Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski rozpoczął kolejny sezon artystyczny. Na inaugurację proponuje wystawę
„KURZ / DUST / غبار”. Ekspozycje to prace artystów z Bliskiego Wschodu oraz Europy. Wystawa to największa produkcja CSW w tym roku. Wydarzenie potrwa do 15 listopada 2015 r.
W wystawie „KURZ / DUST / غبار”
weźmie udział dwudziestu trzech artystów z Belgii, Iranu, Kuwejtu, Libanu, Pakistanu, Polski i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Są to twórcy różnych pokoleń, rozpoznawalni i docenieni w świecie artystycznym, jak i młodzi, początkujący artyści. Wspólnym mianownikiem ich prac jest próba artystycznego zmierzenia się z materią. „Kurz”, jako temat ekspozycji, potraktowany został jak pojęcie, przez które ujawniają się różne doświadczenia:
–
Kurz to coś wszędobylskiego, jest wszędzie i jest wszystkim, jak pył na pustyni i zapylone powietrze miast. Ten sens wybrzmiewa najbardziej w arabskim i perskim słowie „ghobar”. Polskie słowo w pierwszym skojarzeniu przywołuje ponawianą wciąż pracę usuwania kurzu i jego ciągłego wytwarzania; angielskie „dust” – cząsteczkę na granicy widzialności, ziarno, zmysłowe i nieprzedmiotowe jednocześnie. Jest w nim coś nieprzyjemnie realnego, ale jednocześnie absolutnie podstawowego –
opisuje kuratorka wystawy, Anna Ptak.
|
Vartan Avakian, Collapsing Clouds of Gas and Dust, Burj Khalifa 2014 |
Część prac powstaje specjalnie z myślą o wystawie, wiele z nich uniwersalnym językiem współczesnej praktyki artystycznej przełamuje bariery kulturowe i doświadczenia historyczne czy geograficzne.
Ali Cherri (Liban) pokaże instalację inspirowaną powojennym zdjęciem zniszczonej Warszawy jako uprzątniętego gruzowiska z ocalałym Kościołem św. Augustyna.
Vartan Avakian (Liban) przygotowuje miniaturową rzeźbę z kryształów wytrąconych z organicznych śladów zachowanych w wodzie pobranej w różnych ikonicznych i monumentalnych miejscach świata – w tym z warszawskiego Pałacu Kultury i Nauki.
Barbad Golshiri (Iran) dotyka natomiast wątków ostatecznych. Na wystawie będzie można zobaczyć jeden ze stworzonych przez niego nagrobków. To szablon, który Golshiri wykonał dla rodziny, której zmarłemu odmówiono oficjalnego pochówku w Iranie. Odwzorowywanie go sadzą służy upamiętnieniu – wciąż od nowa – osoby skazanej na zapomnienie.
Na wystawie, obok artystów bliskowschodnich, można oglądać prace także
twórców z Polski i Europy.
Mikołaj Grospierre w serii zdjęć przywołuje pracę japońskiego artysty Noriyuki Haraguchiego „Materia i umysł”. Wielki basen wypełniony ropą naftową, wystawiony w Muzeum Sztuki Współczesnej w Teheranie, przez lata był lustrem, w którym odbijała się polityka kulturalna władz Muzeum. Kolekcję sztuki Zachodu, zgromadzoną przez Muzeum, Guardian opisywał jako „największą i najbardziej znaczącą poza Europą i Ameryką”. Jednak ze względów obyczajowych zamknięta jest w magazynie i niedostępna dla zwiedzających. W swoich zdjęciach Grospierre podejmuje wątki obecne u Haraguchiego nadając im współczesny kontekst, obrazując dojmującą pustkę, odbijaną przez dzieło Japończyka.
Wojciech Pustoła podczas trwania wystawy zrealizuje performans „Cięcie”, w trakcie którego przy pomocy szlifierki zmieni blok marmuru w tytułowego bohatera wystawy – kurz. Mieszkający i tworzący w Warszawie belgijski artysta
Jurgen Ots pokaże wielkoformatowe kolaże stworzone z grzbietów książek. Kolaże te powstały w wyniku fascynacji Otsa polskim zwyczajem wieszania firanek w oknach – w ich strukturach i formach dopatrzył się abstrakcyjnych wzorów, które postanowił odtworzyć za pomocą papieru.
Osobnym bohaterem wystawy jest jej
scenografia. Przygotowywana przez Krzysztofa Skoczylasa – architekta krajobrazu, architekta i grafika, działającego na pograniczu dyscyplin projektowych i artystycznych – utrzymana w czarnych tonacjach wykorzystywać będzie elementy obecne w każdej instytucji kultury. Zapomniane kubiki, niewykorzystane elementy scenograficzne i inne znaleziska zebrane przez lata w magazynach CSW zyskają drugie życie, stanowiąc architekturę wystawy „KURZ / DUST / غبار”, podkreślając wymowę prac.
Kuratorka: Anna Ptak
Współkuratorka: Amanda Abi Khalil
Architektura wystawy: Krzysztof Skoczylas
Opracowanie graficzne: Magdalena Burdzyńska
Koordynatorka: Patrycja Rómmel
Współpraca: Aleksandra Knychalska
Zobacz także:"They were" Borysa MakaregoWystawa "Rzeczywistość tego dnia" Alexandra SimoesaPortrety niepełnosprawnych na wystawie w LublinieWystawa "Fotografia Wileńska..."Wystawa Marka Arcimowicza ''Fotografia - przygoda życia'Some Things are Quieter than OthersWystawa pokonkursowa Leica Street PhotoWyborny Trup Fotografii PolskiejPionierzy StereofotografiiFotografia Dzikiej Przyrody 2014jaCień w Krakowie