Zamiast obiektywu
Tilt-shift blur to filtr mający za zadanie symulować działanie obiektywu typu tilt (z pokłonem, wbrew nazwie nie ma on nic wspólnego z korektą perspektywy, czyli funkcją shift). Tego rodzaju symulacja stała się ostatnio bardzo popularna za sprawą filtrów wbudowanych w aparaty Sony i Olympus, jednak w tamtym wypadku jest to raczej gadżet o niewielkich możliwościach wpływania na efekt końcowy.
|
Filtr Tilt-shift blur pozwala symulować działanie obiektywów z funkcją pokłonu. |
W wypadku filtra wbudowanego w Photoshopa CS6 sprawa ma się inaczej. Natężenie i zakres rozmycia możemy precyzyjnie regulować, możemy też skorzystać z całkiem sprawnie działającej symulacji bokeh. Zawodowcy niewątpliwie i tak długo pozostaną przy obiektywach typu tilt-shift, jednak nowy mechanizm Photoshopa niewątpliwie daje szerokie pole do eksperymentów. Podobny sposób działania i zakres regulacji mają nowe filtry
Iris blur oraz
Field blur. Pierwszy z nich rozmywa obszar wokół owalnych masek, drugi zaś pozwala je zastosować do dowolnie zdefiniowanej selekcji.
Zakres koloru – funkcjonalność tego przydatnego narzędzia została poszerzona o rozpoznawanie odcieni ludzkiej skóry, które dodatkowo można wspomóc wykrywaniem twarzy. W przypadku klasycznych portretów na jednolitym tle pozwala to łatwo wyodrębnić twarz fotografowanej osoby, w wypadku zdjęć plenerowych wykonaną maskę trzeba będzie wyretuszować z przypadkowych "śmieci".
|
Mechanizm Color range wzbogacono o wykrywanie twarzy i odcieni ludzkiej skóry. |
ACR 7.0, czyli Adobe Camera RAW – moduł odpowiedzialny za wywoływanie zdjęć zapisanych w formacie RAW. Zastosowano ten sam moduł, co w zaprezentowanej nieco wcześniej aplikacji Photoshop Lightroom. Wsród wielu zmian należy wymienić nowy silnik odpowiadający za wywoływanie RAW-ów, co ma skutkować znacznie większą zgodnością kolorystyczną i tonalną zdjęć wywołanych przy domyślnych ustawieniach z JPEG-ami pochodzącymi z aparatu. Całkowicie przebudowana została też sekcja odpowiedzialna za korektę tonalną, dzięki czemu operowanie poszczególnymi zakresami tonalnymi jest precyzyjniejsze i bardziej intuicyjne.
Pozostałe zmiany
Kolejne zmiany w większości istotniejsze są dla zawodowych grafików i cyfrowych artystów. Dużo zmian zaszło w obrębie narzędzi do tworzenia obiektów wektorowych. We wcześniejszych wersjach Photoshopa przydatność narysowanych obiektów sprowadzała się do przekształcenia ich na zaznaczenia bądź utworzenia wektorowych masek. W edycji CS6 mamy już pełnoprawne warstwy wektorowe. Co to daje? Otóż możemy utworzone kształty wypełniać kolorem bądź gradientem, czy też nadawać im różne obrysy.
Artyści i graficy pracujący na projektach składających się nierzadko z setek warstw wiedzą doskonale, jak trudno było niekiedy "namierzyć" tę właściwą, zwłaszcza gdy zaniedbaliśmy ich hierarchię i systematykę nadawania warstw. Z tego powodu ucieszy ich wprowadzona funkcja filtrowania warstw wedle kilku kryteriów: rodzaju, nazwy, zastosowanego efektu, trybu mieszania, atrybutu i koloru. To zwykle wystarczy, by w ramach kilku prób wytypować poszukiwaną warstwę. Filtrowanie można szybko wyłączyć przełącznikiem na modłę znaną z Lightrooma.
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wiele możliwości typograficznych wiąże się ze stosowaniem krojów pism typu OpenType. Dzieje się tak, gdyż większość programów nie wspiera znacząco ich stosowania. Tak było do tej pory z Photoshopem, który różnego ligatury, znaki alternatywne czy cyfry nautyczne krył w menu panelu. Obecnie doczekały się one swoich ikonek. Z ciekawostek wspomnieć można zawarty w CS6 generator Lorem ipsum.
Solidna ewolucja
Photoshopa CS6 wyposażono w nowy silnik odpowiadający za przetwarzanie danych
Adobe Mercury Graphics Engine, który może posiłkować się mocą obliczeniową procesora GPU nowoczesnych kart graficznych. Mechanizm ten wykorzystywany jest przez następujące funkcje:
Liquify,
Puppet Warp,
Transform i
Lighting Effects. Z naszych prób wynika, że nie jest aż tak różowo: zastosowanie filtra Liquify do 24-megapikselowego zdjęcia przy włączonym wspomaganiu trwało rzeczywiście 2-3 krotnie krócej, jednak udało się dopiero za 3 razem, wcześniejsze próby skończyły się komunikatem o braku wolnych zasobów. Przy wyłączonym "dopalaczu" cały proces udało się doprowadzić do szczęśliwego finału za pierwszym razem, chociaż trwał on znacząco dłużej. Należy zatem mieć świadomość, że skorzystanie z dobrodziejstw akceleracji sprzętowej będzie wymagało odpowiednio wydajnego komputera.
Wprowadzone zmiany w dużej mierze będą bardzo przydatne dla osób parających się fotografią. Patrząc wstecz można śmiało stwierdzić, że narzędzie do kadrowania z prawdziwego zdarzenia pojawiło się dopiero w tej wersji Photoshopa. Narzędzie do korekcji zdjęć z obiektywów szerokokątnych przyda się z pewnością, gdyż współczesne zoomy wprowadzają zniekształcenia geometrii o przedziwnym nieraz charakterze. Nowe filtry z pewnością nie zastąpią obiektywów typu tilt-shift, ale efektów ich pracy nie sposób nazwać topornymi – umiejętnie wykorzystane będą z pewnością przydatnym narzędziem.
Pewien niedosyt budzi sposób, w jaki wprowadzono nową szatę graficzną. Ciemno/jasnoszary interfejs użytkownika nie budzi zastrzeżeń – tam gdzie jest. Zbyt często jednak spod niego „wyziera” Photoshop w starej szacie. Ponieważ dysponowaliśmy wersją Release Candidate, a zatem maksymalnie zbliżoną do wersji handlowej, nie należy się raczej spodziewać by w wersji ostatecznej miało to ulec zmianie. Nie wpływa to na użyteczność programu, ale powoduje dysonans estetyczny.
Czy warto się przesiadać ze starszych wersji? To w dużej mierze zależy od sposobu, w jaki korzystamy z Photoshopa. Są tacy, dla których wprowadzone zmiany będą strzałem w 10, znajdzie się też grono tych, dla których wprowadzone zmiany są nieistotne, gdyż dotyczą funkcji rzadko wykorzystywanych. Nowy photo szop nie przynosi rewolucyjnych zmian w stosunku do wersji CS5, ale stanowi solidny, ewolucyjny krok naprzód.
Zobacz także:Polska na weekend: PODLASIE - gdzieś tam za BugiemZwycięzcy konkursu fotografii prasowej BZ WBK Press Foto 2012Zorza polarna – jak i kiedy fotografować światło północy?Jak fotografować w deszczu i mgle5 wskazówek dla fotografów na 2016 rokPanoramy w fotografii podróżniczejFotografia podróżnicza - porady na dobry początekNeutralne filtry szare połówkowe w fotografii krajobrazowejMAKRO – kilka porad na dobry i... tani początekWiem, co kupuję: monitor dla fotografa