Najczęściej używanym przez fotografów programem do edycji zdjęć od dawna pozostaje Photoshop. Niestety nawet najnowsze jego wersje nie dysponują narzędziami umożliwiającymi zmianę temperatury barwowej fotografii w plikach JPEG w tak łatwy sposób, jak moglibyśmy to zrobić z plikami RAW w najprostszym nawet konwerterze. Problem ten opisaliśmy w naszym
artykule o balansie bieli i temperaturze barwowej. Jednak mimo, iż nawet w Photoshopie CS3 poza modułem Adobe Camera Raw, nie znajdziemy suwaka "white balance", to istnieje kilka sposobów, żeby w miarę szybko poprawić kolorystykę naszych zdjęć.
Filtry fotograficzne
W czasach fotografii analogowej używano dwóch rodzajów materiałów światłoczułych: dla światła naturalnego i sztucznego. Nie było wtedy mowy o ustawianiu balansu bieli z dokładnością do jednego kelwina. Aby zapobiec powstawaniu na zdjęciach zafarbu, stosowano zatem filtry konwersyjne ocieplające, ochładzające oraz likwidujące zafarb pochodzący z nieciągłych źródeł światła (np. lampy jarzeniowe w pewnych warunkach mają tendencje do pozostawiania na zdjęciach zielonej lub niebieskiej dominanty).
|
Wojowie stojący pod murem mają nieco niezdrowy kolor skóry nie z powodu choroby, lecz za sprawą błędnych ustawień aparatu. Na szczęście, mimo że zdjęcie zapisano w formacie JPEG, balans bieli stosunkowo łatwo skorygujemy za pomocą cyfrowych filtrów. |
Adobe Photoshop dysponuje narzędziem bardzo dobrze symulującym pracę tych i innych barwnych filtrów. Jest ono ukryte w menu
Image | Adjustments (Obrazek | Dopasuj) i nosi nazwę
Photo Filter (Filtr Fotograficzny). Znajduje się w nim zestaw predefiniowanych ustawień symulujących popularne filtry barwne, w tym również filtry konwersyjne. My zastosujemy filtr ocieplający dla skorygowania pewnej fotografii wykonanej w plenerze podczas pokazów rycerskich. Choć przed wykonaniem zdjęć zadbano o ustawienie balansu bieli w aparacie na światło słoneczne, to jednak fotografujący nie przewidział, iż niektóre z fotografowanych miejsc będą znajdowały się w cieniu. Ponieważ temperatura barwowa światła słonecznego padającego bezpośrednio jest niższa, niż występującego w miejscach zacienionych, to nasz portret dwóch wojów wykazuje tendencje do lekkiego przekłamania barwy w kierunku błękitu i fioletu. Widać to zwłaszcza po odcieniu skóry sfotografowanych osób oraz po niebieskawej barwie zaprawy dolnej części muru.
|
Narzędzie Photo Filter (Filtr fotograficzny) ma niewiele ustawień i jest łatwe do opanowania. Pamiętajmy, aby nie wyłączać opcji Preview (Podgląd), co pozwoli nam na bieżąco śledzić zmiany kolorystyki zdjęcia. |
Po wybraniu interesującej nas opcji w menu, dostrzeżemy, że kolorystyka naszego zdjęcia uległa zmianie. To efekt domyślnego nałożenia na obraz pierwszego dostępnego na liście filtra. Wybierzmy z rozwijalnego menu przy opcji
Filter (Filtr) interesujący nas Warming Filter (85). Zauważymy, że w naszym przypadku praktycznie natychmiast osiągniemy zadowalające efekty – metalowe elementy zbroi XI-wiecznych wojów przybiorą, zamiast niebieskiego, typowy dla żelaza szary kolor, a twarze nabiorą zdrowszego wyglądu. Jeżeli chcemy wyregulować działanie filtra (np. dodatkowo ocieplić scenę), użyjmy w tym celu suwaka
Density (Gęstość). Domyślnie jest on ustawiony na 25% i w naszym przypadku taka wartość daje całkiem niezłe rezultaty.
|
Opcja Preserve Luminosity (Zachowaj jasność) pozwala utrzymać pierwotną jasność zdjęcia po nałożeniu filtra. Jej wyłączenie powoduje taki sam efekt, jaki uzyskalibyśmy po nałożeniu na obiektyw filtra barwnego bez korekty ekspozycji. |
Osoby fotografujące analogowo lub weterani fotografii, którzy przesiedli się na technologię cyfrową wiedzą, że zastosowanie jakiegokolwiek filtra barwnego zmniejsza ilość światła przechodzącego przez obiektyw, a co za tym idzie – również jasność zdjęcia. Wykonujący zdjęcia przy użyciu szklanych filtrów w tego typu sytuacjach dokonują odpowiedniej korekty parametrów ekspozycji. Niestety my, pracując już na gotowym zdjęciu nie mamy takiej możliwości. Pomoże nam w tym jednak włączenie opcji
Preserve Luminosity (Zachowaj jasność). Powoduje ona utrzymywanie jasności zdjęcia na stałym poziomie.
Regulacja siły działania filtra po jego nałożeniu
Największym problemem związanym ze stosowaniem filtrów w Photoshopie jest fakt, że po ich nałożeniu nie można modyfikować ich ustawień (ma to zmienić najważniejsza z nowych funkcji Photoshopa CS3 o nazwie Smart Filters). Można jednak sobie z tym problemem w pewnym stopniu poradzić.
|
Mając do dyspozycji dwie warstwy, z których jedna zawiera zdjęcie o zmienionej kolorystyce, a druga oryginał, możemy zmniejszyć intensywność filtra regulując stopień krycia górnej warstwy. |
W pierwszej kolejności, jeszcze przed rozpoczęciem obróbki zdjęcia, powinniśmy powielić warstwę z fotografią za pomocą opcji z menu
Layer | Duplicate Layer (Warstwa | Powiel warstwę). Od tej pory pracować będziemy wyłącznie na położonej najwyżej kopii. Po wykonaniu całej pracy z filtrami, jeżeli intensywność działania filtra uznamy za zbyt dużą, możemy ją zmniejszyć. W tym celu na palecie
Layers (Warstwy) wskazujemy warstwę górną i regulujemy dla niej parametr
Opacity (Krycie). Gdy uzyskamy już zadowalające efekty, wybieramy z menu
Layer | Flatten Image (Warstwa | Spłaszcz obrazek).
Korzystając z tej techniki należy pamiętać, że w ten sposób możemy jedynie zmniejszyć intensywność działania filtra, nie zaś go zwiększyć. Jeżeli nie mamy pewności, jak dokładnie powinien być on ustawiony, możemy nawet nieco przesadzić z wartością parametru
Density (w granicach 40-50%), a potem go osłabić przez odpowiednie wymieszanie warstw obrazu.