Na wystawie w Królikarni zostanie pokazanych 99 czarno-białych zdjęć, wybór prac z trzech ważnych cykli fotograficznych: España años 50, El Rastro i Flamenco, a także portrety m.in. Luisa Buñuela, Paco de Lucii, Antonia Saury (brata reżysera), rodziny i przyjaciół oraz autoportrety. Fotografie powstawały na przestrzeni ponad 40 lat, od lat 1950. do 90. W Polsce prezentowane będą po raz pierwszy.
"(..) robię zdjęcia po to, żeby zacząć wszystko zapamiętywać. Ale ponieważ zapamiętać własne życie znaczyłoby żyć dwa razy - rzecz niemożliwa, z pewnością nudna i bezcelowa - zadowalam się wyborem tego, (...) co najbardziej przykuwa moją uwagę (...): ludzie, domy, miasta, krajobrazy..."
|
Z cyklu ''Por Tierras de Castilla'', 1955, własność Carlos Saura,Circulo del Arte |
Zdjęcia z cyklu España años 50 ("Hiszpania lat 50.") są - jak mówi sam autor - jego "świadectwem pewnej epoki w historii Hiszpanii, która dziś wydaje się zagubiona w otchłani wieków". Powodem ich powstania był młodzieńczy projekt artysty stworzenia fotograficznego albumu o wioskach i ludziach ówczesnej Hiszpanii. Prowincjonalnej i ubogiej, niszczonej słońcem, naznaczonej wciąż dostrzegalnymi śladami wojny domowej. Projekt nigdy nie został zrealizowany, a winne temu było kino" - tłumaczy Saura.
|
Z cyklu ''Por Tierras de Castilla'', 1955, własność Carlos Saura,Circulo del Arte |
El Rastro to nazwa słynnego madryckiego targu staroci i jednocześnie tytuł poświęconej mu książki Ramóna Gómeza de la Serny wydanej w 1914 roku. Prawie pół wieku później, w 1961 roku Carlos Saura dostał zlecenie na zilustrowanie utworu zdjęciami.
"W przeciągu kilku niedziel, moją Leicą starałem się sfotografować wszystko to, co przykuwało moją uwagę (...). Starzyzna, używane ubrania, płyty o siedemdziesięciu ośmiu obrotach na minutę, czasopisma, które pewnego dnia sprawiły, że marzyliśmy o innych istotach i innych światach, cyrkle, kompasy, mikroskopy, aparaty fotograficzne (...)."
|
Autoportret, własność Carlos Saura, Circulo del Arte |
Cykl Flamenco skupia fotografie powstające na planie muzycznych filmów Saury: Krwawe gody (1981), Carmen (1983), Sevillanas (1992) i Flamenco (1995) oraz portrety najwybitniejszych, legendarnych już artystów biorących w nich udział - śpiewaków i tancerzy. Wśród nich Antonio Gades, "uwodziciel o błyskotliwej inteligencji", "pełna gracji, elegancka i wyrafinowana" Cristina Hoyos, piękna i wrażliwa Laura del Sol, cudowna Lola Flores, "rodowita Cyganka, Manuela Carrasco - "trzęsienie ziemi", wyjątkowy Joaquin Cortes, Paco de Lucia - "jeszcze jeden uwodziciel", wreszcie Farruco, którego "jedno stuknięcie obcasów jest warte więcej niż cały występ jakiegokolwiek innego tancerza".
|
Merche Esmeralda na planie filmu ''Sevillanas'', 1991, własność Carlos Saura, Circulo del Arte |
"Zbliżałem się do flamenco na palcach, zawsze z szacunkiem należnym muzyce, którą czuję głęboko w moim wnętrzu, a która zarazem wymyka mi się z rąk (...)."
Początki zainteresowania Saury flamenco zbiegają się z podjęciem przez niego w 1950 roku pracy w charakterze fotografa festiwali muzyki i tańca w Granadzie i Santander. Przyszły reżyser, zafascynowany flamenco przez moment sam chciał zostać tancerzem. W latach późniejszych jego pasja znajduje wyraz w muzycznych filmach poświęconych flamenco.
|
Lola Flores na planie filmu ''Sevillanas'', 1991, własność Carlos Saura, Circulo del Arte |
Fotografią Saura interesuje się od wczesnej młodości. Pierwsze obrazki robił aparatem fotograficznym swojego ojca. Mając zaledwie 15 lat stworzy swoje pierwsze "poważne" fotografie i 18, gdy zaczął pracować jako zawodowy fotograf. W listopadzie 1951 roku jego prace zostały pokazane na indywidualnej wystawie w Królewskim Towarzystwie Fotograficznym w Madrycie. Niedługo potem porzucił studia inżynieryjne i przez kilka następnych lat intensywnie zajmował się fotografowaniem. Początkowo zamierzał całkowicie poświecić się tej profesji. W 1952 roku wstąpił do Instituto de Investigaciones y Experiencias Cinematográficas w Madrycie, gdzie zaczął tworzyć pierwsze filmowe dokumenty.
Carlos Saura- reżyser, scenarzysta, pisarz, producent, fotograf - jest twórcą kilkudziesięciu filmów fabularnych, m.in. Kuzynki Angeliki, Nakarmić kruki, Mrożony Pepermint i muzycznych (Carmen, Flamenco, Krwawe gody, Sevillanas, Tango, Iberia). Zdobył wiele nagród filmowych, w tym Nagrodę Specjalną Jury (1974) i Grand Prix (1977) w Cannes oraz statuetkę Złotego Niedźwiedzia na Festiwalu Filmowym w Berlinie (1981). Jest laureatem Nagrody Specjalnej za reżyserię filmową oraz wyjątkową wrażliwość wizualną na Festiwalu Filmowym Camerimage (1998), a także Europejskiej Nagrody Filmowej za dorobek filmowy (2004).
Wszystkie cytaty autorstwa Carlosa Saury, w tłumaczeniu Patrycji Nowickiej, pochodzą ze wstępów do albumów: "Carlos Saura Fotógrafo", Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores, Círculo del Arte, "Barcelona 2000"; Ramón Gómez de la Serna, "El Rastro", Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores, Barcelona 2002; "Carlos Saura. Flamenco", Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores, Barcelona 2004.
Miasto: Warszawa
Lokalizacja: Królikarnia - Oddział Muzeum Narodowego
Ulica: Puławska 113a
Termin: 20.04.2008–18.05.2008
Adres WWW: www.krolikarnia.mnw.art.pl
Zobacz także:Teatr, z mojej szafyOgłoszono zwycięzców konkursu Sony World Photography Awards w kategorii AmatorzyKwietniowy numer "PhotographyBB Online"Podróże w czasie i przestrzeniJacques-Yves Gucia w WarszawieDawno temu w Afryce...