Coś dla wideoamatorów
Charakterystyczną cechą bezlusterkowców takich jak aparaty systemu Nikon 1 jest niejako "wrodzona" zdolność do rejestracji ujęć filmowych, podczas gdy cyfrowe lustrzanki zyskały ją dopiero po wielu latach ewolucji. Szybko okazało się jednak, że wiele obiektywów słabo sprawdza się podczas filmowania, np. na nagranym materiale słychać wyraźnie odgłosy pracy układu ustawiania ostrości czy też ocieranie się o siebie elementów tubusu podczas zmiany ogniskowej. Konstruktorzy obiektywów systemu Nikon 1 podjęli zatem odpowiednie kroki zaradcze, by uniknąć podobnych wpadek. Pierwszym z nich było zastosowanie do napędu układu ustawiania ostrości silnika krokowego, co pozwoliło na rezygnację z hałasujących przekładni przy zachowaniu dużej prędkości i precyzji pracy. Dzięki temu
ustawianie ostrości odbywa się wyjątkowo cicho i szybko. Drugim było zastosowanie elektrycznie sterowanego mechanizmu płynnego sterowania wartością przysłony. Dzięki temu
zmiana wartości przysłony w trakcie filmowania odbywa się bez zauważalnych, skokowych szarpnięć.
|
1 NIKKOR VR 10–100 mm f/4,5–5,6 PD-ZOOM |
Dla tych, którzy poważnie traktują możliwość wykorzystywania aparatów systemu Nikon 1 w roli kamery wideo Nikon przewidział jeszcze jeden obiektyw – przeznaczony specjalnie do filmowania.
1 NIKKOR VR 10–100 mm f/4,5–5,6 PD-ZOOMpod względem kątów widzenia łączy cechy obu zoomów fotograficznych, gdyż jego zakres ogniskowych wynosi od 10 do 110 mm – jest to zatem typowy tzw. superzoom. Nie na tym polega jednak jego wyjątkowość. Otóż
sterownie wartością ogniskowej jest elektryczne i odbywa się za pomocą suwaka umieszczonego na obiektywie. Dodatkowo,
szybkość zmiany ogniskowej można regulować, podobnie jak ma to miejsce w kamerach wideo. Jego konstruktorom udało się również uniknąć typowej wady superzoomów, czyli słabej wydajności układu autofokusu. W tym celu do jego napędu zastosowali
bardzo szybki i cichy napęd typu VCM, działający na tej samej zasadzie co układ pozycjonowania głowic w komputerowych dyskach twardych.
|
1 NIKKOR VR 10–100 mm f/4,5–5,6 PD-ZOOM zamontowany na aparacie Nikon V1. |
Warto również wspomnieć o tym, że
zarówno filmowy superzoom 10-110 mm jak i dwa zoomy standardowe wyposażono w optyczny układ redukcji drgań, działający zarówno w trakcie fotografowania jak i filmowania. Dzięki temu, czas ekspozycji można wydłużyć aż o 3 stopnie (czyli ośmiokrotnie).
|
Zewnętrzny mikrofon Nikon ME-1. |
Jakiekolwiek poważniejsze wykorzystanie aparatu do filmowania wymaga zastosowania zewnętrznego mikrofonu. Konstruktorzy aparatów systemu Nikon jeden przewidzieli taką możliwość, i wyposażyli aparaty w złącze mikrofonowe typu Jack. Dzięki temu
nie ma problemu z podłączeniem zewnętrznego mikrofonu stereofonicznego, takiego jak Nikon ME-1.
Adapter FT-1 – pożycz obiektyw od znajomego
Jedną z zalet systemów bezusterkowych takich jak Nikon 1 jest niewielka odległość płaszczyzny mocowania bagnetowego od przetwornika obrazu, dzięki czemu łatwo można konstruować adaptery pozwalające korzystać z obiektywów przeznaczonych dla lustrzanek. Jest to szczególnie istotne w wypadku "młodych" systemów takich jak Nikon 1, które nie zdążyły jeszcze "dorobić się" szerszego asortymentu własnej optyki. Konstruktorzy systemu Nikon 1 nie przegapili tej sposobności i wraz z aparatami
J1 oraz
V1 zaproponowali adapter
FT1. Jak nietrudno domyśleć się,
pozwala on korzystać z całej gamy lustrzankowej optyki Nikona z bagnetem F.
|
Adapter Nikon FT1 |
Ponieważ nie ma on wbudowanego mechanicznego napędu AF, automatyczne ustawianie ostrości będzie funkcjonowało jedynie z obiektywami typu AF-S oraz AF-I. Adapter ten powinien być szczególnie atrakcyjny dla amatorów obserwacji dzikiej przyrody – dzięki przelicznikowi ogniskowych wynoszącemu w systemie Nikon 1 aż 2,8x, nawet amatorski zoom 70-300 mm pozwoli nam uzyskać potężne powiększenie obrazu.
|
Nikon V1 z obiektywem Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED podłączonym za pośrednictwem adaptera FT1. |