Badania uwzględniały sprzedaż aparatów tradycyjnych, cyfrowych aparatów kompaktowych, a od 2004 roku również cyfrowych lustrzanek. Najbardziej rzucający się w oczy wniosek dotyczy sprzedaży aparatów DSLR, która od roku 2004 wzrosła aż ośmiokrotnie – od 50 tysięcy sztuk przed czterema laty do 400 tysięcy prognozowanych na rok obecny. Na tym jednak kończą się hurraoptymistyczne informacje, ponieważ wiele wskazuje na to, iż generalnie rynek aparatów cyfrowych jest w tym momencie mocno nasycony, co ilustruje poniższy wykres.
Jak widać, największy wzrost sprzedaży cyfraków przypada na lata 2002-2005, kiedy to użytkownicy masowo wymieniali sprzęt analogowy na cyfrowy (świadczy o tym równie gwałtowny spadek sprzedaży aparatów na tradycyjne filmy). Później jednak wzrost ten wyhamował i począwszy od 2006 roku sprzedaż aparatów kompaktowych powoli, acz nieprzerwanie spada.
Biorąc pod uwagę, że obecny żywot aparatów kompaktowych zastępowanych przez coraz to nowsze modele jest krótszy, niż kiedykolwiek do tej pory, można wysnuć dość ponury wniosek: kompakty lepiej się już sprzedawać nie będą. Jeżeli do tego dodamy mocny spadek cen lustrzanek cyfrowych, może się okazać, że producenci koncentrujący się głównie na opracowywaniu i sprzedaży aparatów kompaktowych zabrną niebawem w ślepą uliczkę bez możliwości dalszej ekspansji. Czy to samo spotka lustrzanki cyfrowe w momencie, gdy ich ceny spadną do poziomu, poniżej którego producentom zwyczajnie nie opłaci się zejść? Być może tak, należy jednak pamiętać, że rynek DSLR napędza nie tylko sprzedaż korpusów, ale też (a może przede wszystkim) obiektywów i innych akcesoriów.
Obecną wartość rynku fotograficznego w Wielkiej Brytanii Photo Marketing Association wycenia na 900 milionów funtów. Rocznie w tym kraju sprzedaje się około 6,5 miliona aparatów fotograficznych.
Strona WWW: www.pmai.org
Zobacz także:Olympus mju TOUGH – nowa nazwa dla znanej markiNajlepsze zdjęcia 2008 wg fotoreporterów ReutersaBliski koniec Pentaxa K200D?Jesienna Aukcja Fotografii Polskiej 2008Zwycięzcy NG International Photography Contest 2008Mimo kryzysu aparaty sprzedają się dobrze