Jako dzieło architektoniczne
Kościoły Pokoju pozostają ponadczasowym przekazem, świadczącym o determinacji i sile ducha. Są istotnym dowodem zapoczątkowanych przemian społeczno-religijnych, kiedy trwały pluralizm religijny, promieniujący wówczas z krajów Rzeszy,
inicjował powszechność postawy tolerancji w nowożytnej Europie.
|
Kościół Pokoju w Świdnicy, fot. Barbara Górniak |
Po upływie wieków,
konstrukcje kościołów wykazują zadziwiającą trwałość, pomimo zastosowanych do budowy niewyszukanych materiałów.
Pozostają obecnie największymi w Europie obiektami, wzniesionymi w konstrukcji szkieletowo-ryglowej.
W 2001 roku
oba kościoły zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Znalazły się tam jako jeden z trzynastu polskich obiektów w światowym wykazie najcenniejszych dzieł zabytkowej architektury.
|
Kościół Pokoju w Świdnicy, fot. Barbara Górniak |
Kościół świdnicki zyskał, ponadto, znaczenie symbolu polsko-niemieckiego pojednania. Tutaj właśnie w 1989 roku premier Tadeusz Mazowiecki i kanclerz Niemiec Helmut Kohl wspólnie modlili się o pokój i pojednanie między naszymi narodami.
Wystawa, którą prezentujemy w jubileuszowym roku partnerstwa regionów –
Dolnego Śląska i Dolnej Saksonii, podkreśla wagę ponadczasowego przesłania, emanującego z dzieła. Przetrwało, budząc nieodmienny podziw dla siły ludzkiego ducha i skali determinacji. Do dzisiaj kościoły pełnią pierwotną rolę jako miejsca zgromadzeń, religijnych przeżyć, integracji społeczności wokół chrześcijańskich zasad. Przez ich wnętrza przepływa rzeka Czasu, który zawsze niesie ludzkim społecznościom wyzwanie sprostania coraz to nowym przeciwnościom. Przesłanie zawarte w obydwu pomnikach kultury, trwających do dziś na Dolnym Śląsku, pozwala wierzyć w osiąganie z pozoru niemożliwych celów.
Są one dziełami ludzkich rąk i umysłów, które dla Boskiej chwały stworzyły dzieła pełne uniwersalnego piękna. Ukształtowało je pragnienie wolności, które w ludzkiej naturze pozostaje niezmienne i w każdej epoce jednakie. Tak jak bolesne ziarnko piasku potrafi przeobrazić się w ciele perłopława w jaśniejący blaskiem klejnot, tak trudne doświadczenia ludzkiej egzystencji czasem prowadzą do zaistnienia fenomenów, przekraczających granice dotychczasowych doświadczeń.
|
Kościół Pokoju w Jaworze, fot. Barbara Górniak |
Barbara Górniak i jej fotograficzna notacja
Fotograficzna relacja dolnośląskiej artystki
Barbary Górniak ma wymiar niezależnego dzieła, powstałego na skutek obcowania z wybitnym zabytkiem architektury. Nieokiełznana architektoniczna
wizja Albrechta von Saebischa zmusza do milczenia wobec siły energii zatrzymanej w tej przestrzeni. O kościołach często mówi się, że są namodlone. Artystce udało się niemal zawrzeć w przedstawionych fotogramach szepty, które niewątpliwie można usłyszeć, pozostając uważnym wobec tutejszego genius loci. Dostrzega w niej fascynujące szczegóły dekoracji – ciągi złoconych opowieści, które na niektórych ze zdjęć składają się w niezwykły
chór plastycznych form, ukształtowanych dłońmi siedemnastowiecznych śląskich artystów. Fotogramy stanowią formę swego rodzaju ekfrazy poetyckiej – próbującej jeszcze raz opowiedzieć ten zamknięty szachulcowymi ścianami świat, który przed kilkuset laty wykreowała pełna odwagi i woli ludzka wyobraźnia.
Henryk Dumin
|
Kościół Pokoju w Jaworze, fot. Barbara Górniak |
Wystawa i album zostały zrealizowane przez Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu z okazji obchodów jubileuszu 20-lecia partnerstwa Dolnego Śląska i Dolnej Saksonii.
Lokalizacja: Mała Galeria Fotografii "Kontrast" w Obornickim Ośrodku Kultury
Adres: Oborniki Śląskie, ul. Dworcowa 26
Wernisaż: 6 luty 2015 r., godz. 18.00
Wystawa czynna: 13 marca 2015 r.
Więcej informacji: www.kultura-oborniki.pl
Zobacz także:Wystawa fotografii tańca w KoninieRusza kolejna edycja konkursu fotograficznego Przyroda Ojczysta!Rusza 2. edycja slajdów podróżniczych w warszawskim kinie "Luna"Znamy 12 finalistów konkursu "Photo Grants Challenge. Sztuka Wolności"Canon rozwija platformę iristaWyniki konkursu ''Biało-czarny, czarno-biały, czyli obraz doskonały''Quadralite 800 Powerpack – zasilacz plenerowy dla lamp studyjnych"Pejzaż Duczyński" – wystawa fotografii Macieja DuczyńskiegoAdobe finalizuje zakup serwisu FotoliaOtwarcie poplenerowej wystawy "Albania 2014"Kolor Panobook 2015 – konkurs fotografii panoramicznejFotolia na targach RemaDays 2015Znamy zwycięzcę ogólnopolskiego Plebiscytu Miast "Świeć się z Energą"!Wernisaż wystawy "Moje Pomorze"Tokina AT-X 11–20 PRO DX F2.8 w sprzedaży od marca!