Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Kingston kontra SanDisk - szybkie karty pamięci


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze cyfrowe zdjęcie powstało ponad 30 lat temu?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Kingston kontra SanDisk - szybkie karty pamięci
Autor: Przemysław Imieliński
Najnowsze dostępne na rynku nośniki pamięci klasy UHS-1 pozwalają – zgodnie z zapewnieniami producentów – zapisywać i odczytywać dane z prędkością do 80, a nawet 95 MB/s. Czy jednak taka prędkość może się nam do czegoś przydać?

« poprzednia strona 1|2 następna strona »

Zacznijmy od tego, że sami producenci aparatów za wystarczające do nagrywania filmów w rozdzielczości HD (nie mówiąc już o wykonywaniu pojedynczych zdjęć) uważają karty klasy 6. lub 10., czyli zapisujące dane z prędkością odpowiednio 6 lub 10 MB/s. Taki transfer danych pozwala na nagrywanie filmów bez ryzyka gubienia pojedynczych klatek czy przerwania rejestrowania materiału wideo. Po co zatem kupować kartę szybszą niż zapisującą dane z prędkością 10 MB/s, na przykład najnowszą klasy UHS-1 o minimalnej szybkości zapisu wynoszącej – zgodnie ze specyfikacją tego standardu – aż 104 MB/s?

Karta Kingston SDXC UHS-I U3 64 GB zgodnie z deklaracjami producenta pozwala zapisywać dane z prędkością do 80 Mb/s, a odczytywać je z prędkością do 90 MB/s


Znaczenie ma pojemność bufora
Otóż wszystko zależy od tego, co i w jaki sposób fotografujemy oraz od rozdzielczości matrycy aparatu i interfejsu, jaki wykorzystuje wbudowane w korpus gniazdo lub gniazda kart pamięci. Dlaczego ma to znaczenie? Wyobraźmy sobie, że fotografujemy zawody sportowe rejestrując zdjęcia w serii. W takiej sytuacji o możliwej do zarejestrowania w jednej sekwencji ich liczbie decyduje pojemność bufora aparatu. To on musi przechować w swojej pamięci dane do czasu ich przetworzenia przez procesor i zapisania na karcie. Dopiero po opróżnieni bufora aparat będzie mógł wykonać kolejne ujęcia. Zatem im większa jest rozdzielczość przetwornika obrazu tym większa objętość pliku, z kolei im większy pojedynczy plik tym mniej zdjęć może pomieścić bufor. Jego pojemność jest jeszcze bardziej krytyczna w przypadku, gdy rejestrujemy jednocześnie fotografie w formatach RAW i JPEG. Dlatego też fotografowie sportowi, aby zwiększyć liczbę możliwych do uchwycenia ujęć w serii zapisują je zazwyczaj tylko w formacie JPEG.

Karta SanDisk Extreme Pro SDHC UHS-1 U1 8 GB zgodnie z deklaracjami producenta pozwala zapisywać dane z prędkością do 90 Mb/s, a odczytywać je z prędkością do 95 MB/s


Wąskie gardło – interfejs
Z tego, co zostało napisane powyżej, można wyciągnąć wniosek, iż o faktycznej możliwości rejestrowania dużej liczby zdjęć w serii decyduje po pierwsze pojemność bufora, a po drugie szybkość jego opróżniania. I tu właśnie dochodzimy do sedna sprawy: wydajność karty ma znaczenie w przypadku rejestrowania dużej liczby ujęć w serii, pozwala bowiem szybciej zwolnić pamięć wewnętrzną aparatu. Jednak prędkość nośnika powinna być dopasowana do interfejsu, jaki wykorzystuje gniazdo kart pamięci aparatu. Cóż nam bowiem nawet po najszybszej na świecie karcie pamięci, jeśli wąskim gardłem okaże się ograniczona prędkość transferu danych, jaką może pochwalić się nasze urządzenie. Gdzie szukać informacji na temat jego wydajności? Najlepiej u źródła, czyli w instrukcji obsługi naszego kompaktu czy lustrzanki albo na stronie internetowej producenta aparatu. Najnowsze profesjonale modele lustrzanek dysponują zazwyczaj interfejsem UDMA siódmej generacji (UDMA 7). A oto jaką maksymalną prędkością zapisu charakteryzują się poszczególne odmiany tego standardu:

Prędkości transferu danych różnych trybów standardu UDMA
TrybTransferNazwa
016,7 MB/s UDMA16
125,0 MB/s UDMA25
233,3 MB/s UDMA33
344,4 MB/s UDMA44
466,7 MB/s UDMA66
5100,0 MB/s UDMA100
6133,3 MB/s UDMA133
7166,0 MB/s UDMA166



Jak widać w przypadku najnowszych aparatów kupowanie szybkich kart ma sens, o ile tylko kwestia szybkiego opróżniania bufora jest istotna dla naszego sposobu fotografowania, ale nie tylko.
« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.196s.