Wszystkie artykuły z cyklu:
Obiektywy i akcesoria dla aparatów systemu NIKON 1
Nikon 1 V1 – jestem o krok przed Tobą
Filmowanie aparatami serii Nikon 1
W ciągu kilku ostatnich lat mieliśmy okazję zaobserwować niespotykany wcześniej wysyp nowych systemów fotograficznych. Przyczyną tego jest oczywiście upowszechnienie się
bezlusterkowców, czyli niewielkich aparatów cyfrowych z wymienną optyką, pozbawionych jednak optycznego, lustrzanego układu celowniczego. Już sama liczba nowych systemów fotograficznych dowodzi, że wbrew sceptykom
idea bezlusterkowców obroniła się wyśmienicie. Jednak
system fotograficzny to coś więcej niż same aparaty – bez towarzyszących im obiektywów i akcesoriów ich użyteczność jest znikoma.
Obiektywy dla fotoamatora
Systemy lustrzanek cyfrowych w większości wywodzą się wprost z tradycyjnych systemów aparatów na film światłoczuły, zatem "od kołyski" ich użytkownicy dysponowali sporym wyborem zarówno obiektywów, jak i towarzyszących im akcesoriów. W wypadku powstających od zera systemów (a tak jest w wypadku większości bezlusterkowców), ich konstruktorzy musieli podjąć decyzję, jakie obiektywy zaoferować w pierwszej kolejności. Systemy bezlusterkowców przeznaczone są przede wszystkim dla mniej lub bardziej zaawansowanych amatorów, nic więc dziwnego, że
pierwszym elementem systemu zawsze jest uniwersalny zoom. W wypadku aparatów z matrycą rozmiaru DX (a więc większości lustrzanek cyfrowych) jest to obiektyw o zakresie ogniskowych od 18 mm do 55 mm, w wypadku najnowszego systemu Nikon 1 jest to obiektyw
1 NIKKOR VR 10–30 mm f/3.5–5.6.
|
1 NIKKOR VR 10–30 mm f/3,5–5,6 |
W obu przypadkach jest to odpowiednik klasycznego obiektywu 28-80 mm dla lustrzanki małoobrazkowej. Taki zakres ogniskowych jest
bardzo uniwersalny, gdyż pokrywa trzy najpopularniejsze kąty widzenia:
szerokokątny, który pozwala na objęcie dość szerokiego kadru bez konieczności cofania się. Przyda się zarówno podczas fotografowania wnętrz i architektury, jak i podczas uwieczniania rozległych krajobrazów.
|
Obiektyw szerokokątny przydaje się przy fotografowaniu w ciasnych wnętrzach. |
Zniekształceń geometrii i perspektywy typowych dla obiektywów szerokokątnych można uniknąć pamiętając o kilku prostych zasadach. Przede wszystkim
nie należy przechylać aparatu, by nie doprowadzić do zbiegania się pionowych linii (np. krawędzi budynków). Jeśli już musimy go pochylić, najlepiej zrobić to zdecydowanie, a zbieżność linii wykorzystać jako element kompozycji kadru.
|
Innym popularnym zastosowaniem obiektywów szerokokątnych jest fotografia krajobrazowa. |
W ustawieniu szerokokątnym należy unikać fotografowania osób z bliskiej odległości, gdyż części ciała znajdujące się w bliżej aparatu (np. wysunięta ręka) zostaną nienaturalnie powiększone;
standardowy, którego kąt widzenia zbliżony jest do naszego pola widzenia. Zdjęcia wykonywane w takim ustawieniu obiektywu
sprawiają najbardziej naturalne wrażenie, gdyż najlepiej "pasują" do percepcji ludzkiego wzroku;
|
Dzięki polu widzenia zbliżonemu do ludzkiego wzroku, obiektyw standardowy pozwala robić najbardziej naturalne w odbiorze zdjęcia. |
|
Obiektyw standardowy pozwala również objąć szersze plany - pod warunkiem, iż mamy wystarczająco dużo miejsca, by się cofnąć. |
krótki teleobiektyw, pozwalający ciaśniej skadrować ujecie. Spłaszczenie perspektywy jest jeszcze nieznaczne, dlatego jest to "bezpieczna" ogniskowa dla zdjęć portretowych, gdyż nie powoduje zauważalnej deformacji fotografowanej postaci.
|
Krótki teleobiektyw pozwala nam ciaśniej skomponować fotografowany kadr. |
Inną zaletą obiektywów takich jak
1 NIKKOR VR 10–30 mm f/3.5–5.6 są bardzo niewielkie gabaryty. W połączeniu z niewielkimi rozmiarami samego aparatu powoduje to, że
cały zestaw jest niewielki i nie rzuca się w oczy. Uniwersalny zoom systemu Nikon 1 został ponadto skonstruowany tak, by można było go "złożyć" do pozycji transportowej, w której zajmuje jeszcze mniej miejsca.
Chociaż zakres ogniskowych standardowego zoomu obejmuje krótki teleobiektyw, większość fotoamatorów prędzej czy później ma ochotę sfotografować niewielki obiekt znajdujący się w znacznej odległości: detal architektury, wiewiórkę na drzewie czy po prostu dziecko na boisku. W takiej sytuacji naturalnym uzupełnieniem posiadanego zestawu staje się
zoom o dłuższym zakresie ogniskowych. W wypadku lustrzanek cyfrowych ma on zazwyczaj zakres ogniskowych 55-200 mm. W systemie Nikon 1, ze względu na mniejsza matrycę światłoczułą, ogniskowe takiego obiektywu są odpowiednio krótsze, jak w wypadku szkła
1 NIKKOR VR 30–110mm f/3.8-5.6.
|
1 NIKKOR VR 30–110mm f/3.8-5.6 |
Na krótszym końcu zakresu ogniskowych oferuje on ten sam kąt widzenia co zoom standardowy, jednak przy większym otworze przysłony, zatem lepiej może się sprawdzić w fotografii portretowej. Jednak głównym powodem, dla którego decydujemy się na zakup takiego obiektywu to dłuższe ogniskowe.
|
Krótki teleobiektyw pozwala fotografować wydarzenia ze względnie niedużej odległości. |
W tym wypadku maksymalna (110 mm) oferuje kąt widzenia odpowiadający obiektywowi 310 mm w tradycyjnym aparacie małoobrazkowym. To już wystarcza, by fotografować większe ptaki i większość wydarzeń sportowych. Podobnie jak zoom standardowy, wyposażono go w mechanizm chowania do pozycji transportowej, dzięki czemu zajmuje bardzo mało miejsca.
|
Najdłuższa ogniskowa obiektywu 1 NIKKOR VR 30–110mm daje kąt widzenia odpowiadający 300 mm w aparacie małoobrazkowym, co wystarcza do fotografowana wydarzeń sportowych ze znacznej odległości. |
Dwa popularne zoomy przeznaczone dla systemu Nikon 1 uzupełnia szerokokątny obiektyw stałoogniskowy
1 NIKKOR 10 mm f/2.8. Jego iście kompaktowe, nawet na skalę systemu Nikon 1 rozmiary, w połączeniu z dużym otworem przysłony powodują, że
świetnie nadaje się do fotografii ulicznej, gdzie nierzucający się w oczy wygląd ma kluczowe znaczenie.
|
1 NIKKOR 10 mm f/2.8 |