Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Narzędzia do edycji  >  Adobe Photoshop CS6 - co nowego dla fotografa?


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze zdjęcie zostało naświetlone nie na celuloidowym, ani nawet szklanym negatywie, lecz na płytce cynkowej pokrytej… asfaltem syryjskim?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Adobe Photoshop CS6 - co nowego dla fotografa?
Autor: Marcin Pawlak
Dla wielu osób Photoshop i obróbka zdjęć to niemal synonimy, nic więc dziwnego, że premiera każdej kolejnej wersji tego (mającego zresztą znacznie szersze zastosowanie) pakietu budzi w środowisku fotograficznym spore emocje. Firma Adobe udostępniła nam wersję Release Candidate Photoshopa CS6, zatem jego wprowadzenie do sprzedaży jest już bardzo bliskie.

« poprzednia strona 1|2 następna strona »

Pierwsza zmiana, którą zauważymy nie należy może do najistotniejszych – otóż wzorem Lightrooma Photoshop CS6 ma domyślnie ciemnoszary interfejs. W zasadzie można by się spytać, dlaczego tak późno – w Lightroomie sprawdził się świetnie, o czym zresztą najlepiej świadczy rzesza naśladowców. Tak czy inaczej, to dobre posunięcie – przy ciemnym interfejsie łatwiej dostrzec różnice w gradacji ciemnych partii obrazu. Nie jest to przy tym wariant obowiązkowy – do wyboru mamy cztery odcienie interfejsu.

Interfejs użytkownika w Photoshopie CS6 jest bliźniaczo podobny do znanego wcześniej z Lightrooma.

Inne zmiany mają już charakter czysto kosmetyczny – zgodnie z aktualnymi trendami, rysunek ikonek został uproszczony i odchudzony, dzięki czemu interfejs programu nabrał wizualnej lekkości.
 
Z tej stylistyki wyłamuje się jednak interfejs modułu Adobe Camera RAW 7.0 (tego samego, który zastosowano w Lightroomie 4.0). Tu zmiany nie dotarły, i otwarte okno ACR-a razi swą bielą i "niedzisiejszym" wzornictwem ikonek. Podobnie rzecz ma się z niektórymi filtrami, jak Adaptative Wide Lens czy modułem drukowania.

Część modułów i filtrów w dalszym ciągu prezentuje się w starej wersji interfejsu.


Przydatne dla fotografa
Photoshop to wydawniczy kombajn służący do tworzenia skomplikowanych grafik i ilustracji na bazie dziesiątek a nierzadko i setek warstw, a modyfikacja i obróbka fotografii stanowi jedynie część z jego zastosowań (chociaż z tym właśnie najczęściej jest kojarzony). Z racji naszych zainteresowań przegląd zmian i nowości rozpoczniemy od narzędzi najbardziej fotografom przydatnych.
 
Jedno z najpowszechniej wykorzystywanych narzędzi retuszerskich, Łatka (Patch), miało dobrze znane wady: zawsze próbowało dopasować treść łatki na brzegach do otoczenia, a gdy retuszowany obszar przylegał do krawędzi obrazu, "wlewała" się ona do wnętrza łatki. W nowym Photoshopie to przydatne narzędzie zostało wzbogacone w tryb ochrony zawartości, co w znacznej mierze pozwala uniknąć tych niedogodności.
 
Narzędzie do przenoszenia fragmentów obrazu, Content-Aware Move Tool, było jednym z hitów poprzedniej edycji programu. Nic dziwnego zatem, że projektanci programu przestudiowali uwagi wysuwane przez użytkowników względem jego działania. W edycji CS6 zredukowano liczbę kroków potrzebnych do wykonania całej operacji, dzięki czemu korzystanie z tego narzędzia stało się znacznie prostsze.

Udoskonalone narzędzie do usuwania obiektów pozwala zaoszczędzić sporo czasu.

Narzędzie służące do kadrowania zdjęć uległo w nowym wydaniu Photoshopa znaczącej ewolucji, ewidentnie zainspirowanej analogicznym narzędziem Lightrooma. Mamy zatem do dyspozycji listę predefiniowanych popularnych proporcji kadru, np. 4:3, 3:2, 16:9, do której dopisać możemy własne pozycje. Nie musimy już mozolnie dobierać kąta obrotu zdjęcia lub posługiwać się filtrem Korekta obiektywu – teraz odpowiednie funkcje wbudowano w narzędzie kadrowania.

W edycji CS6 Photoshop w końcu doczekał się narzędzia do kadrowania z prawdziwego zdarzenia.

W uzyskaniu prawidłowej kompozycji zdjęcia pomoże nam zestaw nakładek, dzielących kadr według uznanych reguł: trójpodziału i złotego podziału, przekątnych i trójkątów oraz złotej spirali i siatki.
 
Adaptive wide angle to będący nowością zaawansowany filtr służący do korekt zniekształceń wprowadzanych przez obiektywy szerokokątne. Może on też posłużyć do zmiany projekcji obiektywu, np. z rektilinearnej na rybie oko.
 
Filtr może pracować w trybie automatycznym, w którym na podstawie metadanych EXIF rozpoznawany jest model obiektywu (o ile znajduje się w bazie programu) i na tej podstawie wprowadzane są odpowiednie korekty.

Filtr Adaptive wide angle pozwala na zarówno automatyczną, jak i ręczną korektę zniekształceń geometrii obrazu.

Możliwa jest też ręczna korekta zniekształceń, która pozwala wybrać nam interesujący nas obszar i skorygować jego geometrię kosztem pozostałej części kadru.
« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.158s.