Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  PORADNIK KUPUJĄCEGO  >  System Micro 4/3, czyli małe jest piękne


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze zdjęcie zostało naświetlone nie na celuloidowym, ani nawet szklanym negatywie, lecz na płytce cynkowej pokrytej… asfaltem syryjskim?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

System Micro 4/3, czyli małe jest piękne
Autor: Marcin Pawlak



Obiektywy małe i zgrabne
Jak już wspomnieliśmy, system Micro 4/3 pozbawiony został lustrzanego układu wizjera. Dzięki temu, podobnie jak w klasycznych aparatach dalmierzowych, mocowanie bagnetowe obiektywu może znajdować się znacznie bliżej niż w lustrzankach jednoobiektywowych.


Pierwszą korzyścią, o której już wspomnieliśmy, jest znaczne zmniejszenie gabarytów aparatu: z niewielkim obiektywem może on mieć głębokość mniejszą, niż większość lustrzanek bez obiektywu. Drugą, nie mniejszą korzyścią, jest możliwość zmniejszenia gabarytów i wagi samych obiektywów. Dotyczy to zwłaszcza obiektywów szerokokątnych. Dzięki ich zbliżeniu do płaszczyzny przetwornika, można stosować prostszą konstrukcję optyczną (nie musza być typu retrofocus), dzięki czemu mogą być mniejsze i lżejsze.
Zmniejszeniu gabarytów obiektywów i aparatów sprzyja też mniejsza średnica bagnetu.

Co prawda liczba obiektywów systemu Micro 4/3 nie jest na razie zbyt imponująca, ale jeśli przyjrzymy się im dokładniej, zobaczymy że pokrywają bardzo szeroki zakres ogniskowych, absolutnie satysfakcjonujący dla amatora:
  • Panasonic LUMIX G VARIO 7-17mm f4.0 ASPH.
  • Panasonic LUMIX G VARIO 14-45mm f3.5-5.6 ASPH. MEGA O.I.S.
  • Panasonic LUMIX G VARIO HD 14-140mm f4-5.8 ASPH. MEGA O.I.S.
  • Panasonic LUMIX G VARIO 45-200mm f4.0-5.6 ASPH. MEGA O.I.S.
  • Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm f3.5-5.6
  • Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 17 mm f2.8

Tym, czego na razie brakuje, są szkła nieco wyższej klasy: na razie są dwa rodzynki: superszerokokątny zoom Panasonika oraz stałoogniskowy „naleśnik” Olympusa, który z racji ogniskowej idealnie wpisuje się w rolę „standardu”. Ten ostatni zresztą obiektyw świetnie komponuje się z aparatem Olympusa, tworząc z nim uroczą wręcz, utrzymaną w stylistyce retro parę.
Olympus Pen – E-P1 z ''naleśnikiem'' oraz celownikiem optycznym VF-1 to para wręcz urokliwa.

Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.276s.