Artykuły, które ukazały się w amerykańskich mediach po powrocie dowodzą fascynacji uczestników wycieczki skalą projektowanej odbudowy, zakorzenieniem planów w
przedwojennej myśli urbanistycznej oraz ogromem wykonanych w ciągu dwóch lat prac. Hermann Field – architekt i inicjator wyjazdu – po powrocie w „The Journal of The American Institute of Architects” napisał: Techniki planowania i dojrzałość końcowych prac projektowych plasują moim zdaniem Polskę wyraźnie w czołówce. Zakres planowania jest całkowicie jedyny w swoim rodzaju, a wykorzystywane standardy powinny być
przedmiotem zainteresowania planistów i architektów w innych krajach. Szczególnie jest to niezwykłe, gdy pamiętamy o niewielkiej liczbie fachowców pozostałych przy życiu (…). Poświęcenie tych ludzi dla przyszłości Polski (…) zrobiły na nas olbrzymie wrażenie.
|
Wrocław, Most Lessinga, fot. Henry Cobb |
Autor zakończył swój artykuł stwierdzeniem: Zobaczyliśmy wszystko to, co i gdzie chcieliśmy. Polscy planiści chętnie dyskutują swoje problemy z kolegami z innych krajów.
Nasze letnie studium w Europie, a w szczególności w Polsce, potwierdziło wartość jaką stanowi najszersze możliwe nawiązywanie międzynarodowych kontaktów w dziedzinie budownictwa i planowania. Niestety następne lata pokazały, że zarówno wizja rozszerzenia międzynarodowych kontaktów, jak i brak doktrynerskiej sztywności (którą w innej notce zachwycał się Field), zostały zastąpione socrealistyczną doktryną i zawężeniem kontaktów i wzorców jedynie do krajów radzieckiego bloku.
|
Warszawa, katedra św. Jana, fot. Henry Cobb |
Z kolei Henry N. Cobb, który równie entuzjastycznie wypowiadał się o projektach odbudowy, w artykule „Reconstruction: Poland” zamieszczonym w czasopiśmie „TASK” w 1948 roku zwracał uwagę na ciągłość koncepcji planowania przestrzennego: Długoterminowe plany architektonicznych powstawały już w Polsce międzywojennej, w okresie wojny kontynuowano je za sprawą Rządu na Uchodźstwie oraz organizacji podziemnych. Na przykład plan generalny dla Warszawy był rozwijany podczas okupacji i pomimo utraty większości powstałej dokumentacji podczas Powstania Warszawskiego.
Wystawa: Barwy Ruin 1947
Miejsce: Warszawa, Dom Spotkań z Historią;
Adres: ul. Karowa 20
Autorzy: Mariia Sołtys i Krzysztof Jaszczyński
Godziny otwarcia: od wtorku do niedzieli od 12.00 do 20.00
Zakończenie wystawy: wystawa stała
Czasowa wystawa we Wrocławiu: od 6 maja do 28 czerwca 2015 roku;
Miejsce: Muzeum Miejskie, Pałac Królewski;
Adres: ul. Kazimierza Wielkiego 35;
Godziny otwarcia wystawy: wtorek–piątek 10.00–17.00; sobota–niedziela 10.00–18.00;
Kurator: Marzena Smolak
Zobacz także:Dziś wernisaż wystawy Jagody Gogolik!Trwa wystawa "Tybet. w drodze do Kumbum"Rozwiązanie konkursu "Tak to widzę!"Nowości Brave FestivalDziś poznamy laureatów Grand Press Foto 2015Bemix Media już za dwa dni!Co podczas Fotofestiwalu 2015?Fotolia się zmieniaWystawa Ralpha Gibsona w stolicyW niedzielę finał i początek wystawy o NiemenieWernisaż wystawy w Piekarach Śląskich już dziś!Dziś rusza wystawa Romana Vishniaca w muzeum PolinDziś wernisaż wystawy o papieżuWystawa Moszczenie w WarszawieWystawa Unit Diany FiedlerWystartował jubileuszowy konkurs Foto-FestiwalJuż dziś wernisaż wystawy Summertime!Wernisaż wystawy "Negatyw rzeźby. Rzeźba negatywu.""Pejzaże we mgle" – wystawa fotografii Doroty Kycia