Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Wydarzenia  >  Wystawa Carlosa Saury w Królikarni


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Do pierwszych aparatów dalmierzowych Canona (o nazwie Hansa Kwanon) w latach 1934–46 obiektywy produkował Nippon Kōgaku Kōgyō K.K. – czyli dzisiejszy Nikon?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Wystawa Carlosa Saury w Królikarni
Dodał: Sebastian Kuniszewski 17.04.2008
20 kwietnia 2008 w warszawskiej Królikarni startuje wystawa, której żaden z miłośników fotografii i kina nie może ominąć. Zaprezentowana zostanie niemal setka zdjęć wykonanych przez wybitnego reżysera Carlosa Saurę. Ekspozycję przygotowano we współpracy z Círculo del Arte w Barcelonie i Stowarzyszeniem Agencji Reklamowych w ramach Polskiego Festiwalu Reklamy KTR’08.


Na wystawie w Królikarni zostanie pokazanych 99 czarno-białych zdjęć, wybór prac z trzech ważnych cykli fotograficznych: España años 50, El Rastro i Flamenco, a także portrety m.in. Luisa Buñuela, Paco de Lucii, Antonia Saury (brata reżysera), rodziny i przyjaciół oraz autoportrety. Fotografie powstawały na przestrzeni ponad 40 lat, od lat 1950. do 90. W Polsce prezentowane będą po raz pierwszy.

"(..) robię zdjęcia po to, żeby zacząć wszystko zapamiętywać. Ale ponieważ zapamiętać własne życie znaczyłoby żyć dwa razy - rzecz niemożliwa, z pewnością nudna i bezcelowa - zadowalam się wyborem tego, (...) co najbardziej przykuwa moją uwagę (...): ludzie, domy, miasta, krajobrazy..."

Z cyklu ''Por Tierras de Castilla'', 1955, własność Carlos Saura,Circulo del Arte


Zdjęcia z cyklu España años 50 ("Hiszpania lat 50.") są - jak mówi sam autor - jego "świadectwem pewnej epoki w historii Hiszpanii, która dziś wydaje się zagubiona w otchłani wieków". Powodem ich powstania był młodzieńczy projekt artysty stworzenia fotograficznego albumu o wioskach i ludziach ówczesnej Hiszpanii. Prowincjonalnej i ubogiej, niszczonej słońcem, naznaczonej wciąż dostrzegalnymi śladami wojny domowej. Projekt nigdy nie został zrealizowany, a winne temu było kino" - tłumaczy Saura.

Z cyklu ''Por Tierras de Castilla'', 1955, własność Carlos Saura,Circulo del Arte


El Rastro to nazwa słynnego madryckiego targu staroci i jednocześnie tytuł poświęconej mu książki Ramóna Gómeza de la Serny wydanej w 1914 roku. Prawie pół wieku później, w 1961 roku Carlos Saura dostał zlecenie na zilustrowanie utworu zdjęciami.
"W przeciągu kilku niedziel, moją Leicą starałem się sfotografować wszystko to, co przykuwało moją uwagę (...). Starzyzna, używane ubrania, płyty o siedemdziesięciu ośmiu obrotach na minutę, czasopisma, które pewnego dnia sprawiły, że marzyliśmy o innych istotach i innych światach, cyrkle, kompasy, mikroskopy, aparaty fotograficzne (...)."

Autoportret, własność Carlos Saura, Circulo del Arte


Cykl Flamenco skupia fotografie powstające na planie muzycznych filmów Saury: Krwawe gody (1981), Carmen (1983), Sevillanas (1992) i Flamenco (1995) oraz portrety najwybitniejszych, legendarnych już artystów biorących w nich udział - śpiewaków i tancerzy. Wśród nich Antonio Gades, "uwodziciel o błyskotliwej inteligencji", "pełna gracji, elegancka i wyrafinowana" Cristina Hoyos, piękna i wrażliwa Laura del Sol, cudowna Lola Flores, "rodowita Cyganka, Manuela Carrasco - "trzęsienie ziemi", wyjątkowy Joaquin Cortes, Paco de Lucia - "jeszcze jeden uwodziciel", wreszcie Farruco, którego "jedno stuknięcie obcasów jest warte więcej niż cały występ jakiegokolwiek innego tancerza".

Merche Esmeralda na planie filmu ''Sevillanas'', 1991, własność Carlos Saura, Circulo del Arte


"Zbliżałem się do flamenco na palcach, zawsze z szacunkiem należnym muzyce, którą czuję głęboko w moim wnętrzu, a która zarazem wymyka mi się z rąk (...)."
 
Początki zainteresowania Saury flamenco zbiegają się z podjęciem przez niego w 1950 roku pracy w charakterze fotografa festiwali muzyki i tańca w Granadzie i Santander. Przyszły reżyser, zafascynowany flamenco przez moment sam chciał zostać tancerzem. W latach późniejszych jego pasja znajduje wyraz w muzycznych filmach poświęconych flamenco.

Lola Flores na planie filmu ''Sevillanas'', 1991, własność Carlos Saura, Circulo del Arte


Fotografią Saura interesuje się od wczesnej młodości. Pierwsze obrazki robił aparatem fotograficznym swojego ojca. Mając zaledwie 15 lat stworzy swoje pierwsze "poważne" fotografie i 18, gdy zaczął pracować jako zawodowy fotograf. W listopadzie 1951 roku jego prace zostały pokazane na indywidualnej wystawie w Królewskim Towarzystwie Fotograficznym w Madrycie. Niedługo potem porzucił studia inżynieryjne i przez kilka następnych lat intensywnie zajmował się fotografowaniem. Początkowo zamierzał całkowicie poświecić się tej profesji. W 1952 roku wstąpił do Instituto de Investigaciones y Experiencias Cinematográficas w Madrycie, gdzie zaczął tworzyć pierwsze filmowe dokumenty.


Carlos Saura- reżyser, scenarzysta, pisarz, producent, fotograf - jest twórcą kilkudziesięciu filmów fabularnych, m.in. Kuzynki Angeliki, Nakarmić kruki, Mrożony Pepermint i muzycznych (Carmen, Flamenco, Krwawe gody, Sevillanas, Tango, Iberia). Zdobył wiele nagród filmowych, w tym Nagrodę Specjalną Jury (1974) i Grand Prix (1977) w Cannes oraz statuetkę Złotego Niedźwiedzia na Festiwalu Filmowym w Berlinie (1981). Jest laureatem Nagrody Specjalnej za reżyserię filmową oraz wyjątkową wrażliwość wizualną na Festiwalu Filmowym Camerimage (1998), a także Europejskiej Nagrody Filmowej za dorobek filmowy (2004).

Wszystkie cytaty autorstwa Carlosa Saury, w tłumaczeniu Patrycji Nowickiej, pochodzą ze wstępów do albumów: "Carlos Saura Fotógrafo", Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores, Círculo del Arte, "Barcelona 2000"; Ramón Gómez de la Serna, "El Rastro", Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores, Barcelona 2002; "Carlos Saura. Flamenco", Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores, Barcelona 2004.


Miasto: Warszawa
Lokalizacja: Królikarnia - Oddział Muzeum Narodowego
Ulica: Puławska 113a
Termin: 20.04.2008–18.05.2008
Adres WWW: www.krolikarnia.mnw.art.pl

Zobacz także:
Teatr, z mojej szafy
Ogłoszono zwycięzców konkursu Sony World Photography Awards w kategorii Amatorzy
Kwietniowy numer "PhotographyBB Online"
Podróże w czasie i przestrzeni
Jacques-Yves Gucia w Warszawie
Dawno temu w Afryce...

Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.311s.