Wśród prac, zaprezentowanych na wystawie, znajdują się zarówno
obrazy fotograficzne, będące swego rodzaju kontynuacją dawnego nurtu, zapoczątkowanego po 1890 roku w sztuce fotograficznej, zwanego piktorializmem, jak też prace ukazujące nowatorskie podejście ich autorów do fotografii artystycznej.
|
fot. Ewa Kutylak |
Ekspozycja, oprócz walorów artystycznych, niewątpliwie posiada
walor edukacyjno-historyczny, nawiązując wprost do spuścizny polskich i zagranicznych fotografików XIX i początków XX wieku. Walor poznawczy pojawia się tu w zakresie odkrywania na nowo oraz kontynuowania i zachowania dawnych, tradycyjnych metod fotograficznych. Metody te polegają na własnoręcznym tworzeniu przez autora unikatowych, niepowtarzalnych dzieł na granicy grafiki warsztatowej i fotografii.
|
fot. Greg Ostrowski, kopia |
Zaprezentowane prace wykonane są w
technikach alternatywnych w stosunku do powszechnych dzisiaj wydruków z drukarek atramentowych i ploterów, a są to między innymi takie techniki dawne, jak mokry kolodion (tzw. ambrotypia), guma dwuchromianowa, palladium, ortone, cyjanotypia, brąz Vandyke, kalitypia, światłodruk, fotograwiura, diaguma, a także technika olejowa, bromolejowa, przetłok olejowy oraz technika litowa.
|
fot. Marcin Szwaczko |