Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Praktyka  >  Pomysł na sesję  >  Maasai Mara - fotograficzny raj Afryki


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze zdjęcie zostało naświetlone nie na celuloidowym, ani nawet szklanym negatywie, lecz na płytce cynkowej pokrytej… asfaltem syryjskim?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Maasai Mara - fotograficzny raj Afryki
Autor: Maciej Radomski i Marek Dziok, f8PhotoTravel



Cudowna nieprzewidywalność
Na co powinien nastawić się fotografujący w Maasai Marze? Przede wszystkim na nieprzewidywalność tego parku. Często zdarza się, że przez godzinę, dwie nie uda się zaobserwować nic godnego naciśnięcia migawki po czym w ciągu półgodziny nasze aparaty rozgrzeją się do czerwoności. Odkryta sawanna pokrywająca większą część parku umożliwia łatwe odnalezienie zwierząt, a liczne wzgórza, rosnące pojedynczo akacje, i strome klify otaczających park wzniesień ułatwiają zaplanowanie kadru i kontrolę nad tłem.

Czapla, fot. Marek Dziok


"Wielka Piątka"
W Maasai Marze spotkać możemy przedstawicieli wszystkich gatunków "Wielkiej Piątki" – nazwa ta pochodzi z czasów, gdy w Kenii dozwolone było jeszcze polowanie i określano nią zwierzęta najbardziej niebezpieczne dla myśliwego: słonia, bawoła, lamparta, nosorożca i lwa. Do Wielkiej Piątki nie zalicza się natomiast zwierząt odpowiedzialnych za najwięcej tragedii w Afryce, czyli krokodyli i hipopotamów ponieważ polowanie na nie z wysokich brzegów rzek nie stanowiło specjalnego zagrożenia.


Poczciwy hipcio wraz z krokodylem są przyczyną największej liczby tragedii w Afryce. Dla myśliwych nie stanowili jednak większego zagrożenia.


Nie tylko poranek i wieczór
Jak zawsze na safari najlepsze warunki do fotografowania zapewnia wczesny poranek i późne popołudnie – światło jest wtedy najlepsze, a większość zwierząt najbardziej aktywna. Bardzo natomiast zachęcam do nie rezygnowania z fotografowania w ciągu dnia – większość turystów ukrywa się wtedy w cieniu parasoli nad basenami w lodżach, a na sawannie dalej zaobserwować i sfotografować można rzeczy niezwykłe – wiele z moich najlepszych zdjęć powstało w południe – polujące lamparty, czy zebry przekraczające rzekę to tylko nieliczne przykłady tego co w samo południe można zaobserwować w Maasai Marze.

Światło przed burzą w Masai Mara, fot. Maciej Radomski

Fotografując w ciągu dnia pamiętajmy o filtrze polaryzacyjnym, fotografowaniu ze słońcem, najlepiej scen w cieniu i jeśli kontrasty są za duże o eliminowaniu nieba z kadru. Często umieszczenie naszej kompozycji na tle zarośli czy wzgórza pomaga skutecznie zapanować nad ekspozycją. Jeśli nie uda się zapanować nad "wypaleniem" kolorów na zdjęciu (pomaga tu często korekcja ekspozycji o 1/3 – 2/3 w dół) warto poeksperymentować z fotografią czarno-białą.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 3.502s.