Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  Nikon D700 - pierwsze wrażenia i zdjęcia próbne


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Mimo zastosowania mniejszego przetwornika obrazu, wizjer Olympusa E-3 dorównuje jasnością i wielkością konkurencyjnym aparatom półprofesjonalnym z matrycami APS-C.
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Nikon D700 - pierwsze wrażenia i zdjęcia próbne
Autor: Marcin Pawlak



Poważny zawodnik
Wilkiem w owczej skórze D700 nie jest. By się o tym przekonać, wystarczy wziąć go do ręki. Kilogram wagi (1050 g z akumulatorem) od razu da się odczuć, zwłaszcza jeśli towarzyszy mu dobry obiektyw i lampa błyskowa. Oczywiście rzecz nie w wadze, a w konstrukcji – podobnie jak inne profesjonalne korpusy Nikona, D700 zamknięto w obudowie odlanej z magnezowego stopu i zabezpieczonej szeregiem uszczelek przed wpływem czynników atmosferycznych. Jeśli działają równie sprawnie jak te z D3/D300, nie ma się co obawiać kurzu ani wilgoci.

Uszczelnienia wszystkich połączeń elementów korpusu zapewniają mu dużą odporność na niesprzyjające warunki eksploatacji.

Warto przy tym zauważyć, iż po dodaniu uchwytu pionowego waga korpusu zbliży się niebezpiecznie do wagi D3. Jednak w wypadku D700 mamy wybór, i w razie potrzeby możemy ów balast odrzucić.
 
Użytkownicy aparatów Nikona od dawna narzekali na fakt, iż z każdym nowym korpusem wprowadzał on nowy uchwyt pionowy, współpracujący tylko z tym modelem. Na szczęście Nikon tym razem nie podtrzymał owej tradycji, i z korpusem D700 współpracuje grip MB-D10, wprowadzony wraz z aparatem D300.

Z Nikonem D700 w parze można wykorzystywać znany wcześniej uchwyt MB-D10.

Dodatkowe zasilanie zapewniane przez baterie w uchwycie pionowym może bardzo się przydać. D300 zaskoczył wszystkich bardzo długim czasem funkcjonowania na pojedynczym akumulatorze. D700 korzysta z tych samych ogniw EN-EL3e, jednak jego zapotrzebowanie na energię jest wyraźnie większe. Nic dziwnego – mechanizmy aparatu wprawiane w ruch podczas wykonywania każdego zdjęcia (układ lustra, migawka) są masywniejsze niż w D300, większe zapotrzebowanie na prąd ma też zapewne matryca. Z naszych – z konieczności pobieżnych – testów wynika, iż D700 na jednym naładowanym akumulatorze wykonuje około 1/3 zdjęć mniej niż D300.
 
Większość z naszych czytelników pamięta zapewne, iż grip MB-D10 z bateriami AA lub akumulatorem EN-EL4 pozwalał zwiększyć szybkostrzelność D300 z 6 do 8 klatek na sekundę. Podobnie jest w wypadku D700, z tym że "wyjściowa" szybkostrzelność jest mniejsza, i wynosi 5 kl./s. Amatorom wysokiej szybkostrzelności Nikon oferować będzie pakiet PDK1, zawierający uchwyt MB-D10 oraz akumulator o wysokiej pojemności EN-EL4a.

Podobny, lecz nie identyczny
D700 na pierwszy rzut oka bardzo przypomina D300 – zasadniczy koncept pozostał ten sam. Jednak ze względu na konieczność pomieszczenia dużo większych komory lustra i migawki nowy korpus "spęczniał" w stosunku niepełnoklatkowego protoplasty. Uchwyt dłoni z przodu korpusu stał się przez to nieco płytszy (ta zmiana nie wszystkim pasuje), zmniejszył się również występ korpusu z tyłu, stanowiący opacie dla kciuka (to też zmiana nie koniecznie na plus). Zmieniła się zupełnie konstrukcja pokrywy gniazda karty pamięci (podobnie jak w D300, slot jest jeden). Zniknęła znana z D300 i D200 dźwignia blokująca otwieranie pokrywy, w D700 odblokowuje się ją poprzez przesunięcie – identycznie, jak miało to miejsce w Canonach D10/20/30/40.

Pokrywa gniazda karty pamięci w D700 zamyka się podobnie jak... w aparatach Canona. Brak znanej z dotychczasowych korpusów profesjonalnych blokady otwarcia.

Wyraźne zmiany nastąpiły również po drugiej stronie bagnetu. Obudowa jest w tym miejscu wyraźnie bardziej masywna niż w D300. Przełącznik sposobu ostrzenia jest głębiej schowany i dodatkowo chroniony ogumowanym występem. Spodoba się to z pewnością tym, którym w starszych korpusach zdarzało się przypadkiem wyłączyć autofokus przy zakładaniu obiektywu. Kosmetycznej zmianie uległy zaślepki gniazd zdalnego sterowania i synchronizacji lampy błyskowej – w D700 nie łączą się już w jeden kształt.

Przełącznik autofokusa został głębiej osadzony a dodatkowo chroni go występ korpusu.

W D700, podobnie jak w D300, znalazło się miejsce na wbudowaną lampę błyskową. Może ona dziwić w profesjonalnym aparacie, jednak od wielu lat pełni ona w systemie Nikona bardzo ważną funkcję, mianowicie sterownika zewnętrznych lamp błyskowych systemu CLS (Creative Lighting System). Nie inaczej jest w D700, a zakres udostępnianych funkcji jest tu identyczny jak w D300.
 
Oczywiście różnice w stosunku do D300 sięgają dalej, niż tylko detali obudowy i matrycy formatu FX. Poniżej prezentujemy skrócone zestawienie owych rozbieżności (również w stosunku do D3).

Nikon D700, D300 i D3 - podstawowe różnice
D300 D700 D3
Przetwornik obrazu CMOS, 23,6 x 15,8 mm (format DX); łączna liczba pikseli: 13,1 mln CMOS, 36 x 23,9 mm (format FX); łączna liczba pikseli: 12,87 mln CMOS, 36 x 23,9 mm (format FX); łączna liczba pikseli: 12,87 mln
Liczba efektywnych pikseli 12,3 mln 12,1 mln 12,1 mln
Maksymalna wielkość zdjęcia 4288 x 2848 pikseli 4256 x 2832 pikseli, z obiektywami typu DX 2784 x 1848 pikseli 4256 x 2832 pikseli, z obiektywami typu DX 2784 x 1848 pikseli
Szybkostrzelność 6 kl./s, 8 kl./s z uchwytem MB-D10 i bateriami AA, EN-EL4a, EN-EL4 5 kl./s, 8 kl./s z uchwytem MB-D10 i bateriami AA, EN-EL4a, EN-EL4 9 kl./s, 11 kl./s przy kadrze formatu DX
Czas uruchamiania aparatu 0,13 s 0,12 s 0,12 s
Opóźnienie wyzwolenia migawki 0,049 s 0,040 s 0,040 s
Pomiar ekspozycji matrycowy, centralnie ważony z regulacją średnicy pola znaczącego, punktowy 2%, uśredniony matrycowy, centralnie ważony z regulacją średnicy pola znaczącego, punktowy 1,5%, uśredniony matrycowy, centralnie ważony z regulacją średnicy pola znaczącego, punktowy 1,5%, uśredniony
Autofokus Multi-CAM 3500DX; 51 pól pomiarowych (w tym 15 czujników krzyżowych) Multi-CAM 3500FX; 51 pól pomiarowych (w tym 15 czujników krzyżowych) Multi-CAM 3500FX; 51 pól pomiarowych (w tym 15 czujników krzyżowych)
Wizjer Pryzmat pentagonalny; korekcja dioptrażu (od -3,0 do +1,0 dptr.), odległość oczna 19,5 mm, pokrycie 100%, powiekszenie 0,94x Pryzmat pentagonalny; korekcja dioptrażu (od -3,0 do +1,0 dptr.), odległość oczna 18 mm, pokrycie 95%, powiekszenie 0,72x Pryzmat pentagonalny; korekcja dioptrażu (od -3,0 do +1,0 dptr.), odległość oczna 18 mm, pokrycie 100%, powiekszenie 0,7x
Matówka Matówka typu B BriteView Clear Matte Mark II z polami ustawiania ostrości i możliwością wyświetlania pomocniczych linii siatki Matówka typu B BriteView Clear Matte Mark IV z polami ustawiania ostrości i możliwością wyświetlania pomocniczych linii siatki Matówka typu B BriteView Clear Matte Mark VI z polami ustawiania ostrości
Wymienna matówka Nie Nie Tak
Wbudowana lampa błyskowa LP 12 (13 w trybie manualnym) dla 100 ISO LP 12 (13 w trybie manualnym) dla 100 ISO nie
Obsługiwane nośniki zdjęć CF typu I i II (UDMA) CF typu I i II (UDMA) 2 x CF typu I i II (UDMA)
Zasilanie EN-EL3e, opcjonalny uchwyt MB-D10 z akumulatorem EN-EL4a, EN-EL4 lub EN-EL3e albo z ośmioma bateriami rozmiaru R6/AA EN-EL3e, opcjonalny uchwyt MB-D10 z akumulatorem EN-EL4a, EN-EL4 lub EN-EL3e albo z ośmioma bateriami rozmiaru R6/AA EN-EL4a, EN-EL4 albo osiem baterii rozmiaru R6/AA
Wymiary (szer. x wys. x gł.) Około 147 x 114 x 74 mm Około 147 x 123 x 77 mm Około 159,5 x 157 x 87,5 mm
Masa Około 825 g bez akumulatora, karty pamięci, osłony bagnetu i osłony na monitor LCD Około 995 g bez akumulatora, karty pamięci, osłony bagnetu i osłony na monitor LCD Około 1240 g bez akumulatora, karty pamięci, osłony bagnetu i osłony na monitor LCD


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.51s.