18 od wtorku do soboty w godzinach 14.00 - 18.00. Wernisaż w sobotę, 9 stycznia.
Fragment tekstu Grzegorza Jarmocewicza do publikacji z wystawy
Każda miniona chwila – Fotografia jako pamięć jest projektem odnoszącym się do najważniejszych, a zarazem podstawowych właściwości omawianego medium. Metafora powrotu łącząca przeszłość z teraźniejszością stała się podwaliną moich poszukiwań i odniesień do wielokulturowej historii miasta, w którym się urodziłem. Suwałki jako jedyna aglomeracja na świecie posiada tak niezwykłą nekropolię o wyjątkowej formule [Istnieją cmentarze skupiające mniejsze ilości wyznań lub cmentarze, na których z założenia można chować ludzi wszystkich wyznań, jak Lutheran All Faiths Cemetery, 67-29 Metropolitan Ave, Middle Village, NY 11379, Stany Zjednoczone]. Jest to „Cmentarz Siedmiu Wyznań”, położony u zbiegu ulic Bakałarzewskiej i Zarzecze. Na obszarze przekraczającym 19 hektarów znajduje się wspólny kompleks cmentarzy, gdzie spoczywają szczątki wyznawców siedmiu wyznań: islamu, judaizmu, wiary staroobrzędowej, prawosławia, obrządku ewangelicko-augsburskiego (luteranie), ewangelicko-reformowanego (kalwini) oraz katolickiego.
|
Każda miniona chwila |
Od czasów dzieciństwa miejsce to rozbudzało silnie moją wyobraźnię i chęć poznania zarówno historiografii związanej z przedwojennymi Suwałkami jak również cech wspólnych oraz różnic religijnych i kulturowych wyznawców tych wszystkich społeczności. W dziecięcym zapale zaglądałem do okien domów stojących po drugiej stronie ulicy naiwnie sądząc, że ich naprzeciwległe usytuowanie w stosunku do cmentarzy przyporządkowuje domowników do konkretnego obrządku i będę mógł dowiedzieć się jak obchodzony jest szabat czy tahnik [Rytuał przywitania noworodka w Islamie poprzez włożenie soku z daktyla do ust dziecka i odmówienie za niego modlitwy]. Oglądałem w tym czasie stare pocztówki z placami targowymi i rozlaną daleko poza swoje granice Czarną Hańczą - wodną arterią miasta. Z zadziwieniem wchodziłem do kirchy, szukałem śladów synagogi i zastanawiałem się dlaczego kościół, w którym przyjąłem sakrament pierwszej komunii świętej wygląda jak cerkiew. To wszystko ukształtowało moją przestrzeń duchową i pozwoliło podjąć dialog z pamięcią zawartą w dawnych fotografiach oraz odnieść ją do współczesności.
|
Każda miniona chwila |
W archiwach Muzeum Okręgowego oraz zbiorach prywatnych odszukałem zdjęcia z końca XIX i początku XX wieku, na których widniały wizerunki dzieci różnych wyznań mieszkających lub związanych niegdyś z Suwałkami. Dzięki pomocy historyków dr. Andrzeja Matusiewicza, dr. Krzysztofa Skłodowskiego oraz osób prywatnych ustaliłem większość adresów, pod którymi zamieszkiwali lub prawdopodobnie przebywali „odnalezieni” bohaterowie, a następnie sprawdziłem czy w tych lokalizacjach można spotkać obecnie żyjących ich rówieśników. Niestety, nie wszystkie miejsca wyglądają tak samo jak sto, czy więcej lat temu. Nie ma już niektórych domów, a w tamtych przestrzeniach znajdują się inne budynki lub puste place.
O autorze
Urodzony w 1971 roku w Suwałkach. W latach 1992–1997 studiował na
Wydziale Malarstwa Grafiki i Rzeźby, spec. Fotografia w ASP w Poznaniu, obronił dyplom z wyróżnieniem. W latach 1993–1997 był stypendystą Prezydenta Miasta Suwałki, a w 1997 otrzymał grant Wydziału Kultury, Turystyki i Sportu UW w Suwałkach. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych, galeriach oraz w Museo Ken Damy di Fotografia Contemporanea w Brescii we Włoszech oraz były publikowane w magazynach fotograficznych, katalogach i albumach. Grzegorz Jarmocewicz zajmuje się również fotografią komercyjną współpracując m.in. z magazynem „Marie Clair”, „Automoto. Jest dyrektorem artystycznym festiwalu fotograficznego „Białystok Interphoto”.
Więcej informacji:
www.galeriaff.eu,
Zobacz także:"Chorwacja"10-lecie Galerii Obok ZPAFZ Polski do Japonii...roweremNowa wystawa we WrocławiuWystawa Błażeja Pindora w Warszawie"Ojciec marnotrawny"Showroom Ney Gallery&PrintsMuzealna kolekcja cyfrówekFestiwal Sztuki FORMAPortret kobietyPoczątek "Życia przedmiotów"