Praktyczne przykłady wykorzystania nietypowej perspektywy
Oczywiście punkty widzenia żaby i ptaka mogą pomysłowym fotografom posłużyć nie tylko w celu pozornego powiększenia lub pomniejszenia głównego tematu zdjęcia. Po osiągnięciu pewnej wprawy w stosowaniu tych technik możemy się pokusić o ich twórcze wykorzystanie w celu uzyskania zupełnie niebanalnych kompozycji fotograficznych. Poniżej przedstawiamy kilka takich przykładów wraz z ich krótkimi omówieniami.
|
''Gin, robalu'' – fot. Marcin Pawlak |
To zdjęcie, wykonane podczas koncertu zespołu Digit-All-Love w trakcie festiwalu Wrocław Non Stop dnia 26 czerwca 2006 roku to przykład wykorzystania dość szokującej kombinacji dwóch elementów – żabiej perspektywy oraz szerokiego kąta widzenia (ogniskowa 19 mm w przeliczeniu na mały obrazek) – w celu zwiększenia dynamiki zdjęcia reportażowego. Wykonanie samej fotografii z pewnością nie należało do łatwych (wymagało wejścia na scenę w trakcie trwania koncertu), jednak wysiłek i niecodzienny zabieg zaowocował uzyskaniem doskonałego ujęcia.
|
''Łaski…'' – fot. Jarosław Zachwieja |
Wykorzystanie ptasiej perspektywy w celu pokazania zakończenia zainscenizowanej walki rycerskiej wbrew pozorom nie osłabiło dynamiki sceny, pozwoliło natomiast wyraźniej ukazać walczących, a także zbudować pełen klimat "pojedynku na ubitej ziemi" (w tym konkretnym przypadku na dziedzińcu krakowskiego Barbakanu). Uzyskanie takiego punktu widzenia wymagało jednak od fotografa wykonania zdjęcia za pomocą teleobiektywu z wysokości murów otaczających pole walki. Jest to również przykład na to, że niekiedy warto jest opuścić bezpośrednie otoczenie wydarzeń i wykonać zdjęcie z większej odległości.
O efektach ubocznych zadzierania nosa
Za każdym razem, gdy odchylamy aparat w górę lub w dół, bądźmy świadomi konsekwencji, jakie to ze sobą niesie. Jedną z nich jest zmiana linii zbiegu perspektywy ujęcia. Ma to szczególne znaczenie podczas fotografowania architektury – jeżeli bowiem nawet w niewielkim stopniu odchylimy aparat w górę (np. aby zmieścić w kadrze całą fasadę budynku), wówczas okaże się, że fotografowany obiekt na zdjęciu jest przechylony. Efekt ten będzie tym większy, im szerszy był kąt widzenia aparatu w momencie wykonywania zdjęcia.
|
Aby zmieścić w kadrze cały biurowiec z widoczną na pierwszym planie fontanną fotograf wykonał zdjęcie pod niewielkim kątem w górę. W efekcie uzyskał on zdjęcie dziwacznie przechylonego budynku. |
Jeżeli spotka nas taki problem, możemy spróbować go rozwiązać poprzez
korektę perspektywy w programie graficznym. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie jednak wykonywanie zdjęć architektury zgodnie z zasadami sztuki – dbając o prawidłowe położenie aparatu podczas kadrowania. A jeżeli mamy kłopoty z ustawieniem właściwego kadru bez zadzierania obiektywu, najlepszym rozwiązaniem jest… cofnięcie się o kilkanaście metrów lub (jeżeli jest to możliwe) wykonanie zdjęcia z wyżej położonego punktu, np. balkonu lub dachu stojącego nieopodal budynku.