Cyfrowy sprzęt fotograficzny – pomimo stałego spadku cen – nadal sporo kosztuje. Przed zakupem wymarzonego aparatu warto więc dobrze się rozejrzeć i poszukać najkorzystniejszej oferty. Najprościej i najwygodniej wykorzystać do tego celu Internet. Tym bardziej, że kupując w Sieci możemy zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale także uniknąć wielu rozczarowań. Okazuje się bowiem, iż przepisy prawne traktują klientów sklepów internetowych w sposób szczególny i chronią ich obecnie nawet w większym stopniu niż kupujących w tradycyjnych placówkach handlowych.
Poznaj swoje prawa
Zasady dokonywania zakupów na odległość regulują dwie ustawy:
- Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny -
plik PDF, 175 kB,
- Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną -
plik PDF, 151 kB.
Warto zapoznać się z zawartymi w tych dokumentach przepisami, by mieć świadomość do czego zobowiązany jest sprzedawca oraz jakie prawa nam przysługują. Jednym z najistotniejszych z punktu widzenia kupującego jest zapis o możliwości wycofania się z transakcji bez podawania przyczyny w ciągu dziesięciu dni od daty wydania towaru. W tym celu wystarczy wysłać sprzedawcy odpowiednie oświadczenie na piśmie i odesłać towar na swój koszt nie później niż w terminie 14 dni. Ze zrozumiałych względów zasada ta nie dotyczy zakupu programów komputerowych (np. aplikacji do edycji zdjęć), chyba że nabywca nie naruszył oryginalnego opakowania, tzn. nie zerwał folii z pudełka chroniącego nośnik.
Przepis ten stawia klientów sklepów internetowych w uprzywilejowanej pozycji w stosunku do kupujących w tradycyjnych placówkach handlowych. Nie namawiam oczywiście do wykorzystywania tej ustawy dla zabawy, nie powinna nas ona też zachęcać do dokonywania nieprzemyślanych zakupów. Proszę jednak wyobrazić sobie, że kupiony przez nas w tradycyjnym sklepie aparat po kilku dniach okazuje się mieć jakąś wadę fabryczną, której nie zauważyliśmy sprawdzając sprzęt. W takiej sytuacji z pewnością zwrócimy się do sprzedawcy z prośbą o wymianę urządzenia na inny egzemplarz. Niestety, zgodnie z przepisami możemy liczyć jedynie na jego dobrą wolę, bowiem po dokonaniu transakcji zaczyna obowiązywać umowa gwarancyjna. Może się wiec zdarzyć, że już w parę dni po zakupie nasz wymarzony sprzęt trafi do serwisu, pozbawiając nas tym samym możliwości cieszenia się nim przez kilka tygodni. Jeśli natomiast taki defekt odkryjemy w urządzeniu kupionym przez Internet, wystarczy poinformować o tym sklep i zażądać wymiany na inny lub zwrotu gotówki. Klienci sklepów wirtualnych mają więc w razie kłopotów znacznie większe pole manewru.
W Sieci jest taniej – wystarczy porównać
Możliwość wycofania się z nietrafionego zakupu to nie jedyny argument przemawiający na korzyść zakupów internetowych. Niższe koszty prowadzenia działalności, większy obrót, a także spora konkurencja sprawiają, że sklepy online oferują sprzęt nie tylko w niższych cenach, ale i w większym wyborze. W jaki jednak sposób w gąszczu Internetu znaleźć najatrakcyjniejszą dla nas propozycję? Najszybciej i najłatwiej zrobimy to za pomocą specjalnych serwisów, które umożliwiają szybkie porównanie ofert wielu różnych sklepów. Najpopularniejsze witryny tego typu, w których odnajdziemy różnorodny sprzęt fotograficzny to:
www.9sekund.pl
www.ceneo.pl
www.gemino.pl
www.shopomania.pl
www.skapiec.pl
www.nokaut.pl
www.oferciak.pl
|
W bazie serwisu Ceneo.pl znajdziemy pond 10 tys. różnego rodzaju produktów fotograficznych. |
Korzystanie z wymienionych serwisów, zwanych popularnie „porównywarkami”, jest niezwykle proste i pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Aby odnaleźć najkorzystniejszą ofertę, wystarczy wpisać nazwę poszukiwanego sprzętu, ewentualnie dodatkowo określić kategorię produktową i nacisnąć przycisk „Szukaj”. Po chwili w oknie przeglądarki zobaczymy listę urządzeń spełniających kryteria wyszukiwania oraz zdjęcia, a po kliknięciu na konkretny produkt - listę sklepów wraz z ich ofertą. Takie zestawienie zawiera informacje o cenie towaru, a przeważnie także szybkości dostawy oraz opinie innych użytkowników zarówno o produkcie, jak i samym sklepie. Ta ostatnia informacja powinna być dla nas niezwykle istotna podczas wyboru oferty.
Chociaż twórcy „porównywarek” dokładają wszelkich starań, by współpracujące z nimi sklepy były wiarygodne i gwarantowały bezpieczeństwo transakcji, to nic nie może dać nam większej pewności niż bezpośrednio wyrażone opinie klientów, którzy na własnej skórze przetestowali sprawność realizacji zlecenia przez danego sprzedawcę. Podejmując decyzję o zakupie sprzętu w konkretnym sklepie powinniśmy więc odpowiednio wyważyć stosunek atrakcyjności ceny i szybkości dostawy do jakości obsługi, która wynika bezpośrednio z liczby pozytywnych komentarzy, jakie otrzymał do tej pory dany sklep.